2026-03-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vem tror att det är en slump? Evolutionen är "survival of the fittest", livet anpassar sig efter omständigheterna. Ett samspel alltså, slumpen har inget med det att göra.

Som jag skrev så försöker vetenskapen ofta uttrycka det på ett "finare" sätt och på så sätt lura folk. Du är en av de som blivit lurad. Jo slumpen har med allt att göra eftersom det är med hjälp av den som man tror organ utvecklats.

Det enda det naturliga urvalet klarar av att göra är att sortera ut vilka som har bäst överlevnadsmöjlighet. Det är inget levande väsen som skapar organ.
Citera
2026-03-07, 11:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Mhhmm, elektriskt ljus och scenografi, intressant. Säg det till ett vittne till händelsen och du riskerar en käftsmäll.
Jag kan försvara mig mot kristna galningar om så krävs.
Citera
2026-03-07, 11:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Som jag skrev så försöker vetenskapen ofta uttrycka det på ett "finare" sätt och på så sätt lura folk. Du är en av de som blivit lurad. Jo slumpen har med allt att göra eftersom det är med hjälp av den som man tror organ utvecklats.
Har du någon källa på att det bara är slumpen som utvecklar nya organ? Annars får jag nog be dig att sluta ljuga åter igen.
Citera
2026-03-07, 11:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej varför tror du att livet har skapats av slumpen? Jag har aldrig hört någon forskare säga det. Du ljuger om vad vetenskapen säger. Du måste ljuga hela tiden eftersom du har fel om allt.

Universum är så ofattbart stort. I nästan hela universum finns det bara vakuum och ingen förutsättning för liv. Och många planeter har ständigt istid eller så brinner de. Men på några ställen finns det lagom varma planeter som har rätt förutsättningar. Men i det stora hela är universum inte alls anpassat för liv, det är väldigt felaktigt att påstå det.
Att livet har skapats av slumpen är vad alla naturalistiska forskare säger. Bor du under en sten?
Citat:
En ytterligare förklaring kan vara att det kanske finns många universum. Vårt är bara ett av många. Kanske oändligt många. Då kan det finnas universum där inget liv kan existera och andra universum där förutsättningarna är ännu bättre.
Eftersom vi per definition inte kan mäta eller observera dessa andra universum finns det egentligen ingen anledning att tro på dom över gud. I vilket fall handlar det om tro. Man måste även ställa sig fråga vad det är som skapar/skapat alla dessa universum i så fall.
Citera
2026-03-07, 11:09
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Att livet har skapats av slumpen är vad alla naturalistiska forskare säger. Bor du under en sten?

Eftersom vi per definition inte kan mäta eller observera dessa andra universum finns det egentligen ingen anledning att tro på dom över gud. I vilket fall handlar det om tro. Man måste även ställa sig fråga vad det är som skapar/skapat alla dessa universum i så fall.
Har du någon källa?

Parallella universum är inte bara en tro. Den idéen kommer ju från beräkningar och upptäckter inom kvantfysiken.

Det finns inga motsvarande beräkningar och upptäckter som pekar mot ett högre väsen / en Gud.

Där finns det ingenting, bara en blind tro, utan anledning.
Citera
2026-03-07, 11:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kan försvara mig mot kristna galningar om så krävs.
Poängen var inte käftsmällen, utan att du skulle grovt förolämpat dom. Du säger till miljoner människor att vad de såg med sina egna ögon inte är sant, trots att du inte var där. Detta trots att utredningar gjorts som uteslutit din ide och fler brister med den än någon orkar gå igenom. Det är ett skämt, och med all sannolikhet är det du som skulle vara den första att ta till våld när diskussionen urartar.
Citera
2026-03-07, 11:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du någon källa?

Parallella universum är inte bara en tro. Den idéen kommer ju från beräkningar och upptäckter inom kvantfysiken.

Det finns inga motsvarande beräkningar och upptäckter som pekar mot ett högre väsen / en Gud.

Där finns det ingenting, bara en blind tro, utan anledning.
Jag har gått igenom detta djupt, för det intresserade mig. Bevis för 'multiverse theory' är extremt spekulativa och ingen hävdar att dom har en aning om de finns eller inte.
Citera
2026-03-07, 11:13
Medlem
Citat:
Har du någon källa på att det bara är slumpen som utvecklar nya organ? Annars får jag nog be dig att sluta ljuga åter igen.

Vetenskapen försöker på alla sätt de kan omforma uttrycket slumpen och förklara det på andra sätt. För det låter ju inte särskilt snyggt med slumpen. Det är ju mer som att tro på vidskeplighet.

Men hur vi än gör så landar vi på samma ställe ändå - slumpvisa mutationer. Olyckor. Felkodningar.
Citera
2026-03-07, 11:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Poängen var inte käftsmällen, utan att du skulle grovt förolämpat dom. Du säger till miljoner människor att vad de såg med sina egna ögon inte är sant, trots att du inte var där.
Du har läst på en galen kristen blogg att det finns en miljon vittnen. Jag tror inte på det av naturliga orsaker.
Citat:
Detta trots att utredningar gjorts som uteslutit din ide
Du har inte visat upp någon trovärdig utredning.
Citera
2026-03-07, 11:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Vetenskapen försöker på alla sätt de kan omforma uttrycket slumpen och förklara det på andra sätt. För det låter ju inte särskilt snyggt med slumpen. Det är ju mer som att tro på vidskeplighet.

Men hur vi än gör så landar vi på samma ställe ändå - slumpvisa mutationer. Olyckor. Felkodningar.

Förnekar du att evolution existerar?

Om du tror på att vi kan avla fram hundar varför kan du då inte förstå att samma princip fungerar i större skala och att det kan leda till ännu mer förändringar över längre tidsperioder?

Det är ju dessutom bevisat vetenskapligt, bortom alla rimliga tvivel.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig, det är ju som att prata med en apa.
Citera
2026-03-07, 11:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du har läst på en galen kristen blogg att det finns en miljon vittnen. Jag tror inte på det av naturliga orsaker.

Du har inte visat upp någon trovärdig utredning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun
"Christian author Francis Johnston claims the apparitions were seen by a total of millions of people."

"The patriarch of the Coptic Orthodox Church of Alexandria, Pope Kyrillos VI appointed a committee of high-ranking priests and bishops to investigate the matter"

"As the apparition appeared over a Coptic church, the Vatican left the investigation to the Coptic authorities."

"Investigations performed by the police could find no apparent explanation."
Citera
2026-03-07, 11:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Förnekar du att evolution existerar?

Om du tror på att vi kan avla fram hundar varför kan du då inte förstå att samma princip fungerar i större skala och att det kan leda till ännu mer förändringar över längre tidsperioder?

Det är ju dessutom bevisat vetenskapligt, bortom alla rimliga tvivel.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig, det är ju som att prata med en apa.
Det hade faktiskt varit ett intressant experiment, kan vi articiellt avla fram en hund med vingar? Som kan flyga? Tekniskt sett borde det vara möjligt enligt darwinistisk evolution, visst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in