Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Följt Snobirds tråd om intelligens med stort intresse, och är sugen på att höra Flashbacks tankar om en liknande frågeställning:
Har du genom livet formulerat några vardagliga subtila tecken, telltale signs, som du tycker återkommande hjälper dig bedöma om en person har låg empati?
Det är inte så att dom själva brukar erkänna det liksom. Tvärtom.
Exempel:
Jag drar alltid öronen åt mig när någon har problem att förstå konceptet med fackförbund. Detta handlar inte om när någon politiskt tycker att fackförbund har en försvårande plats i det ekonomiska klimatet, eller att balansen mellan fackförbund och arbetsgivare är skev vid en given tidpunkt, utan när man på ett basalt plan blir PROVOCERAD av att vissa människor understår sig att samarbeta för att tillsammans undvika att eventuella svagheter utnyttjas av andra.
Det har uteslutande rört sig om skithögar, som helt enkelt jagar upp sig för att dom blir berövade möjligheten att vilseleda andra till sin egen fördel. Någon enstaka gång har det handlat om omognad.
Har du några signaler som får dina varningsklockor att ringa?
Människor som överlag är likgiltiga inför allt som inte rör dom själva är en varningssignal!
Folk som bara skiter i allt även om dom skulle kunna ha gjort något med motiveringen att det är inte mitt jobb,
Dom flesta ser det inte för det är små saker, som att plocka upp något ifrån marken och lägga det i en papperskorg, ställa in den där kaffekoppen i diskmaskinen som står i vasken när man ändå sätter in sin egna kopp. Säga till någon att du har glömt gylfen öppen, osv, sådan Människor saknar empati.