2026-02-27, 17:10
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Breaking news! AA har nu fått muggen från Hexatronic. Den är gedigen i metall med lock. AA är löjligt nöjd över den.

Glad som ett barn som får ett (billigt) pris för nån prestation barnet gjort

Kanske placerar AA på skalan?
Citera
2026-02-28, 08:28
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA exkl. 5.3% i andra innehav.
Jag har tagit med att dollarn försvagats med 0.3% under veckan

Har gjort några ändringar när det gäller användning av hävstången.

AMD (18%) = 0.03%
NVIDIA (16%) = -6.65%
Hexan (61%) = 4.50% exkl. TJP o Buffert

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.32 är min gissning att EK har ökat med 43K (3.76% inkl. hävstång).
Nytt EK (inkl. 150K i blacolån 19/11-25) 1183K.

Som vanligt är det mest spännande att se om skulden har ökat under veckan.
Lånetorsken AA är mer än nöjd med sina innehav och har troligen inte sålt något.
För att betala ränta på sin lån använder han bankomaten aka belåning, hittills i år har han ökat belåningen med 150K.
Månadsskifte så jag förväntar mig uttag från bankomaten på 25-50K plus 8K+ i ränta för belåningen.

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon
Max: 158 betalande 2025-12-01
Min: 144 betalande 2026-02-10
Just nu: 147 betalande, 10 320SEK/månad
Baserat på en faktor 2.35 för YT intäkter så uppskattar jag intäkterna totalt till ish 21.6ksek/månad efter arbetsgivaravgifter och skatt.
AA uppger att han lever sitt drömliv som arbetsfri miljonär och kostnaderna för detta är ca 40K-50K per månad. OBS! kostnaderna går till att betala räntor och amorteringar, differansen mellan utgifterna och intäkterna från hans hobbyverksamhet (ej ett jobb) tas från belåningsutrymmet då AA inte är kreditvärdig att ta fler blancolån, inte ens från ockerbanker...

Edit: USA och Israel attackerar Iran.
Självklart inget som påverkar Lånetorskens innehav...
Ska bli spännande och följa S&P 500 futures under helgen

Just nu: Weekend Wall Street = -0.82%

Brukar inte lyssna på AA:s svammel i hans Kanal om Ekonomi & Politik, men kommer nog att göra det i helgen för att kolla hans sinnesstämning och om han säger något om börsöppningen på måndag.

Troligen inte något som påverkar 'normala' investerare, kan dock påverka om man som AA är fullbelånad...
Historiska jämförelser visar att indexfall på aktiemarknaden brukar bli relativt kortvariga om konflikten bedöms vara avgränsad och om företagens vinstutsikter inte revideras ned.
https://www.di.se/nyheter/israel-och-usa-har-attackerat-iran/
Senast redigerad av RobertSmith 2026-02-28 kl. 09:04.
Citera
2026-02-28, 12:15
Medlem
Ser onekligen mörkt med alla konflikter som pågår, och inte utan att man så smått börjar undra om detta ska esklarer till ett tredje världskrig så småningom?
Inget vi kan påverka ändå, så business as usual.

Tycker marknaden har stått emot oväntat bra sen tullkaoset förra året, trots allt elände som händer.
Vi är ju inte långt ifrån all time high trots allt.

Men som det ser ut just nu, så kommer måndagen troligen initialt bjuda på reapriser överlag.
Kommer passa på att köpa dippen om det blir så, eftersom det oftast brukar återgå till det "normala" ganska snabbt vilket RobertSmith redan poängterat.

Hur tänker ni?
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-02-28 kl. 12:55.
Citera
2026-02-28, 17:04
Medlem
Jag går ”Fire” till semestern start i juni och har en del pengar som skall investeras innan dess så jag ser väl en möjlighet att köpa lite tråkiga (och trygga) fonder om det blir en dipp.Till skillnad mot analytikern så kommer jag ha ungefär 3 års utgifter på bank konto då behöver man inte reagera på plötsliga rörelser på börsen ,då allt blir långsiktigt .Målet är att optimera livet istället för att stressa livet ur sig i en bastu ,,jag har 0 lån och kommer aldrig behöva ta något .Vill jag spendera halva ( eller hela ) året i Thailand/ Spanien så kan jag göra det .Jag var pank vid 25 ekonomiskt fri vid 50 (utan höga löner) och tror alla som vill kan bli det men då är det extremt viktigt att inte lyssna på personer som analytikern .
Citera
2026-02-28, 17:50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Jag går ”Fire” till semestern start i juni och har en del pengar som skall investeras innan dess så jag ser väl en möjlighet att köpa lite tråkiga (och trygga) fonder om det blir en dipp.Till skillnad mot analytikern så kommer jag ha ungefär 3 års utgifter på bank konto då behöver man inte reagera på plötsliga rörelser på börsen ,då allt blir långsiktigt .Målet är att optimera livet istället för att stressa livet ur sig i en bastu ,,jag har 0 lån och kommer aldrig behöva ta något .Vill jag spendera halva ( eller hela ) året i Thailand/ Spanien så kan jag göra det .Jag var pank vid 25 ekonomiskt fri vid 50 (utan höga löner) och tror alla som vill kan bli det men då är det extremt viktigt att inte lyssna på personer som analytikern .
Grattis! 🥂 är 60 och har väl ”på fötterna” ekonomiskt, men kan inte göra en direkt ännu
Citera
2026-02-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Grattis! 🥂 är 60 och har väl ”på fötterna” ekonomiskt, men kan inte göra en direkt ännu

Tack ! Har du någon gång räknat på det ? Kollat på min pension osv och gjort simulering? Ibland är det närmre än man tror .Fast o andra sidan är du snart folkpensionär.jag antar att du kan gå vid 65 eller kanske något år tidigare .Själv har jag varit inom tillverkningsindustrin i många år (för många år) så känner ingen större stimulans från jobb längre .Trivs man så är det ju kanske inte så svårt att jobba något år till.MVH
Citera
2026-02-28, 19:24
Medlem
RobertSmiths avatar
Har genomlidit AA:s senaste YT på Ekonomi & Politik och den är värre än AA:s Aktieanalyser av Hexan och det säger inte lite.

Obegripligt att han försöker göra en poäng när han länkar till en av hans tidigare 'hat/narr'- videos om muslimer.
Normala människor, oberoende om de är troende eller inte, gläds av en ev. befrielse för den iranska befolkningen.

AA, varför blanda in religon?....

p.s identifierar mig själv som agnostiker. d.s
Senast redigerad av RobertSmith 2026-02-28 kl. 19:54.
Citera
2026-02-28, 19:59
Medlem
Citat:
Tack ! Har du någon gång räknat på det ? Kollat på min pension osv och gjort simulering? Ibland är det närmre än man tror .Fast o andra sidan är du snart folkpensionär.jag antar att du kan gå vid 65 eller kanske något år tidigare .Själv har jag varit inom tillverkningsindustrin i många år (för många år) så känner ingen större stimulans från jobb längre .Trivs man så är det ju kanske inte så svårt att jobba något år till.MVH

Ring aktieanalytikern, han är expert på pensioner
En investering på 300kr som kommer vara värt miljoner
Citera
2026-03-01, 11:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Fast detdär med att inte ha några lån är ju enbart fördelaktigt ur psykologisk synvinkel.

Om man har tillgångar som balanserar lånen så kan det vara väldigt bra med lån.

Har man två miljoner på kontot och två miljoner i bolån på ett hus värt 4,5 miljonet så kan man antingem göra sig skuldfri vilket är det ekonomiskt sämre alternativet eller placera pengarna hyfsat säkert och tråkigt på börsen.

Om man för tio år sedan hade det valet så kan vi väl säga att man hade betalat ungefär 600k netto i ränta under de tio åren.

Den föraktade indexfonden Avanza Zero är upp 200% sedan idag för tio år sedan.

De två miljonerna hade varit sex miljoner idag, ett logiskt och förnuftigt val.

Men jantesvenskarna är helt besatta av att bli av med bolånet.

Har jag något bolån? Nej, men jag har belånat mina aktier till 1,29% ränta.

AA däremot går ju all in bananas och lånar till vilken ränta som helst så mycket det går, det brukar sluta med en smäll.
Citera
2026-03-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Ser onekligen mörkt med alla konflikter som pågår, och inte utan att man så smått börjar undra om detta ska esklarer till ett tredje världskrig så småningom?
Inget vi kan påverka ändå, så business as usual.

Tycker marknaden har stått emot oväntat bra sen tullkaoset förra året, trots allt elände som händer.
Vi är ju inte långt ifrån all time high trots allt.

Men som det ser ut just nu, så kommer måndagen troligen initialt bjuda på reapriser överlag.
Kommer passa på att köpa dippen om det blir så, eftersom det oftast brukar återgå till det "normala" ganska snabbt vilket RobertSmith redan poängterat.

Hur tänker ni?

Mycket kan hända fram till öppningen, och just nu utifrån dom indikatorer som finns tillgängliga så ser det inte så illa ut. Kanske rent av kan sluta på plus?. Är väl troligen så att denna utveckling redan varit diskonterat mer eller mindre.
Volatilt lär det väl bli kortsiktigt i alla fall, och köpa dippen kommer jag göra om den nu infinner sig.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-03-01 kl. 14:52.
Citera
2026-03-01, 15:34
Medlem
Han är skön AA. Skapat värde för miljarder på börsen. Undra hur länge han fick klia flinten i bastun för att komma på denna vinklingen. Jag skapar Värde för MILJARDER åt folket. Undrar om inte han är ganska så stressad denna helgen med alla nya vidios, eller kanske är det därför han är så lycklig, för att han får släppa lös framför kameran
Citera
2026-03-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA går in i v 9 med EK 1140K (INKL LÅNET) och lån 1502K (43/57). Det finns dock risk att det är fel i dessa siffror då AA trasslar med nyemissionen i Nobia, mer om det nedan.

Han är +13% / +144K före uttag/insättningar och -1% / - 6K efter uttag / insättningar hittills i år.

Buffer 170K + belåning

Stora innehav:
Hexatronic: 1618K
AMD: 472K
Nvidia: 413K

Veckoavstämningen börjar med att AA tar en lång klunk ur MUGGEN Givetvis ser han till att "Hexatronic" syns tydligt. AA är oerhört nöjd o stolt över muggen.

AA går in i v. 10 med Ek 1127K (INKL LÅNET) och lån 1561K (42/58). Han är +16% /+181K före uttag/insättningar och -2% /-19K efter uttag/insättningar.

AA har under veckan tagit ut 50K från företagsportföljen. Hittills i år har AA tagit ut 200K (100K från privata o 100K från företagsportföljen). Det kostar att ligga på topp

Buffert 180K + belåning.

Stora innehav:
Hexatronic: 1692K
AMD: 469K
Nvidia: 384K

*AA berättar att han o hans sambo har delad ekonomi. AAs ansvar är att se till att det finns pengar, sambons uppgift är att spendera dem. Med en hårt arbetande sambo så känns det ju inte helt ärligt av den arbetsskygge som ständigt köper nya grejer till sig själv Men visst han är bra på att fixa nya lån för att hålla fasaden uppe.

*AA kommenterar lånet till vattenskotern som han köpte aktier i Hexatronic för. Han är löjligt stolt över den manövern. Med de uttag som är gjorda anser han att det lånet nu är återbetalat från portföljerna. Detta sägs möjligen med en pik åt min rapportering. Jag anser inte det. Pengarna har ju gått till hushållsbudgeten. Lånet finns kvar. Dessutom är uttagen från olika portföljer.

* Hexatronic är nu bästa aktie i suredegsportföljen med -13% Sämst är Torun ,ed -69%.

*3 gånger under filmen tar AA upp att han dricker ur en mugg som han fått av Hexatronic. Kaffet smakar som allra bäst ur just den muggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in