2026-03-06, 18:48
Medlem
slagskotts avatar
ronny och ragge portätterade varmorven i en tv-serie men falukorven är mig veterligen den enda korv som varit co-star i en spelfilm
Citera
2026-03-06, 19:12
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En wienerkorv är en varmkorv, men en varmkorv är inte alltid en wienerkorv.

I min värld är en riktig wienerkorv riktigt rökt, och stoppad i naturtarm.

Som jag minns var wienerkorven namnskyddad, men detta togs bort. Så jag menar nog samma som du.
Citera
2026-03-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Krig och stora världshändelser i alla ära men det finns faktiskt viktigare saker, såsom vilken korv som är mest populär i Sverige.

Folk har länge sökt svaret på denna livsavgörande fråga, och begrundat den under oöverskådliga tider... Nu när korv påstås vara mer populärt än någonsin (speciellt i gruppen 18-29 år har konsumtionen ökat) har ett svar äntligen uppenbarat sig...

Så vilken korv är då populärast, åtminstone enligt en undersökning?

Jag lämnar svaret inom spoiler så ni först kan gissa själva...

Svaret var ju inte oväntat men är inte salami en annan sorts korv? Den har man skivad på mackan. Ska påläggskorv också vara på listan?

Sen kommer en fråga av mindre astronomisk betydelse. Nämligen vilka tillbehör man har på korven. Jag kan avslöja jag väl egentligen ser senap som viktigast (gärna stark) och torkad lök är gott på. Både senap och ketchup är dock ingen dålig kombination...

Denna lista är inte av lika episk signifikans, så den får ingen spoiler...

https://alltommat.expressen.se/artiklar/det-ar-sveriges-mest-populara-korv-topplista/

Håller ni med om dessa preferenser eller skiljer ni er från "svenska folket" i dessa avseenden?
Fel korv vann. Varken bratwurst, pilsnerkorv, prinskorv eller isterband är med på denna skamliga lista
Citera
2026-03-06, 19:29
Medlem
Umarells avatar
I Roslags-Näsby, där det idag ligger Max vid Centralvägen-Ytterbyvägen, låg det ett korvakok som serverade polsk korv. Den var smarrig. Lång, tjock med tjocka bitar i. Korianderfrön. Vitlök. Mmm…
Edit: Troligen hette den Kiełbasa Śląska.
Senast redigerad av Umarell 2026-03-06 kl. 19:59.
Citera
2026-03-06, 19:51
Medlem
immenhusens avatar
I ärlighetens namn finns det få korvtyper som slår (äkta) Wienerkorvar, i all sin enkelhet. Många blandar ihop Wienerkorv med vanlig billig kokkorv, men det är en stor skillnad. Dessutom är kilopriset oftast två till tre gånger högre på Wienerkorvar än på vanliga kokkorvar som man åt på barnkalas.

/AI
Citera
2026-03-06, 20:51
Medlem
OdCaBos avatar
Vilken märklig ranking.

Bara för att det säljs mest falukorv så innebär det inte att den är mest populär. Det är för att den är billigast.

Det måste man ju kompensera för. Hur man nu gör det på ett rimligt sätt.

Men säg såhär, säg att alla korvar i hela världen hade samma kilopris - skulle det fortfarande säljas mest falukorv? Nej. Svaret är nej.
Citera
2026-03-06, 21:32
Medlem
Är det stordriftsfördelar på falukorv?
Citera
2026-03-06, 21:59
Medlem
SysterMorbids avatar
Dallassaklad på en ost & baconkörv! Det är mumma
Citera
2026-03-06, 22:32
Medlem
Falukorven förtjänar ju helt klart förstaplatsen.

För egen del föredrar jag lammkorv före chorizo.
Kabanossen kommer nog före chorizon också för min del.

Alltid smal korv före korv som är så tjock i att man inte får in den i munnen, med brödet.

Sedan hör ju så klart såväl en kokt i bröd som en grillkorv i bröd hemma på listan.

Salsicciaburgare är riktigt goda, men det är ju inte korv då.
Citera
2026-03-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vilken märklig ranking.

Bara för att det säljs mest falukorv så innebär det inte att den är mest populär. Det är för att den är billigast.

Det måste man ju kompensera för. Hur man nu gör det på ett rimligt sätt.

Men säg såhär, säg att alla korvar i hela världen hade samma kilopris - skulle det fortfarande säljas mest falukorv? Nej. Svaret är nej.

Jo, det är precis vad det innebär. Exakt så!
Att priset spelar in må så vara. Falukorven är den mest populära, by far. No surprise. Det är också den korven som finns i flest varianter och störst mängd i affärerna. Ett tydligt tecken på dess popularitet.
Citera
2026-03-06, 22:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Oki, har nog inte testat. Vissa har dock ännu en förkärlek för Bullens på burk. Den kan man ha hemma länge om man plötsligt skulle bli sugen. Jag är dock inte säker jag någonsin testat den...

Men är inte Bullens gammaldags korv gjort på testiklar och sådant? Det är inte samma som korv från maskinurbenat kött
Citera
2026-03-06, 22:59
Medlem
zombie-nations avatar
Om man bortser från påläggskorv så känner jag olika, men just nu:

1. Tjock grillkorv
2. Frukostkorv
3. Varmkorv
4. Grillkorv ej hotdogstyp
5. Falukorv

Så just nu ganska lågkryddad korv.
Citera