2026-03-07, 13:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Vem har sagt något om folkmassor?
Auktoriteternas prioritet är antagligen att hantera situationen, inte att bevisa händelsen för personer 60 år senare. Att låta enskilda personer gå upp för att försöka ta på uppenbarelsen hade varit både respektlöst och kontraproduktivt.
Citat:
Hur vet du det?
Jag har lagt tid på detta.
Citat:
Men det finns inga vetenskapliga undersökningar på nära håll medan fenomenet pågick.
Igen, ringer det verkligen inga varningsklockor?
Jag förstår inte vad du menar exakt, regeringen och kyrkan gjorde båda utredningar, som varade flera månader. Än idag finns det många experter som säger att ingen teknologi eller illusion hade kunnat skapa fenomenet, ingen har en hållbar naturlig förklaring. De gjorde bedömingen att en analys på nära håll hade varit både respektlöst och onödigt tror jag, och som jag sa så var de faktiskt på taket och undersökte, men om det var just när uppenbarelsena var aktiva vet jag inte. Kom ihåg att de hände från och till under flera år. Hade det funnits en naturlig förklaring hade den hittats.

Sen finns det såklart alla som blev helade också.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-07 kl. 13:08.
Citera
2026-03-07, 13:06
Medlem
Citat:
Det behövs inga andra argument än att helt enkelt påpeka att du är totalt okunnig om vad evolution är för något. Det visar du återigen i det här inlägget, när du skriver att evolutionen stödjer sig på ”slump”.
Det är att gravt missförstå alternativt medvetet missrepresentera vilka mekanismer som ligger till grund för evolutionen. Det naturliga urvalet är nämligen allt annat än slumpmässigt.
Detta är så grundläggande det bara kan bli.

Det naturliga urvalet skapar inga organ. Det naturliga urvalet talar inte om för celler att de skall samarbeta med varandra. Det naturliga urvalet berättar inte för kroppens organ att de skall bilda organsystem. Det naturliga urvalet skapar inte intelligens. Och så vidare.
Citera
2026-03-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Auktoriteternas prioritet är antagligen att hantera situationen, inte att bevisa händelsen för personer 60 år senare. Att låta enskilda personer gå upp för att försöka ta på uppenbarelsen hade varit både respektlöst och kontraproduktivt.

Jag har lagt tid på detta.

Jag förstår inte vad du menar exakt, regeringen och kyrkan gjorde båda utredningar, som varade flera månader. Än idag finns det många experter som säger att ingen teknologi eller illusion hade kunnat skapa fenomenet, ingen har en hållbar naturlig förklaring. De gjorde bedömingen att en analys på nära håll hade varit både respektlöst och onödigt tror jag, och som jag sa så var de faktiskt på taket och undersökte, men om det var just när uppenbarelsena var aktiva vet jag inte. Kom ihåg att de hände från och till under flera år. Hade det funnits en naturlig förklaring hade den hittats.

Ja klart det handlade om respekt. Det är viktigare än att ta chansen att påvisa ett mirakel?
Inga varningsklockor ringer uppenbarligen.

Citat:
Sen finns det såklart alla som blev helade också.
Såklart. Även det ska vi tro på, utan några konkreta belägg?
Citera
2026-03-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det naturliga urvalet skapar inga organ. Det naturliga urvalet talar inte om för celler att de skall samarbeta med varandra. Det naturliga urvalet berättar inte för kroppens organ att de skall bilda organsystem. Det naturliga urvalet skapar inte intelligens. Och så vidare.

Nej och din poäng är? Du gör det tydligt i varje inlägg att din uppfattning bygger på okunskap.

Att det naturliga urvalet per definition inte är slumpmässigt hoppas jag du förstår?
Så varför påstår du att evolutionen är slumpmässig?

Om du kastar 50 tärningar och sparar alla sexor och upprepar proceduren tills du har 50 sexor, är det utfallet slumpmässigt? Vilka nummer som ska komma upp är slumpmässigt, men trots det vore det väldigt oärligt att påstå att det är slump att du till sist har 50 sexor, eller hur?
Dvs, vad som får genomslag i en genpool är inte slumpmässigt.
Citera
2026-03-07, 16:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
"45–85 % av Sveriges befolkning är agnostiker eller ateister"

Så säger din länk. Antalet kristna i sverige kan vara mellan 8-47%, eftersom några procent är muslimer också. Det exakta numret är okänt. Kom ihåg att jag är en verkligt praktiserande kristen, och jag går inte i kyrkan regelbunden, så jag skulle inte räknas in i denna 1% du nämnde.

Bibeln förutspådde att 'scoffers', skulle öka i den sista tiden, som många religiösa nu tror att vi lever i. Scoffers räknas som såna som hånar kristendom, och såna finns det många av idag, ännu en sak bibeln prickat rätt om.

Religiösa har trott att vi lever i den sista tiden i 2000 år.
Citera
2026-03-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vetenskap handlar inte om absoluta sanningar som aldrig får ifrågasättas, utan om att bygga den bäst fungerande förklaringsmodellen baserat på de bevis vi har just nu.

Så varför får man inte ifrågasätta evolutionsteorin utan att stämplas som en idiot?
Citera
2026-03-07, 16:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja klart det handlade om respekt. Det är viktigare än att ta chansen att påvisa ett mirakel?
Inga varningsklockor ringer uppenbarligen.
Matteusevangeliet 7:6
"Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er."

Miraklet är bevisat utan det.
Citat:
Såklart. Även det ska vi tro på, utan några konkreta belägg?
Även du har möjligheten att googla.
Citera
2026-03-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men evolutionen – hur livsformer förändrats under miljarder år – stöds av en enorm mängd data från genetik, fossiler och observationer.

Bibeln motsäger inte evolution.
Citera
2026-03-07, 16:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Religiösa har trott att vi lever i den sista tiden i 2000 år.
Denna gången har vi rätt!
Citera
2026-03-07, 16:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Vetenskapen försöker på alla sätt de kan omforma uttrycket slumpen och förklara det på andra sätt. För det låter ju inte särskilt snyggt med slumpen. Det är ju mer som att tro på vidskeplighet.

Men hur vi än gör så landar vi på samma ställe ändå - slumpvisa mutationer. Olyckor. Felkodningar.

Vi kan ju för diskussionens skull säga att evolutionen bygger på olyckor och felkodningar. Det skulle isf förklara varför vi är så dåligt byggda, vi evolutionerar fortfarande.
En gud eller en intelligent designer hade naturligtvis sett till att vi inte blev sjuka av vius eller andra patogener, att våra lemmar växte tillbaka om de kapades av, som ödlor, (tekniken finns ju redan så varför inte använda den? ), att vi kunde gå långa perioder utan mat eller vatten, att vi hade skydd mot temperaturerna etc etc.
Bara det är ett argument mot en intelligent skapares verk av oss som "skapelsens krona".
Vilket skämt. Hundar hör och luktar bättre, fåglar ser bättre, apor är starkare, det finns många i djurvärlden som slår oss på de flesta plan.
Människan är en ofullständig och bräcklig varelse och om vi är skapade någon gud så är denne oförmögen eller elak.
Citera
2026-03-07, 16:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Denna gången har vi rätt!

Det vet du inget om. Kristna i alla tider har hävdat att slutet är nära bara för att de vill att det ska hända under dxeras livstid, bara för att de tycker att de själva är så viktiga och för att kunna säga "vad var det jag sa".
Citera
2026-03-07, 16:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En gud eller en intelligent designer hade naturligtvis sett till att vi inte blev sjuka av vius eller andra patogener, att våra lemmar växte tillbaka om de kapades av, som ödlor, (tekniken finns ju redan så varför inte använda den? ), att vi kunde gå långa perioder utan mat eller vatten, att vi hade skydd mot temperaturerna etc etc.
Här antar du att du vet hur gud tänker, och vad hans avsikter är. Gud kan ha lyckats till 100% med vad han ville, men du antar att han misslyckats för du antar att han vill samma som du vill i just denna stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in