2026-03-07, 13:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Jag skrev uttryckligen

Om du vill att jag bemöter det du skriver, så kan du väl åtminstone läsa det jag skriver ordentligt tack.
Men det du skriver är ju en halmgubbe. Det finns INGEN som på något sätt krävt att socialtjänsten ”aldrig” ska göra fel. Eller förstår du inte alls vad saken handlar om?
Citera
2026-03-07, 14:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Absolut, men ingen inom socialtjänsten döms för detta eftersom socialtjänsten alltid gömmer sig bakom sekretess, så fort media eller någon lyfter detta.

Hänvisar socialtjänsten bara till sekretess!
Det är inte sekretess som är problemet. Sekretess måste finnas i dessa ärenden. Problemet är tjänstemän som av olika skäl inte följer lagen utan agerar godtyckligt.
Citera
2026-03-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är inte sekretess som är problemet. Sekretess måste finnas i dessa ärenden. Problemet är tjänstemän som av olika skäl inte följer lagen utan agerar godtyckligt.

Man kan sekretess markera precis som i övriga domar.

Hela systemet är fel, allt måste ändras.

Även insatserna, både för föräldrar och barn.

Även utbildningsnivån och rättssäkerheten måste omedelbart ändras och reformeras.

Kan polisens domar lämnas ut så kan ju även socialtjänstens dom, vad menar du är skillnaden ? Om pressen inte kan granska socialtjänsten kan dom göra precis vad dom vill.
Citera
2026-03-07, 14:18
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Du säger ju att hon hade fått sina barn tillbaka om hon var tyst, och inte sa emot något, att om man sväljer sin stolthet kan man få sina barn tillbaka ?

Det var det du menade? Jag tolkar det så?

Även om en förälder sköter sig och står på sig och socialtjänsten inte anser det, då ska föräldern säga att den är dålig och vara tyst ?

Du och andra här som skriver sånna här saker, ni uppfattas inte som sympatiska!

Du verkar tolka att jag förespråkar att det SKA vara så, när jag uttryckligen redan sagt att så inte är fallet, ändå försöker du tillskriva mig den åsikten för att bygga din halmdocka.
Citera
2026-03-07, 14:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Man kan sekretess markera precis som i övriga domar.

Hela systemet är fel, allt måste ändras.

Även insatserna, både för föräldrar och barn.

Även utbildningsnivån och rättssäkerheten måste omedelbart ändras och reformeras.

Kan polisens domar lämnas ut så kan ju även socialtjänstens dom, vad menar du är skillnaden ? Om pressen inte kan granska socialtjänsten kan dom göra precis vad dom vill.
Nej, de kan verkligen inte göra vad de vill men folk i allmänhet och media är för okunniga och låter sig luras hela tiden. Steg 1A för den som vill agera mot systemet är att lära sig regelverket. Kunskapen är närmast obefintlig hos de flesta, det framgår inte minst av denna och andra trådar om socialtjänsten. Då blir det såhär. Vill man vara elak kan man säga att vi får det samhälle som vi förtjänar.
Citera
2026-03-07, 14:28
Medlem
Citat:
Du verkar tolka att jag förespråkar att det SKA vara så, när jag uttryckligen redan sagt att så inte är fallet, ändå försöker du tillskriva mig den åsikten för att bygga din halmdocka.

Berätta hur man bygger en halmdocka ?
Aldrig hört det uttrycket. Och hur applicerar du detta här?

Varför förstår ni inte att S bakom allt detta är desperat att få vara med sina barn ?
Citera
2026-03-07, 14:39
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Du får visa källa på ditt påstående angående nya placeringar och gamla i samma siffror

Du har fått källan, det är SCB, jag kan inte hjälpa dig om du inte förstår siffrorna.

Det står uttryckligen

Citat:
Ursprungligen postat av SCB
1.1.1 Objekt och population
Målpopulationen är barn och unga som är föremål för insats enligt lagarna SoL
och/eller LVU under referensåret. Insatserna kan ha påbörjats, vara pågående
eller avslutats under året. Insamlingen avser hela populationen.
Objekt är barn och unga, med åldersavgränsning 0–20 år som varit föremål för
någon insats under referensåret.

https://www.scb.se/contentassets/11b5b0a6daea4213b21c5983720d5934/so0205_bs_1998.pdf

Nöjd så? Kan vi enas nu om att du inte förstått siffrorna och det är inte jag som gissat fram detta?
Citera
2026-03-07, 14:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Varför förstår ni inte att S bakom allt detta är desperat att få vara med sina barn ?
Den här typen av människor, som också är vanliga hos myndigheterna, är experter på halmdockor och andra argumentationsfel. De har inga riktiga argument utan måste hålla på sådär hela tiden. Det är därför det inte går att kommunicera med tjänstemän som missköter sig.
Citera
2026-03-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den här typen av människor, som också är vanliga hos myndigheterna, är experter på halmdockor och andra argumentationsfel. De har inga riktiga argument utan måste hålla på sådär hela tiden. Det är därför det inte går att kommunicera med tjänstemän som missköter sig.

Jag blir genuint ledsen, att människor inte ser barnen och föräldrarna i detta. Och vill hjälpa dessa.
Citera
2026-03-07, 14:52
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Ja, du tolkar det jag skriver till något annat, det ”andra” är den metaforiska halmdockan, du argumenterar sedan mot detta konstruerade argument istället för vad som skrevs ursprungligen, det är vad uttrycket innebär.

Citat:
Menar du att det är korrekt att föräldrar ska bli illa behandlade för att få ha sina barn av socialtjänsten

Det är vad du gjorde här, du missar poängen jag gjorde, trots att jag redan svarat på detta i förebyggande syfte. Jag pratar om något helt annat här, och du vill få det till om huruvida det är korrekt eller inte, vilket inte hör till poängen jag gjorde alls.

Är du med?
Citera
2026-03-07, 14:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag blir genuint ledsen, att människor inte ser barnen och föräldrarna i detta. Och vill hjälpa dessa.
Ja, den stora gåtan är hur så många människor i Sverige kan vara så genuint empatilösa. Det är något för framtidens forskning att gräva i. Det är oerhört tragiskt att det blivit såhär i Sverige.
Citera
2026-03-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ja, du tolkar det jag skriver till något annat, det ”andra” är den metaforiska halmdockan, du argumenterar sedan mot detta konstruerade argument istället för vad som skrevs ursprungligen, det är vad uttrycket innebär.

Det är vad du gjorde här, du missar poängen jag gjorde, trots att jag redan svarat på detta i förebyggande syfte. Jag pratar om något helt annat här, och du vill få det till om huruvida det är korrekt eller inte, vilket inte hör till poängen jag gjorde alls.

Är du med?

Jag svarar på dina frågor ? Jag berättar hur jag tolkar det du säger.

Olika människor kan tolka saker olika eftersom vi är individer särskilt när det inte är tydligt.

Du säger inte själv ett sätt, jag säger att jag hade gjort saker jag måste som jag egentligen inte vill för att få tillbaka mina barn. Det tycker du är det bästa sättet ?

Förstår inte hur du kan tolka det som att jag ändrar dina ord?

Du får berätta själv här hur man får tillbaka sina barn om de är felaktigt placerade.
Man ska vara totalt tyst och inte fråga eller ifrågasätta det socialtjänsten säger?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in