2026-02-26, 22:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus

Tvärtom så säger det sig självt att den typen av upptäckter skulle ha väldigt tydliga konsekvenser i världen, vilka lyser med sin frånvaro.
Vanligtvis så brukar det ju vara så att saker som bevis för kristendom ignoreras av ateister, men blir stora nyheter inom den kristna världen. Inom den kristna världen så är NDE upplevelser en riktigt stor grej. Men om någon börjar tro på dom så blir den ju då kristen, och sen del av den kristna världen. Då är den inte längre 'trovärdig' enligt ateister, som fortsätter att påstå att bara kristna tror på sånt. Fascinerande hur det fungerar.
Citera
2026-02-26, 22:52
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vanligtvis så brukar det ju vara så att saker som bevis för kristendom ignoreras av ateister, men blir stora nyheter inom den kristna världen. Inom den kristna världen så är NDE upplevelser en riktigt stor grej. Men om någon börjar tro på dom så blir den ju då kristen, och sen del av den kristna världen. Då är den inte längre 'trovärdig' enligt ateister, som fortsätter att påstå att bara kristna tror på sånt. Fascinerande hur det fungerar.

Ber du i bön? Är du i vår gemenskap?
Citera
2026-02-26, 22:54
Medlem
Citat:
Det stog i studien att personer beskrivit saker som hänt i andra rum och byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet. Det bevisar att medvetandet inte är bundet till hjärnan. Det betyder att allt som de upplever är verkligt, och inte en dröm.
Då får jag återigen påpeka att det du refererar till inte är ett kontrollerat test. Det är bara påståenden.
De tester som gjorts har inte frambringat några bevis på att medvetandet kan lämna kroppen.
Kan du tänka dig att ta till dig detta nu och sluta försöka få det att framstå som om man bevisat att medvetandet kan lämna kroppen?
Citat:
Sen är det omöjligt att veta om det som de beskriver att de upplevt är sant eller inte, såklart. Man kan ju alltid anta att flera miljoner personer alla ljuger och också ljuger med exakt samma detaljer. Det är ju tekniskt sett möjligt, visst?
Jag tror inte att de ljuger. Som jag redan har varit inne på så vet vi redan att folk kan uppleva allt möjligt av en uppsjö anledningar, utan att det de upplever nödvändigtvis speglar verkligheten.
Att man inte har en förklaring på allt innebär inte att Gud finns.
Citera
2026-02-26, 22:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ber du i bön? Är du i vår gemenskap?
Jag ber. Du verkar demonisk så jag gissar att jag inte är med i 'din gemenskap', vad det nu skulle vara.
Citera
2026-02-26, 23:00
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Jag ber. Du verkar demonisk så jag gissar att jag inte är med i 'din gemenskap', vad det nu skulle vara.

Får du då svar när du tillkallar honom? Eller ignorerar han din bön?
Citera
2026-02-26, 23:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Då får jag återigen påpeka att det du refererar till inte är ett kontrollerat test. Det är bara påståenden.
De tester som gjorts har inte frambringat några bevis på att medvetandet kan lämna kroppen.
Kan du tänka dig att ta till dig detta nu och sluta försöka få det att framstå som om man bevisat att medvetandet kan lämna kroppen?

Jag tror inte att de ljuger. Som jag redan har varit inne på så vet vi redan att folk kan uppleva allt möjligt av en uppsjö anledningar, utan att det de upplever nödvändigtvis speglar verkligheten.
Att man inte har en förklaring på allt innebär inte att Gud finns.
Ja, du har naturligtvis rätt att tro vad du vill, men detta är ett högst vetenskapligt område där experter menar att detta är starkt bevis på att medvetandet inte skapas i hjärnan och kan överleva utan hjärnan. Något liknande detta är vad som står i slutsatsen i studien, och många har skrivit böcker där de advokerar för liknande slutsatser.
Citera
2026-02-26, 23:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Får du då svar när du tillkallar honom? Eller ignorerar han din bön?
Ibland känns det som han ignorerar mig, men hur ska jag veta vad han egentligen tänker.
Citera
2026-02-26, 23:05
Medlem
Citat:

Men nu handlade det om en väldigt specifik sak, nämligen bevis för att medvetandet inte är bundet till hjärnan.
Men du har ju redan förklarat att de uteblivna konsekvenserna av den mest spektakulära upptäckten någonsin, beror på en ateistisk konspiration.
Citera
2026-02-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ja, du har naturligtvis rätt att tro vad du vill, men detta är ett högst vetenskapligt område där experter menar att detta är starkt bevis på att medvetandet inte skapas i hjärnan och kan överleva utan hjärnan. Något liknande detta är vad som står i slutsatsen i studien, och många har skrivit böcker där de advokerar för liknande slutsatser.

Vadå tro? Det är ett faktum att man aldrig kunnat visa att medvetandet kan lämna kroppen under ett kontrollerat test. Det har inget med tro att göra.
Citera
2026-02-26, 23:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men nu handlade det om en väldigt specifik sak, nämligen bevis för att medvetandet inte är bundet till hjärnan.
Men du har ju redan förklarat att de uteblivna konsekvenserna av den mest spektakulära upptäckten någonsin, beror på en ateistisk konspiration.
Uteblivna konsekvenser? Nu tar du i lite. Du menar att spridningen är mindre än vad du förväntar dig, medans du själv ignorerar bevisen. Varför tror du att andra ateister skulle agera annorlunda? Det är ingen konspiration, det är inte organiserat. Det är bara psykologi.
Citera
2026-02-26, 23:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vadå tro? Det är ett faktum att man aldrig kunnat visa att medvetandet kan lämna kroppen under ett kontrollerat test. Det har inget med tro att göra.
Jag vet inte exakt vad 'kontrollerat', betyder i det här sammanhanget. Man kan inte framkalla NDEs artificiellt, de är inte kontrollerbara, så hur kan kontrollerade test göras?
Citera
2026-02-26, 23:12
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ibland känns det som han ignorerar mig, men hur ska jag veta vad han egentligen tänker.

Gud väntar på att du hör av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in