2026-03-10, 20:36
Medlem
Vet någon en parfym som doftar typ "nyduschat" eller "fräscht". Den får gärna vara lätt på näsborrarna då jag får ont i bihålorna av många andra parfymer som tex dior savauge, Yves saint laurent Y osv.
Citera
2026-03-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samcherr
Snyggt! GIT är en klassiker som faktiskt har visat sig ha rätt bra kvalitet med hänsyn till creeds överlag inkonsekventa kvalitet.

Kan absolut rekommendera reflection, men frågan är vad du är ute efter. När det kommer till detta märke så kan det vara värt att utforska mycket.

Började min resa med bara creeds och har nu landat i amouage som favorit. Reflection dyker ibland upp med nedsatt pris, men ganska sällan jämfört med alla deras andra dofter. Är det originalet eller 45an som du är intresserad av?
Deloox har ofta bra priser på amouage.

Amouage Search är en personlig favorit, tillsammans med gold man, king blue, jubilation och såklart myths man.

En trevlig resa väntar!

Vet inte vad jag är ute efter mer än den där perfekta doften, tror det handlar om ålders noja

Har utforskat en hel del nish parfymer många bra men även sämre så klart. Lite osäkert innan om kommer att gilla eller inte men spännande på nått sätt.

Nu har man ett gäng som luktar gott I olika genrer och har väl lärt mig att skynda långsamt annars har man väl 20-40 flaskor inom kort.

Har ju lite av varje nu som fouge, cypress, citrus träig mm saknar en lättare "blomdoft" eller vad man ska säga och där passar Amouage R-M (orginal).

Bra projektion inget monster men ganska lång hållbarhet.

Försöker att undvika 100ml flaskor men har inte sett nån 50ml Amouage RM.

Tar en liten break med samples nu, finns dock en hel del på önskelistan så som Creed Absolu, torino 21-22 nishane kredo, tf oud wood, tf fouge m.fl.

Nästa inköp blir nog 18ml av profumum roma victrix lite pepprig, kryddig doft utan att vara migrän framkallande.
Citera
2026-03-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeventy4a
Vet inte vad jag är ute efter mer än den där perfekta doften, tror det handlar om ålders noja

Har utforskat en hel del nish parfymer många bra men även sämre så klart. Lite osäkert innan om kommer att gilla eller inte men spännande på nått sätt.

Nu har man ett gäng som luktar gott I olika genrer och har väl lärt mig att skynda långsamt annars har man väl 20-40 flaskor inom kort.

Har ju lite av varje nu som fouge, cypress, citrus träig mm saknar en lättare "blomdoft" eller vad man ska säga och där passar Amouage R-M (orginal).

Bra projektion inget monster men ganska lång hållbarhet.

Försöker att undvika 100ml flaskor men har inte sett nån 50ml Amouage RM.

Tar en liten break med samples nu, finns dock en hel del på önskelistan så som Creed Absolu, torino 21-22 nishane kredo, tf oud wood, tf fouge m.fl.

Nästa inköp blir nog 18ml av profumum roma victrix lite pepprig, kryddig doft utan att vara migrän framkallande.

RM är verkligen fin och kan absolut landa som den perfekta doften

Bra val att undvika stora flaskor. Och just i detta fall är det lite synd att RM är svår att hitta i 50 ml...

Testa 45an om du kan!

Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Vet någon en parfym som doftar typ "nyduschat" eller "fräscht". Den får gärna vara lätt på näsborrarna då jag får ont i bihålorna av många andra parfymer som tex dior savauge, Yves saint laurent Y osv.

Hej!
Jag föreslår de två vi pratar om: Creed green irish tweed och amouage reflection man.
Andra bra förslag: creed original vetiver, original santal och aventus.

Billigare alternativ tänker jag på Davidoff cool water
Senast redigerad av samcherr 2026-03-11 kl. 13:45.
Citera
2026-03-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samcherr
RM är verkligen fin och kan absolut landa som den perfekta doften

Bra val att undvika stora flaskor. Och just i detta fall är det lite synd att RM är svår att hitta i 50 ml...

Testa 45an om

Ser att 45an har en vanilj not, ogillar parfymer där vaniljen tar över..

Synd att kicks inte har amouage där man har 20-25% ofta.. Har åhlens, NK sån rabatt med ibland så kan man få ner priset en tusing?
Citera
2026-03-11, 14:59
Medlem
Citat:

Tre jag kommer att tänka på:

Louis Vuitton - Imagination
https://dofttorget.se/sv/perfume/louis-vuitton/imagination
https://www.fragrantica.com/perfume/Louis-Vuitton/Imagination-67370.html

Mirisanno - Immortal
https://dofttorget.se/sv/perfume/mirisanno-parfums/immortal
https://www.fragrantica.com/perfume/Mirisanno-Parfums/Immortal-123011.html

Etat Libre d'Orange - Exit the King:
https://dofttorget.se/sv/perfume/etat-libre-dorange/exit-the-king
https://www.fragrantica.com/perfume/Etat-Libre-d-Orange/Exit-The-King-62701.html
Citera
2026-03-11, 15:07
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Budget: Prada L’Homme edt, luktar enligt tjejen nyduschad.

Niche: Som redan nämnts, Creed Green Irish Tweed.
Alternativt som också redan nämnts Davidoff Cool Water om man vill ha budgetvarianten av GIT.
Kan också tipsa om en cheapie Christian Audigier Love & Luck, luktar som Creed Millesime Imperial (som är fantastisk) men utan den extremt usla prestandan som Creeden har.

Annars så testa Chanel Platinum Egoiste.
Citera
2026-03-11, 19:49
Medlem
Citat:

Tipsar 2st mildare parfymer

Först ut JPG - Le Male EDT finns att testa gratis på de flesta ställen som kicks, åhlens m.fl. Finns i många storlekar.

Den andra Aqua di parma - Pura Cologne en svag citrus doft som för mig doftar ljuvligt. Finns som gratis sample på Gents, du får bekosta portot dock.

Vet av erfarenhet, ja av den lilla jag fått under min utforskning är att dofter är individuella vad gäller projektering, sillage och vilka noter som upplevs så att testa först.
Citera
2026-03-11, 20:05
Medlem
Tullamores avatar
Kan rekommendera Bois Imperial från Essential Parfums. Nog det närmaste jag kommit en signaturdoft sen Terre dHermes. Lite som en mix av Ganymede och Tom Ford Grey Vetiver. Bra pris också.
Citera
2026-03-11, 20:15
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Budget: Prada L’Homme edt, luktar enligt tjejen nyduschad.

Niche: Som redan nämnts, Creed Green Irish Tweed.
Alternativt som också redan nämnts Davidoff Cool Water om man vill ha budgetvarianten av GIT.
Kan också tipsa om en cheapie Christian Audigier Love & Luck, luktar som Creed Millesime Imperial (som är fantastisk) men utan den extremt usla prestandan som Creeden har.

Annars så testa Chanel Platinum Egoiste.
Googlade den där Love&Luck. Priset lockar men flaskan avskräcker
Annars har du helt rätt med Chanel PE. Manliget på flaska. Må fan ta bofinken om dom tar bort den. En klassiker!
Citera
2026-03-11, 20:30
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Googlade den där Love&Luck. Priset lockar men flaskan avskräcker
Annars har du helt rätt med Chanel PE. Manliget på flaska. Må fan ta bofinken om dom tar bort den. En klassiker!

Ja flaskan är ju inte direkt något man skryter med. Man kan ju dock slänga ”fodralet” och bara ha själva flaskan då hela skiten är i två delar
Citera
2026-03-11, 20:41
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ja flaskan är ju inte direkt något man skryter med. Man kan ju dock slänga ”fodralet” och bara ha själva flaskan då hela skiten är i två delar
Jag kanske bara såg bild på fodralet. I vilket fall som helst så var den så billig att man kan kosta på sig ett blindköp. Ont om alternativ till MI annars. Känner bara till Armaf Milestone och den gillade jag inte alls.
Citera
2026-03-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeventy4a
Ser att 45an har en vanilj not, ogillar parfymer där vaniljen tar över..

Synd att kicks inte har amouage där man har 20-25% ofta.. Har åhlens, NK sån rabatt med ibland så kan man få ner priset en tusing?

Stämmer. Personligen noterar jag inte vanilj i blenden, och är heller inget fan av vanilj.

45an stannar dock ett dygn på huden utan att vara skarp. Overall en mycket behaglig upplevelse över hela dagen. Originalet är också exemplariskt, det är helt individuellt vad som passar bäst.

Tyvärr ovanligt med rabatter på amouage på dessa siter. Snarare notino eller parfym.se eller någon sådan sida är mer sannolik att ha kampanjer på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in