Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,87%
497 röster
Nej
10,13%
56 röster
2026-03-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Jag förstår hur du tänker, men jag tror det är ganska osannolikt. Det stora har andra projekt, och de små har för mycket att förlora.

Om inte dom får fakturera i förskott, men ligger stegra nu 20 mdr back så kommer ju inte det heller funka. Så jag tror det blir lite moment 22. Men jag vet inte
Instämmer. men finns nog dom som är desperata efter jobb alltid
Citera
2026-03-11, 15:30
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker, men jag tror det är ganska osannolikt. Det stora har andra projekt, och de små har för mycket att förlora.

Om inte dom får fakturera i förskott, men ligger stegra nu 20 mdr back så kommer ju inte det heller funka. Så jag tror det blir lite moment 22. Men jag vet inte
Att fakturera i förskott hjälper inte vid en eventuell konkurs. Konkurs lagen är skriven sådan att det ska vara rättvist och så att ingen har blivit förfördelad. Därför kräver konkursförvaltaren tillbaka alla pengar av dom företag som har fått förskott, sen kan han gå tillbaka tre månader innan konkursen och kräva tillbaka pengarna för utförda tjänster. När konkursförvaltaren fått pengarna står alltid Skatteverket först i kön. Sen kommer bankerna och blir det då något över så ska underentreprenörerna dela på detta, med följden att dom aldrig får något eftersom pengarna är slut.
Citera
2026-03-11, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
Instämmer. men finns nog dom som är desperata efter jobb alltid

Absolut. Men ja, det återstår väl att se. Jag är inget proffs. Men jag kan iallafall berätta att vi kommer inte att sätta vår fot där någonsin igen, besöket på HMP för några veckor sedan var det sista vi gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakat6488
Att fakturera i förskott hjälper inte vid en eventuell konkurs. Konkurs lagen är skriven sådan att det ska vara rättvist och så att ingen har blivit förfördelad. Därför kräver konkursförvaltaren tillbaka alla pengar av dom företag som har fått förskott, sen kan han gå tillbaka tre månader innan konkursen och kräva tillbaka pengarna för utförda tjänster. När konkursförvaltaren fått pengarna står alltid Skatteverket först i kön. Sen kommer bankerna och blir det då något över så ska underentreprenörerna dela på detta, med följden att dom aldrig får något eftersom pengarna är slut.

Okej. Så på ren svenska så ska man vara en idiot eller ha ett rejält is i magen om man ska våga ta dit sina maskiner? Om jag Inte missförstår något nu.

Jag personligen hade iallafall inte tagit dit mina maskiner och personal under dom premisserna
Citera
2026-03-11, 15:55
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Var hittar du något från Stegra själv?

DI säger "enligt källor".

Kan ju vara vem som helst som spekulerar eller så är det någon av finansiärerna som glappar. För egen vinning?
DI säger så här

Citat:
Men till finansiärer har Stegra under 2026 uppgett att bolaget behöver mer än 2 miljarder euro, över 20 miljarder kronor, enligt flera källor till Di. Redan i januari – strax innan finanschefen byttes ut – fördes den siffran fram i investerarmöten, uppger källorna.

Inget man behöver tro på såklart men jag gör det. Flera källor som lämnar samstämmiga uppgifter brukar visa sig vara med sanningen överensstämmande.
Citera
2026-03-11, 16:02
Medlem
Citat:
Absolut. Men ja, det återstår väl att se. Jag är inget proffs. Men jag kan iallafall berätta att vi kommer inte att sätta vår fot där någonsin igen, besöket på HMP för några veckor sedan var det sista vi gjorde.

Okej. Så på ren svenska så ska man vara en idiot eller ha ett rejält is i magen om man ska våga ta dit sina maskiner? Om jag Inte missförstår något nu.

Jag personligen hade iallafall inte tagit dit mina maskiner och personal under dom premisserna

Så sant som du säger man ska vara en idiot isåfall men såna finns det gott om. Förskott ska man akta sig för om det är tydliga varningar på konkurs då kan man själv bli skyldig i slutänden. Men kanske ändå fransoserna har något kapital att dra igång?
Citera
2026-03-11, 16:12
Medlem
Fransmännen gör ju bara betongjobben på HMP, WTP2 och unloading station. Det är ju en väldigt liten del av projektet.
Citera
2026-03-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattelatte1
Fransmännen gör ju bara betongjobben på HMP, WTP2 och unloading station. Det är ju en väldigt liten del av projektet.
kan stämma allt verkar så rörigt just nu och inget konkret heller kommer ju fram. hittade denna artikel efter en del sökande kanske klargör något https://branschaktuellt.se/byggindustrin/248274-finska-jattarna-i-brak-om-svenska-storbygget/
Citera
2026-03-11, 16:39
Medlem

Wallenberg har nog stort inflytande över VAD som skrivs i DI. Så det kanske är mycket medvetet om vad som kommer ut och kommuniceras med marknaden / LEDARSKAPET.

Och Wallenberg har haft ett stort inflytande över svenskt näringsliv sedan Kruger mördades / själv mördades så dom har säkert ett inflytande även i detta.

https://www.di.se/mobil/nyheter/uppgifter-stegra-behover-mer-an-20-miljarder/

””Varför kapitalbehovet tycks ha ökat så kraftigt är oklart för de finansiärer som Di har talat med.

”Det är fullkomligt oseriöst. Kaosartat, i princip”, säger en investerare.

Enligt Di:s uppgifter har Stegra med kort varsel kallat investerare till ett nytt möte på onsdagen. Vad som står på agendan framgår inte av uppgifterna.

Stegra har avböjt att kommentera uppgiften att bolaget i samtal med finansiärer talat om ett ytterligare kapitalbehov på mer än 20 miljarder kronor.

”Vi kommer inte kommentera löpande på olika parters anonyma utspel eller spekulationer. Som jag förklarat tidigare så kommer vi inte ge kommentarer under pågående runda. Vi förhandlar med såväl befintliga som nya investerare, med långivare och med potentiella strategiska partners”, uppger presschefen Karin Hallstan.””

Och nog lär trycket öka på dom flesta håll av ett sådant ”läckage” från en investerare.

Anledningar finns för en sådan aktion.

Pressa fram transparens: Om en huvudägare eller storinvestör anser att bolagsledningen inte varit ärlig med siffrorna, kan en läcka tvinga fram korten på bordet.

Sänka värderingen: Genom att offentliggöra krisinsikter kan nya investerare få bättre villkor.

Distansera sig: Om en seriös aktör som Wallenberg ska leda en räddningsaktion, vill de ofta säkerställa att marknaden förstår att de inte bär ansvaret för den tidigare "kaosartade" styrningen.

Vad som händer med OSS är det inte någon som bryr sig.
Senast redigerad av Filfjant 2026-03-11 kl. 17:11. Anledning: ***
Citera
2026-03-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
DI=damernas industri ska man inte ta för allvarligt på. tror faktiskt något är på gång och allt kommer att dra igång i full skala snart igen

September 2025: "I veckan läckte det via DI ut information om att Stegra planerar en nyemission. ”Vi har sett över kapitalanskaffningsbehovet”, säger presschefen Karin Hallstan till tidningen."

Man kan inte säga att DI hade fel då, alltså sept 2025 att Stegra plamerade en "nyemmision" som just nu pågår och verkar inte gå i mål då det behövs mera stålar än 10 miljarder. Siffran 20 miljarder har nämts av bl.a Financial Times som ett "worst case scenario".. att BARA få bygget klart, sen återstår ca 12-14 månader med konstant utflöde av kapital innan man ens kan når ett plusresultat och då landar vi i Q1 2028, vill säga i bästa utfall för Stegra.
Citera
2026-03-11, 16:50
Medlem
Aakerbocks avatar
Stegra blir väl lika framgångsrikt som Northvolt......
Citera
2026-03-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
September 2025: "I veckan läckte det via DI ut information om att Stegra planerar en nyemission. ”Vi har sett över kapitalanskaffningsbehovet”, säger presschefen Karin Hallstan till tidningen."

Man kan inte säga att DI hade fel då, alltså sept 2025 att Stegra plamerade en "nyemmision" som just nu pågår och verkar inte gå i mål då det behövs mera stålar än 10 miljarder. Siffran 20 miljarder har nämts av bl.a Financial Times som ett "worst case scenario".. att BARA få bygget klart, sen återstår ca 12-14 månader med konstant utflöde av kapital innan man ens kan når ett plusresultat och då landar vi i Q1 2028, vill säga i bästa utfall för Stegra.
Ja där hade dom rätt. Och vad du skriver så håller jag med och kommer minnst krävas 20-30 miljarder till innan det ens går att få påbörja någon produktion där inne
Citera
2026-03-11, 16:53
Medlem
Ganska intressant analys av arne weinz i frihetsnytt: https://youtu.be/D5o4MtCPi-I?is=1cL6IK7MryJU17KN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in