2026-03-07, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Är ansöka om medlemskap det traditionella tillvägagångssättet, hur är det med inbjudan eller kanska t.o.m. inom familjen ”går i arv” ?
Är ni gamlingar till frimurare ute och ”scoutar” efter nytt ungt blood(kan man kanske uttrycka det som)?
Man kan ansöka via hemsidan och blir då tilldelad två faddrar.
Medlemskap går inte i arv men självklart är det varje frimurares dröm att sönerna blir frimurare.
Tror att vi alla alltid försöker finna potentiella bröder, enligt oss skulle världen bli en mycket bättre plats om alla var frimurare.
Citera
2026-03-10, 15:15
Medlem
Citat:
Är ansöka om medlemskap det traditionella tillvägagångssättet, hur är det med inbjudan eller kanska t.o.m. inom familjen ”går i arv” ?
Är ni gamlingar till frimurare ute och ”scoutar” efter nytt ungt blood(kan man kanske uttrycka det som)?
I USA har en del frimurare bumberstickers där det står ”2 be 1 ask 1”, vilket säger rätt mycket om vägen till frimureriet. De som själva söker sig till frimureriet har ett djupt känt intresse som ofta leder till att det blir ett bra medlemskap. Det är klart att man blir glad om man i sin bekantskapskrets hittar sådana som kanske skulle passa, men försöker man mer aktivt få andra att bli frimurare, så riskerar det att inte bli bra eftersom det då inte kommer inifrån en själv.
Jag har två söner men jag har varit ganska noggrann med att inte försöka pusha dem, utan mer sagt ”om ni är intresserade, så vill jag vara fadder, men det måste komma från er”.
Senast redigerad av jonar242 2026-03-10 kl. 15:18.
Citera
2026-03-11, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
I USA har en del frimurare bumberstickers där det står ”2 be 1 ask 1”, vilket säger rätt mycket om vägen till frimureriet. De som själva söker sig till frimureriet har ett djupt känt intresse som ofta leder till att det blir ett bra medlemskap. Det är klart att man blir glad om man i sin bekantskapskrets hittar sådana som kanske skulle passa, men försöker man mer aktivt få andra att bli frimurare, så riskerar det att inte bli bra eftersom det då inte kommer inifrån en själv.
Jag har två söner men jag har varit ganska noggrann med att inte försöka pusha dem, utan mer sagt ”om ni är intresserade, så vill jag vara fadder, men det måste komma från er”.
Man har ju läst , iaf här i denna del av FB forumet, att det från och till hålls ”öppet hus” för information och rundvisning i logerna(om än begränsat). Hur får allmänheten reda på dessa öppet hus tillfällen?
Jag kan ju ha fel här, men utifrån det lilla jag kommit fram till om detta så är det bara ett fåtal som nappar på era öppet hus erbjudande ?
Citera
2026-03-11, 03:58
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Jobbigt att hamna utanför mellan stolar och inte anses passa in och bli bollad mellan olika såna grupper och deras företrädare, tjänare. Från barnsben, ungdomar. De gör bara vad de kan för att de är födda in i det och försöker fostra mig som en riktig naturlig människa men det blir helt sjukt och fel. Alla får lära sig. Så småningom. Jag bryr mig inte längre. Konstigt samhälle.

Ingen gör vad som är rätt.
Det står skrivet: "
Ingen rättfärdig finns, inte en enda "
11 "ingen förståndig finns, ingen finns som söker Gud."
12 "Alla har avvikit, alla har blivit fördärvade.
Ingen finns som gör det goda, inte en enda."
13 "En öppen grav är deras strupe. Sina tungor använder de till svek.
Huggormsgift är bakom deras läppar. "
14 "Deras mun är full av förbannelse och bitterhet. "
15 "De är snabba på foten till att utgjuta blod. "
16 "Förödelse och elände råder på deras vägar,"
17 "och fridens väg känner de inte."
18 "De har inte gudsfruktan inför sina ögon. "
19Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. 20 Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd.

Jag blev utlämnad till djävulen satan ensam sen barnsben. Fattade ingenting. Vad svårt det skulle vara. Jäkla loge.
Köttets fördärv.

Kommer från luften. Av luft.
Det förklarar ett och annat att man kommer från luften.
Jag kan finna tröst i det nu såhär 30 år senare.
Efesierbrevet 2:1-3 SFB98

Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner.

Du blev rapead
Citera
2026-03-11, 04:07
Medlem
Merwinnas avatar
Det är inte en sekt, det är en klubb för inbördes beundran. Ganska barnsligt, om du frågar mig. Som sådana där hemliga klubbar man hade som barn, som bara VISSA fick vara med i. Män (nej inte alla, men generellt) är i vissa avseenden barnsligare än kvinnor, för jag vet inget motsvarande på den kvinnliga sidan. Kanske beror det på att kvinnor oftast har ansvar för barn och hem, att få allt att funka och att orka med - då känns ritualer med döskallar rätt onödigt och fånigt...
Citera
2026-03-11, 04:58
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte en sekt, det är en klubb för inbördes beundran. Ganska barnsligt, om du frågar mig. Som sådana där hemliga klubbar man hade som barn, som bara VISSA fick vara med i. Män (nej inte alla, men generellt) är i vissa avseenden barnsligare än kvinnor, för jag vet inget motsvarande på den kvinnliga sidan. Kanske beror det på att kvinnor oftast har ansvar för barn och hem, att få allt att funka och att orka med - då känns ritualer med döskallar rätt onödigt och fånigt...

Då har du inte hört talas om Rebeckorna eller dyligt.
Citera
2026-03-11, 08:17
Medlem
Citat:
Man har ju läst , iaf här i denna del av FB forumet, att det från och till hålls ”öppet hus” för information och rundvisning i logerna(om än begränsat). Hur får allmänheten reda på dessa öppet hus tillfällen?
Jag kan ju ha fel här, men utifrån det lilla jag kommit fram till om detta så är det bara ett fåtal som nappar på era öppet hus erbjudande ?
De tillfällena är kanske primärt till för att ge en djupare och bredare bild för dem som är så intresserade att de vill bli medlemmar och kanske redan har en eller bägge faddrarna klara. Lite på temat ”kaka söker maka”: ju mer information man kan ge presumtiva sökande, desto större möjlighet att lägga grunden för ett bra medlemskap, alternativt att man känner ”detta är inget för mig”. Utifrån ovan så är de i allmänhet rätt välbesökta
Citera
2026-03-11, 08:23
Medlem
Citat:
Man kan tycka att det är fånigt, men det handlar inte klubbar för inbördes beundran och det är inte kopplat till manligt kön. Det finns ordenssällskap för kvinnor och för bägge kön, och i takt med att kvinnor tagit del av samhällslivet så har de också - följaktligen - också engagerat sig i ökande grad i ordenssällskap. Jag har skrivit om detta för över tio år sedan i ett blogginlägg, och det stämmer i ännu högre grad idag: https://jonar242.wordpress.com/2014/01/06/damer-i-ordensallskap-stegar-framat/
Senast redigerad av jonar242 2026-03-11 kl. 08:30.
Citera
2026-03-11, 12:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Man kan tycka att det är fånigt, men det handlar inte klubbar för inbördes beundran och det är inte kopplat till manligt kön. Det finns ordenssällskap för kvinnor och för bägge kön, och i takt med att kvinnor tagit del av samhällslivet så har de också - följaktligen - också engagerat sig i ökande grad i ordenssällskap. Jag har skrivit om detta för över tio år sedan i ett blogginlägg, och det stämmer i ännu högre grad idag: https://jonar242.wordpress.com/2014/01/06/damer-i-ordensallskap-stegar-framat/

I så fall är det ytterligare ett exempel på saker, där kvinnor tar över dåligt manligt beteende. Och det är i alla fall inte en väg som jag vill gå.
Citera
2026-03-11, 16:00
Medlem
Citat:
I så fall är det ytterligare ett exempel på saker, där kvinnor tar över dåligt manligt beteende. Och det är i alla fall inte en väg som jag vill gå.
Är du själv medlem i något ordenssällskap? För om inte, så förlitar du dig helt på hörsägen vad som faktiskt sker i ordenssällskapen, om det är bra eller dåligt. Det är som att säga att en maträtt smakar dåligt efter att bara ha tittat på den - men inte ätit av den.
Citera
2026-03-11, 16:07
Medlem
Jo det är det.
Samma som kyrkor ,Jehovas ,pingstkyrkan staten , riksdagspartier företag osv.

Citera
2026-03-11, 16:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1314
Är du själv medlem i något ordenssällskap? För om inte, så förlitar du dig helt på hörsägen vad som faktiskt sker i ordenssällskapen, om det är bra eller dåligt. Det är som att säga att en maträtt smakar dåligt efter att bara ha tittat på den - men inte ätit av den.

Jag behöver inte vara medlem själv för att förstå tillräckligt. ALLA föreningar som inte är öppna för alla - något så när vettiga - människor, där medlemmarna upplever sig själv som speciella och utvalda utan att egentligen ha någon grund för det, och som omgivningen inte har någon insyn i - är i sig något dåligt. Sådant splittrar upp samhället.

Eller - förtydligande - jag tycker faktiskt inte att alla föreningar måste vara öppna för alla, men det måste vara öppet för alla att försöka kvalificera sig till föreningen, t.ex. genom ett prov, och rättelseförfarandet måste då vara övervakat och pålitligt. Här är Mensa ett bra exempel: kriteriet för att komma in är objektivt - man ska få ett visst resultat på ett bestämt prov - och det är öppet för alla att göra provet. Det finns folk som snobbar med att de är med i Mensa också, men då har de i alla fall klarat av en prestation som inte många har. Så är det inte med Frimurarna, där räcker det med att känna rätt personer. Väldigt ofta ända ifrån barndomen...

Att man väljer in sina kompisar som frimurarna gör, och att andra inte kan söka - är elitistiskt på ett väldigt otrevligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in