2026-03-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Människor som använder ordet "jag" väldigt mycket och ofta, alla tankar, händelser och upplevelser utgår ifrån dem själv och kretsar kring deras ego, svårt att vara empatisk då!

Vid jämförelser osv är det smartast att använda sina egna upplevelser istället för att GISSA. Om ett ämne kommer upp och jag varit i liknande situation utgår jag enbart från min erfarenhet om jag inte på en komfortabel nivå kan säga vad person XYZ's erfarenhet är. Fast jag förstår helt klart vad du menar.

OnT: Folk som är elaka mot djur och skräpar ner i naturen istället för att ta med sitt skräp hem. Nej inte miljönmupp/vegan-moral, sunt förnuft.
2026-03-07, 10:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Vegetariskt diet är diet med ägg och mjölkprodukter. Veganskt är den kost där djur inte utnyttjas. Det kanske blev otydligt vad jag syftade på.
Men är det inte projicerad empati, där man likställer djurens känslovärld med våran. För i grunden kan man inte sätta sig in i deras känslovärld helt och hållet. Det bygger även på att vi som människor, ska ha en högre moral än djuren. Men om man tar naturen, applicerar man inte samma moral på den. Så man är egentligen inte konsekventa heller.
2026-03-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Den som sa det den var det.

Jag tycker att de beteenden jag listade upp var rätt så bra tecken på att man saknar en stor del empati. Det är inte något större fel med att ha låg empati, det är så vanligt så.

Bra poäng. "Rätt eller fel med låg empati" är nog bra att undvika i trådan, för det är en vinkel som jag misstänker kan ta över grundfrågeställningen.

Bedömningen om ondskan är upp till var och en, faktum är dock att det kan vara bra för gemene man att känna till signalerna för låg empati då det många gånger kan komma en otrevlig överraskning längs resan gång om man inte ser upp.
2026-03-07, 10:42
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men är det inte projicerad empati, där man likställer djurens känslovärld med våran. För i grunden kan man inte sätta sig in i deras känslovärld helt och hållet. Det bygger även på att vi som människor, ska ha en högre moral än djuren. Men om man tar naturen, applicerar man inte samma moral på den. Så man är egentligen inte konsekventa heller.
Till exempel hundar. Dom kan inte känna skam utan dom imiterar uttrycket men är egentligen rädda.
2026-03-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Vid jämförelser osv är det smartast att använda sina egna upplevelser istället för att GISSA. Om ett ämne kommer upp och jag varit i liknande situation utgår jag enbart från min erfarenhet om jag inte på en komfortabel nivå kan säga vad person XYZ's erfarenhet är. Fast jag förstår helt klart vad du menar.

Ja, problemet är väl när det stannar på JAG. En naturlig del av dialog eller diskussion är ju att extrapolera ut den faktan man samlat mot omvärlden, och spekulera om följverkningar eller andra människor. Där brukar dom kolla bort och gäspa, för då har ämnet gått över till något som inte intresserar dom - annat än den egna personen.
2026-03-07, 10:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Kommer du ihåg från den tråden, om kulturer, att jag, utifrån ett enda inlägg från din sida, gav ganska många exempel på halmgubbar. Slutsatser om min person, min agenda och aĺlmänt förvanskande av det jag uttrycker - baserat på endast dina hjärnspöken. Det gör att dina riktiga argument bakas in i dina felaktiga antaganden, och det är helt omöjligt att föra en givande diskussion på de premisserna.

Sen verkar allt också bli en höger - vänster-diskussion när du är med, helt utan anledning.

I mina ögon sitter du i en gyttjepöl, och gör allt för att dra ner förbipasserande i pölen där med dig.

Jag är ledsen. Du får gärna komma med inspel i mina trådar, men du är min första "ignore" i min hittills korta Flashback-karriär. JAG kommer inte svara. Du har all rätt i världen att uttrycka dina tankar, men det är ingen rättighet att få svar.

Kanske ändrar mig om du skärper till dig!

"Mina argument är så bra att du inte kan/vågar svara bla bla bla". Nej, dom är skit. Tack hej.
Nej, du kom inte med motargument eller visade att det var halmgubbar, du avförde bara det jag sa. Du försvarade inte dina egna argument.

Egentligen precis som nu. Istället för att argumentera emot mig, spyr du bara ur dig oförskämdheter. Jag försöker bilda folk och förklarar saker och skriver inte direkt till dig även och jag använder det du säger för det. Du verkar inte förstå människor utan förenklar bara saker och tror att det ger några lösningar. Som din trådstart här, där du säger att de som inte gillar facket är empatilösa, men då är frågan om det faktiskt är så, vilket jag menar att det inte är och även vad empati faktiskt är, vilket du inte verkar förstå.
2026-03-07, 10:55
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Första indikationen i vardagen är människor som uppvisar överdriven avundsjuka. Avundsjuka är ofta roten till värsta sortens ondska. Nästa indikation handlar ofta om behovet till grupptillhörighet(därmed avsaknad till empati för de utanför gruppen) men redan här börjar det bli problematiskt då de flesta människor har detta behov. Ta exemplet om att vara pro Palestina eller Pro Israel i pågående kriget. Man kan ju argumentera för att alla som har en åsikt i konflikten har en viss empatibrist. Att vara verkligt empatistörd som en del av en personlighetsstörning är i realiteten ovanligt.
2026-03-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, du kom inte med motargument eller visade att det var halmgubbar, du avförde bara det jag sa. Du försvarade inte dina egna argument.

Egentligen precis som nu. Istället för att argumentera emot mig, spyr du bara ur dig oförskämdheter. Jag försöker bilda folk och förklarar saker och skriver inte direkt till dig även och jag använder det du säger för det. Du verkar inte förstå människor utan förenklar bara saker och tror att det ger några lösningar. Som din trådstart här, där du säger att de som inte gillar facket är empatilösa, men då är frågan om det faktiskt är så, vilket jag menar att det inte är och även vad empati faktiskt är, vilket du inte verkar förstå.

Vi har ingen kemi helt enkelt EnCarte. Det är inte du, det är jag. Osv.
2026-03-07, 10:58
Medlem
Citat:
Följt Snobirds tråd om intelligens med stort intresse, och är sugen på att höra Flashbacks tankar om en liknande frågeställning:

Har du genom livet formulerat några vardagliga subtila tecken, telltale signs, som du tycker återkommande hjälper dig bedöma om en person har låg empati?

Det är inte så att dom själva brukar erkänna det liksom. Tvärtom.

Exempel:
Jag drar alltid öronen åt mig när någon har problem att förstå konceptet med fackförbund. Detta handlar inte om när någon politiskt tycker att fackförbund har en försvårande plats i det ekonomiska klimatet, eller att balansen mellan fackförbund och arbetsgivare är skev vid en given tidpunkt, utan när man på ett basalt plan blir PROVOCERAD av att vissa människor understår sig att samarbeta för att tillsammans undvika att eventuella svagheter utnyttjas av andra.

Det har uteslutande rört sig om skithögar, som helt enkelt jagar upp sig för att dom blir berövade möjligheten att vilseleda andra till sin egen fördel. Någon enstaka gång har det handlat om omognad.

Har du några signaler som får dina varningsklockor att ringa?
Läkare som medvetet ställer fel diagnos eller inte bryr sig!
2026-03-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Ja! Som inte kan låta bli att använda maktövertaget för att tillfredställa sin egen sadism. Bra spaning. Här skulle vi verkligen behöva utveckla ett bättre övervakande system för denna typ av position.

Något slags kundnöjdhet. Går ju inte att fråga folk dock, då det tycks så mycket konstigt. Luring!
2026-03-07, 11:05
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
+1 där. Skulle utveckla det till karriär och status människor med undermålig begåvning i förhållande till sin inflytelserika yrkesroll. Många läkare är ett perfekt exempel.
2026-03-07, 11:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi har ingen kemi helt enkelt EnCarte. Det är inte du, det är jag. Osv.
Nej, du verkar sakna empati och förståelse för andra som inte delar dina åsikter och då kan ingen kemi uppstå med andra som inte delar dem. För egen del söker jag inte kemi, utan argumenterar emot det jag anser är fel och förklarar det jag anser andra inte förstås. Jag kan se det från olika håll, inte bara ett. Jag försöker bilda dig. Visa på att det finns andra sätt att se det.

Vem du är bryr jag mig inte om, utan det är vad du säger jag utgår från och argumenterar mot. Sen utvecklar jag gärna lite extra också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in