2026-03-09, 15:23
  #601
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Blir ingen Janogy till Hammarby. Nytt kontrakt med Fiorentina till sommaren 2028
Lite otippat, hon måste trivas där i den skandinaviska kolonin. Troligen Europas mest skandinaviska lag utanför Slandinavien, de har ofta 7-8 skandinaver i start11an. På det även gamle guldtränaren Pablo Pinones-Arce
Citera
2026-03-10, 00:04
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Lite otippat, hon måste trivas där i den skandinaviska kolonin. Troligen Europas mest skandinaviska lag utanför Slandinavien, de har ofta 7-8 skandinaver i start11an. På det även gamle guldtränaren Pablo Pinones-Arce

Hon verkar trivas bra och klubben verkar nöjda med henne. Vädret bra mycket bättre än i Sverige.
Man kan förstå att hon stannar i Toscana.
Allt svårare för damallsvenskan att locka hem spelare.
Citera
2026-03-10, 01:49
  #603
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Blir ingen Janogy till Hammarby. Nytt kontrakt med Fiorentina till sommaren 2028

Tungt avbräck för Bajens framtida planer.. Det har ju förhandlats under hela försäsongen. Senast till sommarfönstret behövs en nia som gör mål och dessutom en ersättare till Joramo.

Sen finns ju möjligheten att det lossnar för Rehnberg till slut eller att Nyhagen visar sig vara ett nyförvärv som gör succe. Jag tror också att Maiquex fixar den positionen om hon får chansen.

Men hur som helst så måste Bajen göra ett starkt sommarfönstret om de ska slåss om guldet i år.
Citera
2026-03-11, 17:57
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Tungt avbräck för Bajens framtida planer.. Det har ju förhandlats under hela försäsongen. Senast till sommarfönstret behövs en nia som gör mål och dessutom en ersättare till Joramo.

Sen finns ju möjligheten att det lossnar för Rehnberg till slut eller att Nyhagen visar sig vara ett nyförvärv som gör succe. Jag tror också att Maiquex fixar den positionen om hon får chansen.

Men hur som helst så måste Bajen göra ett starkt sommarfönstret om de ska slåss om guldet i år.

Inte längre så säker på att det är ett så tungt avbräck. Kollat lite av italienska ligan på Dazn och det ser ofta ut att vara ett rätt klent tempo med mängder av misstag och sorgliga målvakter. De sämre lagen skulle nog inte klara sig kvar i damallsvenskan. För ett par år sedan var det ett kliv i karriären att gå dit.
Nu på väg att bli en liga för de i slutet av karriären. Man blir nog snarare en sämre fotbollsspelare därborta än tvärtom.
Citera
2026-03-11, 19:24
  #605
Medlem
Har seriöst Fotbollskanalen fått för sig att Blackstenius skulle gå till Djurgården för att hon följer dem på Insta (vilket beror på att hennes brorsas tjej som även är god vän med Stina, tidigare spelade där).

Utan någon motivering började de dessutom spekulera i att AIK skulle slå Häcken i deras podd
Citera
2026-03-11, 20:21
  #606
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Inte längre så säker på att det är ett så tungt avbräck. Kollat lite av italienska ligan på Dazn och det ser ofta ut att vara ett rätt klent tempo med mängder av misstag och sorgliga målvakter. De sämre lagen skulle nog inte klara sig kvar i damallsvenskan. För ett par år sedan var det ett kliv i karriären att gå dit.
Nu på väg att bli en liga för de i slutet av karriären. Man blir nog snarare en sämre fotbollsspelare därborta än tvärtom.
Jo. Italienska ligan verkar ha tappat fart efter rycket när dom försökte hänga med dom andra stora för ett antal år sen.
Citera
2026-03-11, 21:08
  #607
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Inte längre så säker på att det är ett så tungt avbräck. Kollat lite av italienska ligan på Dazn och det ser ofta ut att vara ett rätt klent tempo med mängder av misstag och sorgliga målvakter. De sämre lagen skulle nog inte klara sig kvar i damallsvenskan. För ett par år sedan var det ett kliv i karriären att gå dit.
Nu på väg att bli en liga för de i slutet av karriären. Man blir nog snarare en sämre fotbollsspelare därborta än tvärtom.

Håller med och Fiorentina är förmodligen ett sämre lag än Bajen ( eller ngt annat topplag i allsvenskan) men även med detta sagt så skulle Janogy varit en jätteförstärkning om affären rotts i hamn.
__________________
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-03-11 kl. 21:33.
Citera
2026-03-11, 21:33
  #608
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Häcken såg ut lite som Bajen idag. Totalt spelövertag men ineffektiva i straffområdet. Båda målen i första halvlek kom till efter jättelika försvarsmissar av Linköping som annars gjorde det bra defensivt.

Samtidigt så har Häcken på pappret det kanske bästa lag vi sett i allsvenskan på många år. De kan nog vinna allt under vårsäsongen innan Jusu Bah och Schröder försvinner. Sen får vi se hur hösten utvecklar sig.
Citera
2026-03-11, 21:41
  #609
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Inte längre så säker på att det är ett så tungt avbräck. Kollat lite av italienska ligan på Dazn och det ser ofta ut att vara ett rätt klent tempo med mängder av misstag och sorgliga målvakter. De sämre lagen skulle nog inte klara sig kvar i damallsvenskan. För ett par år sedan var det ett kliv i karriären att gå dit.
Nu på väg att bli en liga för de i slutet av karriären. Man blir nog snarare en sämre fotbollsspelare därborta än tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jo. Italienska ligan verkar ha tappat fart efter rycket när dom försökte hänga med dom andra stora för ett antal år sen.


Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Håller med och Fiorentina är förmodligen ett sämre lag än Bajen ( eller ngt annat topplag i allsvenskan) men även med detta sagt så skulle Janogy varit en jätte förstärkning om affären rotts i hamn.
Med lite koll på italienska ligan skulle jag säga att nivån är svårbedömd , för lagen blandar och ger så mycket. Juventus gör de riktigt bra i Europa, men har tufft mot mittenlag i egna ligan, Roma är tvärtom går som tåget i ligan men floppar i Europa och Inter floppade både i Europa och Italien till en början, för att sedan bli ligans formstarkaste lag...

Några saker är dock säkra och det är att ligan har mycket långsammare tempo än damallsvenska lag och även att ligan har svårare att hålla kvar bra spelare sen WSL och NWSL gick bananas på marknaden. För ett år sedan drygt hade i stort sett inga italienskor lämnat ligan: Nu är det nästan halva landslagsstartelvan och då framförallt till NWSL. Framförallt har topplagen tappat kvalitet, vilket gjort ligan jämnare.

Generellt sätt är matcherna jämna och topplagen kan nästan tappa poäng mot vem som helst. Mitten och bottenlagen till skillnad från damallsvenska lag importerar mängder av spelare, av medelmåttig kvalitet visserligen, från länder som Danmark, Polen, Frankrike osv. Skulle nog säga att topp8 i Serie A W är jämnare än topp8 i damallsvenskan. Slutligen så skulle jag säga att Hammarby är bättre än Fiorentina ja. Inte spelare för spelare, men tror Hammarby med sitt höga tempo skulle dominera Fiorentina. Italienska lag verkar ofta bli tagna på sängen av norska och svenska lags atletiskhet.
Citera
2026-03-12, 17:37
  #610
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Ska bli spännande att se vilket lag Wille startar med idag. Konkurrenssituationen är stenhård på höger och vänsterkanterna. Vågar han testa med Nyhagen från start som nia och hur tänker han sig att använda Stina Lennartsson framöver med tanke på hur bra både Reidy och Lea ser ut just nu. Pogarch eller Janzen?

Seger för Bajen idag innebär att det är klara för slutspel efter två omgångar och då finns matchen mot Vittsjö kvar med möjlighet att testa bänkspelarna. Jag hoppas att Stella Maiquez, som jag tippat som årets komet i damallsvenskan, är fit och kan starta där
__________________
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-03-12 kl. 18:12.
Citera
2026-03-12, 18:04
  #611
Medlem
Elvan för Bajen.

28. Melina Loeck

15. Sofia Reidy
2. Emilie Bragstad
23. Athinna Persson Lundgren
14. Mathilde Janzen

8. Vilma Koivisto
6. Elin Sørum
25. Fanny Peterson


20. Vilde Hasund
16. Svea Rehnberg
11. Vivienne Lia


Förvånande att Athinna får starta och inte Carlsson. Det skulle man ju villa ha förklaringen till. Gissar på att hon vilas bara.

Stina Lennartsson står över på grund av sjukdom tidigare i veckan. Mari Nyhagen vilas med en lättare skadekänning. Stella Maiquez har påbörjat sin återgångsträning ute på planen.
__________________
Senast redigerad av Rebe11 2026-03-12 kl. 18:08.
Citera
2026-03-12, 18:16
  #612
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Elvan för Bajen.

28. Melina Loeck

15. Sofia Reidy
2. Emilie Bragstad
23. Athinna Persson Lundgren
14. Mathilde Janzen

8. Vilma Koivisto
6. Elin Sørum
25. Fanny Peterson


20. Vilde Hasund
16. Svea Rehnberg
11. Vivienne Lia


Förvånande att Athinna får starta och inte Carlsson. Det skulle man ju villa ha förklaringen till. Gissar på att hon vilas bara.

Stina Lennartsson står över på grund av sjukdom tidigare i veckan. Mari Nyhagen vilas med en lättare skadekänning. Stella Maiquez har påbörjat sin återgångsträning ute på planen.

Även Joramo startar på bänken och ersätts av Fanny Peterson. Skulle hellre se Arnardóttir i backlinjen än Thinna om man nu ska vila Alice.. Trist att Nyhagen är skadad igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in