2026-03-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Att extrakrydda moset med peppar har jag aldrig testat, det får det bli nästa gång :-)
Precis, man behöver egentligen inte krångla till det, korv, mos, senap och ketchup kommer man låååångt på :-)

Gör det! Just svartpeppar på mos gör det faktiskt (enligt min mening) godare. Det är såklart gott utan också... Sen kan man också ta grov-malen peppar istället. Detta brukade jag ta på moset på fiskgratäng förr i tiden. Ganska mycket aptitligare faktiskt...

Citera
2026-03-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag och en kompis kom för länge sen på ett "recept". Vi var faktiskt på sätt och vis ute i naturen och grillade över öppen eld och hade lite tillbehör med oss. Vi hackade och blandade lite och fick till detta...

Korv-grillspett

Ingredienser:

Smala grillkorvar
Körsbärstomater
Champinjoner
Eventuellt mini-lök eller annan lök

Dela korven i lagom bitar,
Dela champinjoner
Trä på grillspett och pensla med grillolja

Grilla över helst kolgrill

Möjligen hade vi också andra saker vi trädde på men jag kommer inte ihåg. Blev lite variation och nästan lite roligare än vanlig grillkorv
Vad menar du med "smala grillkorvar"?

Någonstans känner jag att korvkunskapen på Flachback är typ noll. Antar du går igång på Bullens också.
Citera
2026-03-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du med "smala grillkorvar"?

Någonstans känner jag att korvkunskapen på Flachback är typ noll. Antar du går igång på Bullens också.

Ok, tjock korv är inte grillkorv så "smala" behövdes egentligen inte...
Citera
2026-03-06, 15:49
Medlem
stoffess avatar
isterband 9a? fan det är ju godaste med dillstuvad potät å rödbeta :/
Citera
2026-03-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ok, tjock korv är inte grillkorv så "smala" behövdes egentligen inte...
Jag förstår inte vad du menar. Varför kan inte en tjock korv vara en grillkorv?

Alltså, korv var från början kött och annat som man stoppade i tarm av gris eller lamm, och sedan ofta rökte eller torkade.

Hur man sedan tillreder den är en annan sak, och alla korvar ska man inte ens tillreda, som salami. Den är redan färdig. Men kan absolut tillredas.
Citera
2026-03-06, 16:03
Medlem
Sladdarens avatar
Falukorven vinner hehe. Jag gillar iaf att de är traditionella och kulturella

Inga kräsna deltagare iaf i undersökningen. Det går inte riktigt ihop ändå eftersom falukorven har oftast i många fall ett annat syfte än att vara i ett bröd som korv med bröd eller på en tallrik med pommes och sås etc

En falukorv saknar skinn förutom de röda men det ska man inte käka eller ? (Skojar) och har andra egenskaper en grillkorv och kokkorv för olika användningsområden

Men som stekkorv och grillkorv väljar jag alltid nåt alla ggr annat helst före falkukorven
En falukorv passar utmärkt för grytor och ugnen och här är varför =

Citat:
Falukorv: En stabil "fett-vatten-emulsion"

Falukorv är en så kallad emulsionskorv. Det innebär att kött, fett och vatten
har piskats ihop till en helt homogen smet (en "sömlös mousse") där proteinerna
kapslar in fettet.

Varför den blir mör: Falukorv innehåller potatismjöl. När du sjuder falukorv i en sås fungerar potatismjölet som en svamp som binder vätskan inuti korven istället för att släppa ut den. Det gör att skivorna sväller lätt och behåller sin saftighet.

Smaksläpp: Eftersom falukorven saknar ett tätt skinn (när den skivas) och har en hög yta mot såsen, kan fettet och kryddorna (som muskot och ingefära) lättare vandra ut i såsen och ge smak, samtidigt som korven suger åt sig av såsens vätska.

2. Grillkorv kokkorv: Strukturförlust vid sjudning
Grillkorv är ofta designad för snabb, torr värme (grillning/stekning) där skinnet ska bli krispigt och skydda innehållet.

Varför den blir "gummiaktig": Grillkorvar har ofta lägre kötthalt eller högre och mer vatten eller mindre än falukorv. När en grillkorv sjuder länge i en gryta sker en kraftig proteindenaturering. Muskelisterna i det finmalda köttet drar ihop sig och pressar ut den vätska som finns kvar, vilket lämnar kvar ett kompakt och "gummiaktigt" proteinnätverk.

Varför den blir torr: Utan potatismjölets bindande förmåga (som är mer framträdande i falukorv) läcker vätskan ut i grytan. Resultatet blir en korv som känns torr i munnen trots att den simmar i sås.

Sammanfattning

Egenskap Falukorv i gryta Grillkorv i gryta

Bindemedel Potatismjöl binder fukt. Ofta mindre bindemedel; släpper vätska.

Struktur Stabil emulsion som "håller" fettet. Mer instabil vid långkok; blir kompakt.

Resultat Mör, saftig och smakgivande. Torr, gummiaktig och smakneutral.
Senast redigerad av Sladdaren 2026-03-06 kl. 16:06.
Citera
2026-03-06, 16:06
Medlem
Sixten00s avatar
Det är skillnad på korv och korv enligt min uppfattning. Om jag ska äta kokkorv är det wienerkorv som gäller. Grillad ska vara en vanlig svensk, gärna tjockkorv. Det är med-bröd-alternativen.

Om jag vill ha en hel måltid på tallriken är det inget som slår falukorv med stuvade makaroner. Sluta stuva i kastrull, det bränner bara fast. In med makaronerna, mjölken och en gnutta mjöl i smöret och kör igång mikrovågsugnen tills stuvningen är klar.

Till korv äter man senap, om man är vuxen. Ketchup brukar normalt funtade människor sluta med någon gång under mellanstadiet.
Citera
2026-03-06, 16:22
Medlem
GertBennys avatar
Personligen så äter jag nog mest falukorv. Det är för jävla gott. Det fungerar även att ha på mackan eller äta som den är. Förra helgen åt jag nog upp en halv ring helt rå. Utan tillbehör. Andra plats är nog vanlig korv med bröd. Är gott med danska röde pölser.

Fanns även en väldigt fin chorizokorv på mitt lokala Willys, Dyr var den. 110 kr för 700 gram. Men så jävla gott. Skinnet knastrade när man bet i det. Ska tydligen vara äkta tarm i korven då. Eller runt snarare.

I övrigt vill jag rekommendera Grynkorven. En specialitet ifrån Skaraborg. Väldigt, väldigt gott. Men finns knappt och få tag i utanför Skaraborg. Godast kall. Som den är, eller på grovt bröd med mycket smör och senap på.

Även vanlig fläsk och köttkorv som man kokar är riktigt gott.
Citera
2026-03-06, 16:40
Medlem
purgatoriomans avatar
15% som tycker att Prinskorv är den bästa??

Den har ju sina stunder såklart, men hur kan man föredra en förminskad wienerkorv som ej får plats i bröd? De är goda som tilltugg och på högtidstallrikar, men jag har nog aldrig blivit sugen på en prinskorv.

Självprojicering?

Sedan så tycker jag att 41% för falukorv är lite absurt, men det är väl kulturarv.

Förvånad också att inga ostfyllda korvar kom med, troligtvis inte en urskiljd sort isåfall.
Citera
2026-03-06, 17:05
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Falukorven - en riktig klassiker. Stuvade makaroner och stekta Pacman-falukorvringar med ketchup på kan kännas som en Michelin-rätt ibland.

Kikki Danielsson åt upp den tyvärr.
Ja, falukorv torde vara den mest populära.

IKEAs korv med bröd på ett annat sätt.

På hotdogs gäller endast senap för en man enligt dirty harry själv (minns inte vilken film)

filmen var sudden impact https://www.youtube.com/watch?v=8M_hJyvDxpc
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-03-06 kl. 17:08.
Citera
2026-03-06, 17:16
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Krig och stora världshändelser i alla ära men det finns faktiskt viktigare saker, såsom vilken korv som är mest populär i Sverige.

Folk har länge sökt svaret på denna livsavgörande fråga, och begrundat den under oöverskådliga tider... Nu när korv påstås vara mer populärt än någonsin (speciellt i gruppen 18-29 år har konsumtionen ökat) har ett svar äntligen uppenbarat sig...

Så vilken korv är då populärast, åtminstone enligt en undersökning?

Jag lämnar svaret inom spoiler så ni först kan gissa själva...

Svaret var ju inte oväntat men är inte salami en annan sorts korv? Den har man skivad på mackan. Ska påläggskorv också vara på listan?

Sen kommer en fråga av mindre astronomisk betydelse. Nämligen vilka tillbehör man har på korven. Jag kan avslöja jag väl egentligen ser senap som viktigast (gärna stark) och torkad lök är gott på. Både senap och ketchup är dock ingen dålig kombination...

Denna lista är inte av lika episk signifikans, så den får ingen spoiler...

https://alltommat.expressen.se/artiklar/det-ar-sveriges-mest-populara-korv-topplista/

Håller ni med om dessa preferenser eller skiljer ni er från "svenska folket" i dessa avseenden?

Jag tycker inte att varmkorv och wienerkorv är samma sak. Konstigt att de tas upp på samma plats.

Om man ska jämföra korv tycker jag att wienerkorv slår allt. Fast jag kan inte namnge fabrikat. Det ska i alla fall vara en med knaprigt skinn och så litet fläskkött som möjligt eftersom jag inte gillar detta. Naturligtvis kokt till stuvade makaroner.
Senast redigerad av Zoologen 2026-03-06 kl. 17:23.
Citera
2026-03-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag tycker inte att varmkorv och wienerkorv är samma sak. Konstigt att de tas upp på samma plats.

Om man ska jämföra korv tycker jag att wienerkorv slår allt. Fast jag kan inte namnge fabrikat. Det ska i alla fall vara en med knaprigt skinn och så litet fläskkött som möjligt eftersom jag inte gillar detta.
En wienerkorv är en varmkorv, men en varmkorv är inte alltid en wienerkorv.

I min värld är en riktig wienerkorv riktigt rökt, och stoppad i naturtarm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in