2026-03-07, 20:28
Medlem
Så inga källor för dina påståenden, du påstår att jag ”indirekt” säger saker men kan inte peka på nånting jag sagt eller förklara hur jag har dessa åsikter som du tillskriver mig, alltså halmdockor.

Det är vad jag har hört, att många är så idag, jag hittar inga källor om att många föräldrar åker till sjukhuset för små saker med sina barn

Kan du citera när jag sagt att hon skulle ha en chans att få hem sina barn om hon slutade med sociala medier, du har nog åter igen valt att tolka in och gissa vad jag säger utan att förstå kontexten.

Jag frågade dig eftersom du sa att det troligtvis var det bästa alternativet ? Det är snarare du som försöker prata bort vad du faktiskt tycker : annars får du gärna berätta vad du tycker föräldrar som fått sina barn felaktigt placerade ska göra. För jag har ju redan berättat vad jag skulle göra, även om det inte var av egen vilja.

Du ville prompt ha källor för när jag poängterade att du hade fel om siffrorna kring antal omhändertagande, jag citerade källan för dig och placerade framför dig, vad gör du då? Väljer att bara ignorera det helt enkelt istället för att bara erkänna att du inte förstår siffrorna du hänvisar till.

Nej du har inte hänvisat hur mycket placerade barn kostar? Du har heller inte källhänvisa att siffran om omhändertagandet av barn på sol och lvu mesta dels är samma placeringar under exempelvis en 5 års period.

Och du har mage att säga jag är den som inte är rättvis när jag diskuterar, nu får du skärpa till dig och bemöta mina inlägg med samma standard som du utkräver av mig, annars kan du ju uppenbarligen inte föra en uppriktig och ärlig dialog.

Snarare du som försöker prata bort mig i detta, med hjälp av härskarmetoder, genom att trycka ner svaga människor sitter ni och roa er åt en mamma som förlorat sina barn.

Min åsikt finns bara på nätet, jag är inte lika modig som S som vågar kämpa för sanningen, eftersom det ger konsekvenser i ett samhälle av lagar som infiltreras av normer.

Så vad gör du när du ser en människa råka illa? du går bara förbi? Eller skrattar du tom?
Denna typ av människa är det som mobbar andra människor. Att du inte vet något om etik och moral handlar om att du saknar ett arv av godhet.
Det finns människor som känner empati för andra, det är dessa människor som ska jobba med andra människor. Som vill bygga det bästa för barn och vuxna
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 20:33.
Citera
2026-03-07, 20:46
Medlem
Totiuss avatar
Regelverket är tydligt när det gäller socialtjänstens och vårdens skyldigheter. Det finns tydliga lagkrav på vårdplaner och genomförandeplaner. När det finns behov av insatser från både vården och socialtjänsten ska det upprättas en SIP (samordnad individuell plan).

ALLA som har haft med vården och socialtjänsten att göra VET att detta inte alls fungerar. Vården och socialtjänsten fuskar systematiskt bort sina lagstadgade skyldigheter. Att ljuga och skylla ifrån sig på de hjälpsökande är mer regel än undantag. Tillsynsmyndigheten IVO är fullt medvetna om detta men ser mellan fingrarna år efter år. På så sätt är IVO en del av problemet.

ALLA insatta VET också att domstolorna regelmässigt går på socialtjänstens utsagor och därmed systematiskt bryter mot grundlagens krav på saklighet och opartiskhet.

Så ser verkligheten ut i Sverige sedan decennier. Det är ett sjukt samhälle där rättssäkerheten har upphört att fungera för länge sedan.

Det är denna problematik som Sofia och FU försöker lyfta fram. Istället för att som i tråden bemöta dem med mobbarmetoder borde alla lyssna på vad de försöker säga. Socialtjänstens sjuka lagtrots är ett oerhört allvarligt samhällsproblem som angår ALLA medborgare.

Det här gäller inte bara LVU utan omfattar ALLA samhällsfunktioner där socialtjänsten är inblandad på olika sätt. Från barn till äldreomsorgen. Samma slags problem finns överallt och alla kan drabbas.

Det är intressant att höra Sofia berätta om den långa vägen att försöka få hjälp från socialen – som istället slutade med LVU efter många år. Av berättelsen är det uppenbart att socialtjänsten helt åsidosatt lagkraven på SIP – och det räcker för att visa grundläggande fel:
https://open.spotify.com/episode/1Bmpct7Qw7Fo6k592Jlouk

Jag hoppas att Sofia vill svara på om det upprättades någon SIP under tiden som hon försökte få hjälp från socialtjänsten. Om inte det har gjorts så är det ett allvarligt fel från kommunens sida. Med en sådan plan och professionellt stöd skulle utgången kunna blivit helt annan.

När socialtjänsten medvetet fuskar och tar till tvångsåtgärder istället för att uppfylla sina lagstadgade skyldigheter att ge hjälp och stöd har systemet kollapsat.

Det är definitivt inga ”konspirationsteorier” – det är verkligheten i Sverige sedan decennier.
Citera
2026-03-07, 20:54
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Det är vad jag har hört, att många är så idag, jag hittar inga källor om att många föräldrar åker till sjukhuset för små saker med sina barn

Så inga källor alltså, bara ett påstående om något du hört.

Citat:
Jag frågade dig eftersom du sa att det troligtvis var det bästa alternativet ? Det är snarare du som försöker prata bort vad du faktiskt tycker : annars får du gärna berätta vad du tycker föräldrar som fått sina barn felaktigt placerade ska göra. För jag har ju redan berättat vad jag skulle göra, även om det inte var av egen vilja.

Vi har redan haft den diskussionen, du har fått min åsikt, sen kommer du och påstår saker jag inte sagt, du kan enkelt gå tillbaka och läsa om mina svar, sen citera när du tror jag säger saker, för det verkar vara återkommande för dig att du tolkar in och påstår saker jag skulle sagt som inte stämmer, bli bättre på att förklara hur du resonerar utifrån vad jag sagt, annars blir det omöjligt för mig att bemöta.

Citat:
Nej du har inte hänvisat hur mycket placerade barn kostar? Du har heller inte källhänvisa att siffran om omhändertagandet av barn på sol och lvu mesta dels är samma placeringar under exempelvis en 5 års period.

Nu efterkonstruerar du. Låt oss gå igenom vad du faktiskt sa.

Citat:
Du får visa källa på ditt påstående angående nya placeringar och gamla i samma siffror

Det gjorde jag här:

(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

Citat:
Ursprungligen postat av SCB
1.1.1 Objekt och population
Målpopulationen är barn och unga som är föremål för insats enligt lagarna SoL
och/eller LVU under referensåret. Insatserna kan ha påbörjats, vara pågående
eller avslutats under året. Insamlingen avser hela populationen.
Objekt är barn och unga, med åldersavgränsning 0–20 år som varit föremål för
någon insats under referensåret.

Detta för att du sa följande:

Citat:
Du kan inte dra en sådan slutsats det står inte att det är så. Du gissar bara att det är så. Om det skulle vara så skulle det stå.

Som svar på

Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
du trodde att det var 30 000 nya placeringar varje år, när statistiken mäter antal heldygnsinsatser per år, vilket är viktigt att förstå skillnaden på för att kunna läsa statistiken korrekt.

Så nej jag gissar inte, och jo det står. Kan vi vara överens om det nu? Annars verkar det onekligen faktiskt som det är DU som är den som har problem att kunna erkänna att dom har fel.

Citat:
Så vad gör du när du ser en människa råka illa? du bara förbi? Eller skrattar du tom?
Denna typ av människa är det som mobbar andra människor. Att du inte vet något om etik och moral handlar om att du saknar ett arv av godhet [/b]

Vad är det här för personangrepp? Jag håller inte med dig, men jag sjunker inte ner till den här nivån när jag diskuterar med dig, skärp dig.
Citera
2026-03-07, 21:00
Medlem
Citat:
Du har fått källan, det är SCB, jag kan inte hjälpa dig om du inte förstår siffrorna.

Det står uttryckligen

https://www.scb.se/contentassets/11b5b0a6daea4213b21c5983720d5934/so0205_bs_1998.pdf

Nöjd så? Kan vi enas nu om att du inte förstått siffrorna och det är inte jag som gissat fram detta?

Det där är ett gamla dokument : https://www.scb.se/contentassets/11b5b0a6daea4213b21c5983720d5934/so0205_bs_1998.pdf

Vad menar du med detta?

Kan du inte skriva här hur många som bor i familjehem
Hur många som barn som får lvu och sol
Vad detta kostar
Kan du säga hur många nya och hur många som kommer varje år och blir placerade.

Du har inte svarat vad du hade gjort ?

En annan här inne hade köpt en hund istället.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 21:05.
Citera
2026-03-07, 21:08
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det där är ett gamla dokument : https://www.scb.se/contentassets/11b5b0a6daea4213b21c5983720d5934/so0205_bs_1998.pdf

Vad menar du med detta?

Kan du inte skriva här hur många som bor i familjehem
Hur många som barn som får lvu och sol
Vad detta kostar
Kan du säga hur många nya och hur många som kommer varje år och blir placerade.

Metodiken för hur statistiken samlas in har inte förändrats, det är så statistik fungerar, man använder samma metod så man kan jämföra siffror år till år.

Har du en källa på att de ändrat metodiken?

Jag är inte din privata sökmotor, vill du veta detta får du undersöka saken själv, det är inte vad vi pratar om här.

Så åter igen kan vi enas om att du förstod siffrorna fel, ja eller nej?
Citera
2026-03-07, 21:14
Medlem
Totiuss avatar
Det börjar bli tjatigt med statistiken. Här finns senaste statistiken (kolla Excel-filen för detaljer):
Statistik om socialtjänstinsatser till barn och unga 2024
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/statistik-om-socialtjanstinsatser-till-barn-och-unga-2024-2025-10-9726/
Citera
2026-03-07, 21:25
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det börjar bli tjatigt med statistiken. Här finns senaste statistiken (kolla Excel-filen för detaljer):
Statistik om socialtjänstinsatser till barn och unga 2024
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/statistik-om-socialtjanstinsatser-till-barn-och-unga-2024-2025-10-9726/

Japp och det bekräftar exakt det jag hävdat

Citat:
Det är insatser som på-
börjas under det aktuella året och insatser som pågår under året

Håller med om att det är tjatigt, och kunde ha avslutat denna diskussion för längesen om personen i fråga hade bemödat sig med att läsa och förstå statistiken till att börja med.
Citera
2026-03-07, 21:30
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ja människor uppfattar saker olika, människor har också olika möjligheter.

Man kan ha olika uppfattning om hur saker gått till ja, men -sanningen- är inte en variabel.

Citat:
Kyrkan är en frivillig organsationen, de hjälper personer utan att ta betalt.

Socialtjänsten tar heller inte betalt. Eller ja kyrkan tar ju 1% extra på lönen.

Vet dock inte vad det spelar för roll, anser man att socionomer är outbildade idioter. Vad är då folk inom kyrkan?

Citat:
Du vet inte mer än mig? Jag har frågat dig om du har någon kunskap om ämnet, utbildning osv, men det har du inte ?

Hur vet du hur deras hemförhållanden ser ut, vad jag har sett, berätta vad som är fel på S hem ? Hur vet du att det inte är så att socialtjänsten avplockar? Varför litar du blint på myndigheter ? De gör t.o.m. fel för barn som behöver placeras ?

På sättet du argumenterar för fia/fu verkar du inte ha någon speciell koll. Det mesta du refererar till är vad Fia berättat i någon av sina omgångar. Därför säger jag att du är känslostyrd då det inte återspeglar vad som faktiskt hänt.

Citat:
Du har driven utan känslor, empatilös, mobbare och allmänt oförskämd

Tvärt om, värnar väldigt mycket om barnen. De bad inte om att få hamna på denna jord, speciellt inte att hamna med knäppa föräldrar.

Sluta härma det sektledaren säger och ha egna åsikter.
Citera
2026-03-07, 21:37
Medlem
vajervevarens avatar
Här har vi ett av många exempel på desinformation från Malin, som så sent som ikväll satt i live med Fia och spred deras propaganda.

https://vm.tiktok.com/ZNRuRy3Hn/

Finns en uppsjö av dessa videos, gjorda med AI med helt påhittade hemskheter som aldrig hänt.
Citera
2026-03-07, 21:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Tvärt om, värnar väldigt mycket om barnen.
För att barnens bästa ska kunna säkerställas måste socialtjänsten dels följa lagen, dels arbeta evidensbasart (vilket iofs ges implicit av lagkraven). Så är inte fallet.
Citera
2026-03-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Man kan ha olika uppfattning om hur saker gått till ja, men -sanningen- är inte en variabel.

Socialtjänsten tar heller inte betalt. Eller ja kyrkan tar ju 1% extra på lönen.

Vet dock inte vad det spelar för roll, anser man att socionomer är outbildade idioter. Vad är då folk inom kyrkan?

På sättet du argumenterar för fia/fu verkar du inte ha någon speciell koll. Det mesta du refererar till är vad Fia berättat i någon av sina omgångar. Därför säger jag att du är känslostyrd då det inte återspeglar vad som faktiskt hänt.

Tvärt om, värnar väldigt mycket om barnen. De bad inte om att få hamna på denna jord, speciellt inte att hamna med knäppa föräldrar.

Sluta härma det sektledaren säger och ha egna åsikter.

Jag har egna åsikter, jag följer inte S nu, jag har tittat på hennes live för några år sedan.

Däremot läser jag om Elsa.

Många gånger i vår historia har myndigheter i Sverige begått övergrepp mot sin befolkning, tex tvångs sterilisering, rasbiologi osv.

Tro inte att myndigheter är så bra, aga var lagligt för inte alls så länge sedan. Barnhem där barn agades, barn aga togs bort 1979.

Myndigheter trakasserar helt enkel en del som kommer från socioekonomisk bakgrund för att de kan.

Det var Socialstyrelsen som omhändertog barn till föräldrar med socioekonomisk bakgrund eller som knullat utan att vara gifta, mammorna var tvungna att bo vård hem, fotograferad nakna osv.

Socionom utbildning är en enkel utbildning.
Jag bara säger att jag själv hade sökt mig till kyrkan eller rekommenderat andra om de hade problem som fattigdom, hot osv. Kyrkan jobbar mer med hjärtat, inte alla kanske men många. Att söka hjälp hos SOS kan leda till omhändertagande, det är så många kvinnor skriver just nu när de läser tex om Elsa.

En hel del kändisar som också förstår detta: tex Wahlgren, Nina, Josephine som hjälper till och delar socialtjänstens felaktigheter.

Vem vill söka hjälp tex med en aggressiv fader eller med ekonomiska problem eller annat när de riskerar att bli utredda, det räcker med fel person, som ska utreda?

Det finns bra personer men det blir ju slumpen som avgör hur bra det blir?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 21:49.
Citera
2026-03-07, 21:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Här har vi ett av många exempel på desinformation från Malin, som så sent som ikväll satt i live med Fia och spred deras propaganda.

https://vm.tiktok.com/ZNRuRy3Hn/

Finns en uppsjö av dessa videos, gjorda med AI med helt påhittade hemskheter som aldrig hänt.
Vad har inte hänt och hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in