Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Ja, lycka till! Sitter med den också.
Vad jag märkt är att jag har svårt att hitta dessa "baddare" som ger fin avkastning. Däremot hittar jag 5-6 med motorväg ner till jordens mittpunkt. Fonder är vägen för mig. Tråkigt men ett måste... man får tappa hakan och ögonen över sina sista procent man tradar med i framtiden i enskilda aktier istället utan att få hjärtattacker och låta resten gå plus över genomsnittet.
Tack ska du ha!
Jo, det är inte alltid som jag tycker att 'tillfälle bjuds' vad det gäller att köpa kvalitétsbolag till ett hyfsat pris. Vi får se hur det blir med Novo Nordisk. Håller tummarna.
Fonder är ett smart alternativ. Jag är en sucker däremot och jag tycker det är roligt att äga företagen själv, så jag har runt 150 bolag i min portfölj. Ofta så går jag inte in i enskilda företag, utan jag är intresserad av en viss sektor eller en viss region, och då köper jag de största bolagen som ger utdelning. Sedan så säljer jag i stort sett aldrig, utan använder utdelningen som trillar in att köpa fler bolag, eller att betala mina räkningar.
Utvecklingen har varit positiv under åren. Inget sensationellt, men den har legat runt 8-10% med återinvesterad utdelning som börsen ger generellt.
Jag önskar AA lycka till, och det är kul att han kan hålla sig flytandes. Vad jag riktar min kritik mot är att han försöker sälja in ett koncept som är helt och hållet huvudlöst och vansinnigt och ingenting som en seriös investerare eller t.o.m spekulerare ska hålla på med. Speciellt inte om det handlar om pengar man behöver senare i livet. Och när han låter sambons tjänstepension betala sina hobbies - då blir det bara för mycket.