2026-03-10, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
”Så vad ska du göra åt saken?”

”Äeh man behöver inte göra så mycket, vi kör på som vanligt”

Gud förbjude att någon av dessa allvetande trådexperter med denna enorma insyn engagerar sig i frågan och räddar 10-100 barn innan det är för sent.
Istället väljer vi att gambla med barns liv och låter media sköta det i sitt tempo. Tragedi efter tragedi.

Ja vad tänkte du att man ska göra då? Det är väl bra att driva opinion i frågan? För det här är ju alldeles uppenbart en grovt korrupt myndighet.
Citera
2026-03-10, 20:24
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vad tänkte du att man ska göra då? Det är väl bra att driva opinion i frågan? För det här är ju alldeles uppenbart en grovt korrupt myndighet.

Du har ju insyn och är allvetande. Hade jag varit du hade jag kontaktat forskare och experter inom området. Ronja Helensdotter, Bo Edvardsson mfl. Utfört en studie och presenterat regeringen med detta underlag som påvisar denna enorma vanvård av barn och korruption.

Borde egentligen vara busenkelt med tanke på hur övertygad du är om din sak.

Varför sitter vi på flashback och håller detta för oss själva?
Citera
2026-03-10, 20:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har ju insyn och är allvetande. Hade jag varit du hade jag kontaktat forskare och experter inom området. Ronja Helensdotter, Bo Edvardsson mfl. Utfört en studie och presenterat regeringen med detta underlag som påvisar denna enorma vanvård av barn och korruption.

Det finns redan sådana studier och problemet är välkänt.
Citera
2026-03-10, 20:30
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns redan sådana studier och problemet är välkänt.

Jasså, vilken då? Känner inte till någon där forskare och experter inom branschen går ihop för att avtäcka denna grova korruption inom socialtjänsten.

Ove Sviden är väl den enda, men han är ju inte så mycket att hänga i granen.
Citera
2026-03-10, 20:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jasså, vilken då? Känner inte till någon där forskare och experter inom branschen går ihop för att avtäcka denna grova korruption inom socialtjänsten.

Ove Sviden är väl den enda, men han är ju inte så mycket att hänga i granen.
Jag kan lova att ingen har förväntat sig att du ska känna till någonting om detta. Men tack i varje fall för upplysningen.
Citera
2026-03-10, 20:38
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag kan lova att ingen har förväntat sig att du ska känna till någonting om detta. Men tack i varje fall för upplysningen.

Vilka har vi då? Upplys mig, du ville ha en diskussion och inte mobbning i tråden.
Förutom Kurt som tycker att haveriet ska få ha sin gång?
Citera
2026-03-10, 20:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vilka har vi då? Upplys mig, du ville ha en diskussion och inte mobbning i tråden.
Nej, om du fortfarande inte har förstått efter alla tålmodiga förklaringar är du bortom allt hopp. Om du är seriöst intresserad hittar du bra svar tidigare i tråden.
Citera
2026-03-10, 21:33
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Nej, om du fortfarande inte har förstått efter alla tålmodiga förklaringar är du bortom allt hopp. Om du är seriöst intresserad hittar du bra svar tidigare i tråden.

Tragisk du är, det finns inte och det vet du.
Citera
2026-03-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Begås det lagbrott så måste det rimligtvis finnas domar eftersom de anmälda lagbrotten lär ha hamnat hos åklagare

Ehm, det finns inga åklagare i förvaltningsmål, utan enbart i brottsmål... I fallet Hassan var socialstyrelsens inspektionsavdelning tydliga i sina vittnesmål att de hade kritiserat sagda socialtjänt och förbjudit användningen av fosterhemmet. De baserade sina vittnesmål på just lagbrott. Det var också ett lagbrott att socialhandläggaren inte kontrollerade att Hassan var frisk.
Citera
2026-03-10, 21:51
Medlem
Citat:

Nu har regeringen själva utfärdat FYRA statliga utredningar och utbetalat över 8 miljoner kronor till barn som farit illa av svenska myndigheter. Sverige har ÅTTA (8) fällande domar i ECHR angående just LVU-mål. Vi har högt respekterade internationella domare som skriver så här om svensk socialtjänst: " With all due respect, when the Social Council, which is a non-judicial body, and other national authorities, treat parents and children with such an imperium, it could be catastrophic for family relationships.", ja då är det något som är galet. DOCK är det inte regeringens bord, utan frågan ligger på kommunalnivå. Varken SoL eller LVU är felaktiga, utan det är kommunernas ageranden som är kritiskt.
Hade du varit lite insatt skulle du också märka av att det enbart är ett handfull av Sveriges alla kommuner som har stora problem, däribland Uppsala (främst Gottröra), Huddinge, Örebro och Oskarshamn. Dessa har flest medialt uppmärksammade fall där saker och ting har gått snett. Dessa har dessutom flest dödsfall i placeringar.

Lösningen på problemet är busenkelt, men det kommer inte politikerna att gilla, då politikerna tappar makten.
Citera
2026-03-10, 22:09
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu har regeringen själva utfärdat FYRA statliga utredningar och utbetalat över 8 miljoner kronor till barn som farit illa av svenska myndigheter. Sverige har ÅTTA (8) fällande domar i ECHR angående just LVU-mål. Vi har högt respekterade internationella domare som skriver så här om svensk socialtjänst: " With all due respect, when the Social Council, which is a non-judicial body, and other national authorities, treat parents and children with such an imperium, it could be catastrophic for family relationships.", ja då är det något som är galet. DOCK är det inte regeringens bord, utan frågan ligger på kommunalnivå. Varken SoL eller LVU är felaktiga, utan det är kommunernas ageranden som är kritiskt.
Hade du varit lite insatt skulle du också märka av att det enbart är ett handfull av Sveriges alla kommuner som har stora problem, däribland Uppsala (främst Gottröra), Huddinge, Örebro och Oskarshamn. Dessa har flest medialt uppmärksammade fall där saker och ting har gått snett. Dessa har dessutom flest dödsfall i placeringar.

Lösningen på problemet är busenkelt, men det kommer inte politikerna att gilla, då politikerna tappar makten.

Nu var ju inte frågan vad som görs utan vad som ska göras. Att regeringen startar utredningar är ju toppen. Stor förtjänst till media.

Frågan är varför ingen annan går ut och gör något, engagerar sig politiskt osv och förhindrar detta från att hända. Istället för att det som nu först måste inträffa ett katastrofalt fel innan man gör något åt saken.
Citera
2026-03-10, 22:10
Medlem
Citat:

Vi kan börja med grunden på A-nivå:
https://www.nkmr.org/docs/ExuppsatsBBIC.pdf

Den ger en klar översyn i hur BBIC fungerar genom kritiska ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in