2026-01-31, 13:55
Medlem
Sørum är bra, det syns redan nu. Hoppas Pogarch och Rehnberg kommer in i det och blir bättre med tiden.
Citera
2026-01-31, 14:58
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Helt ok första halvlek av Bajen som dominerar stort. Borde väl satt ett eller två mål där.

I andra får MFF två chanser och sätter båda efter obegripliga försvrsmissar. Loeck bjöd dessutom på ytterligare en målchans.

Loeck är en bra målvakt men det är inte första gången hon trasslar in sig med fötterna. Lärdomen är väl också att man inte alltid måste starta upp sin attack med kortpassningsspel nära det egna målet..

MFF är svårbedömd. Bortsett från bjudningarna hade de inget eget spel. Försvarsmässigt såg de täta ut.

Frågetecken i startelvan äe om Pogarch eller Janzen ska ta vänsterkanten. Rehnberg har gått mållös i tre matcher som nia men vilket alternativ finns? Är Loeck verkligen det givna förstavalet som målvakt?

Jag hoppas på en trebackslinje mot Sporting.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-01-31 kl. 15:09.
Citera
2026-01-31, 14:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Sämre andra halvlek av Bajen som blir svagare när båda lagen byter. Bajens målvakt skänker bort ett mål och kunde även varit skyldig till ytterligare ett baklängesmål.

Sett till chanser så hade 1-0 till Malmö speglat matchen bättre. Sett till speldominans så hade 1-0 till Bajen varit rimligt. Men nu är det målen som räknas och där tog MFF vara på chanserna bättre.
Citera
2026-01-31, 15:11
Medlem
En träningsmatch som nog gav mer frågetecken och en del negativa svar för Bajen. Rullar ut Malmö under större del av matchen, framförallt i första. Men spelet ger inte mycket målchanser. Däremot en hel del hörnor som man ofta slår bra men därefter inte förvaltar väl.

Loeck har aldrig varit särskilt bra med fötterna men nu får någon ta ett allvarligt snack med henne. Så svårt är det inte.
Såväl långa som korta pass slås fel och skapar onödig oro.

Sen måste man se fakta. Att ha Rehnberg på plan ger knappt en spelare. Springer här och var men är tyvärr inte särskilt med i matcherna. Vinner noll boll.
Det är tidigt på säsongen och Smarason har sett detta som en supervärvning men han bör nog omedelbart se sig om för alternativ.
Gärna en fysisk stark 9:a med förmåga i luftrummet.

Pogarch första halvlek lämnade bara ett WHAT efter sig. Man förstår att Janzen värvats.

Till det positiva så ser innermittfältet fortsatt bra ut. Ifall man blundar för Bragstads nick rätt in i eget straffområde gör även hon en bra match. Även Reidy ser fortsatt bra ut.

Men ett lag utan anfallare kommer förstås inte göra många mål.
Citera
2026-01-31, 15:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
En träningsmatch som nog gav mer frågetecken och en del negativa svar för Bajen. Rullar ut Malmö under större del av matchen, framförallt i första. Men spelet ger inte mycket målchanser. Däremot en hel del hörnor som man ofta slår bra men därefter inte förvaltar väl.

Loeck har aldrig varit särskilt bra med fötterna men nu får någon ta ett allvarligt snack med henne. Så svårt är det inte.

Sen måste man se fakta. Att ha Rehnberg på plan ger knappt en spelare. Springer här och var men är tyvärr inte särskilt med i matcherna. Vinner noll boll.
Det är tidigt på säsongen och Smarason har sett detta som en supervärvning men han bör nog omedelbart se sig om för alternativ.

Pogarch första halvlek lämnade bara ett WHAT efter sig. Man förstår att Janzen värvats.

Till det positiva så ser innermittfältet fortsatt bra ut. Ifall man blundar för Bragstads nick rätt in i eget straffområde gör även hon en bra match. Även Reidy ser fortsatt bra ut.

Skulle ifs varit mer orolig om vi var utspelade spelmässigt, så som MFF var, men vann för att vi blev bjudna på mål.
Citera
2026-01-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Skulle ifs varit mer orolig om vi var utspelade spelmässigt, så som MFF var, men vann för att vi blev bjudna på mål.

Ja, det var trots allt träningsmatch. För Malmö årets första match och man byter typ hela laget i paus. Dem visade inget märkvärdigt men Hammarby kan inte bortse från att eget spel skapade väldigt lite riktiga målchanser. Finns att arbeta vidare med.
Citera
2026-01-31, 15:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ja, det var trots allt träningsmatch. För Malmö årets första match och man byter typ hela laget i paus. Dem visade inget märkvärdigt men Hammarby kan inte bortse från att eget spel skapade väldigt lite riktiga målchanser. Finns att arbeta vidare med.
Samtidigt har vi gjort 8 mål i de två första matcherna.

Men ja, det finns att jobba med.
Citera
2026-01-31, 16:06
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:

Frågan är vilka alternativ till Rehnberg som finns i nuläget. Det är troligen för sent att värva någon och få henne spelklar till eurospelet i februari.

Hausund och Bragstad skulle troligen klara rollen som nia men skulle saknas på sina ordinarie platser. Koivisto har om jag minns det rätt också provat på rollen. Sen så kan ju lösningen vara att spela utan en renodlad nia.

Samtidigt så är det fortfarande januari och det är väl lite tidigt att skriva av Rehnberg ännu.
Citera
2026-01-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Frågan är vilka alternativ till Rehnberg som finns i nuläget. Det är troligen för sent att värva någon och få henne spelklar till eurospelet i februari.

Hausund och Bragstad skulle troligen klara rollen som nia men skulle saknas på sina ordinarie platser. Koivisto har om jag minns det rätt också provat på rollen. Sen så kan ju lösningen vara att spela utan en renodlad nia.

Samtidigt så är det fortfarande januari och det är väl lite tidigt att skriva av Rehnberg ännu.

Ja, det är för tidigt, man ska inte vara för hård under träningssäsong. Men man kommer inte ifrån att hon inte tillfört något av större värde i tre matcher (ej fulla 90). Knappt mer än ett enstaka avslut på mål. Det i ett lag som dominerat bollinnehavet fullständigt.
Det är den oroande delen.
F19 tjejerna som fått chansen har ju faktiskt vara tydligt vassare. Hon måste förbättra sitt rörelsemönster och visa sin medspelarna vart hon vill ha boll.
Förhoppningsvis arbetar någon med och riktigt nära och intensivt med henne.
Citera
2026-01-31, 17:03
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Varför ignorerar du Mari Nyhagen?
Tänker du att hon inte håller eller att hon kommer vara skadad?
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-31 kl. 17:07.
Citera
2026-01-31, 17:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Varför fortsätter du att ignorera Mari Nyhagen?
Tänker du att hon inte håller eller att hon kommer vara skadad?

Eftersom hon inte fått någon speltid ännu så tror jag inte hon blir spelklar till 11 februari, samma sak med Maiquez. Förhoppningsvis så har jag fel där. Jag hade verkligen velat se de båda på plan idag.

Jag har dålig koll på vilken klass hon håller men nio mål och åtta assist i LSK ( kom fyra i norska ligan) är väl ett bra facit. Inga inhopp i något av F eller U-landslagen vad jag kan se på flashscore ( fel förekommer ofta där)

Stella Maiquez är ett av de största löftena som kommit fram i Bajen. Spelar oftast ytter men skulle nog fixa en roll som nia också.
Citera
2026-01-31, 17:23
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Eftersom hon inte fått någon speltid ännu så tror jag inte hon blir spelklar till 11 februari, samma sak med Maiquez. Förhoppningsvis så har jag fel där. Jag hade verkligen velat se de båda på plan idag.

Jag har dålig koll på vilken klass hon håller men nio mål och åtta assist i LSK ( kom fyra i norska ligan) är väl ett bra facit. Inga inhopp i något av F eller U-landslagen vad jag kan se på flashscore ( fel förekommer ofta där)

Stella Maiquez är ett av de största löftena som kommit fram i Bajen. Spelar oftast ytter men skulle nog fixa en roll som nia också.
Jag har ingen koll på Nyhagen, utan jag hoppas bara att hon är vad vi behöver för annars ser det mörkt ut där framme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in