2026-03-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Är man rejält dragen ska man inte försöka sig på saker som isterband som kan komplicera det. Mycket korv och bärs är det som räknas... Å andra sidan är det faktiskt också gott...

Bratwurst är såklart god så även bockwurst...
Isterband är en av mina favoritkorvar, men det äter man inte på en korvmoj. Knappast Falukorv heller, även om det förekommer.
Citera
2026-03-06, 15:03
Medlem
Gudruns Goding, tidigare Sohlbergs Gävle är min absoluta favoritvarmkorv. En grillkorv, men funkar förstås lika bra att koka.
Säljs kanske inte överallt ifs.
Annars, Falukorv. Andra kryddade bögkorvar går fetbort, och fy fan för knäppkorv! 😖

Eh, en ostskiva i brödet hör till med förresten.
Senast redigerad av Lashback 2026-03-06 kl. 15:06.
Citera
2026-03-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Isterband är en av mina favoritkorvar, men det äter man inte på en korvmoj. Knappast Falukorv heller, även om det förekommer.

Man kan grilla isterband fast risk att den går sönder... Dock god såklart men kanske bäst att steka på panna...
Citera
2026-03-06, 15:06
Medlem
Citat:
Man kan grilla isterband fast risk att den går sönder... Dock god såklart men kanske bäst att steka på panna...
Såklart man kan grilla isterband. Har jag sagt något annat?
Citera
2026-03-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Gudruns Goding, tidigare Sohlbergs Gävle är min absoluta favoritvarmkorv. En grillkorv, men funkar förstås lika bra att koka.
Säljs kanske inte överallt ifs.
Annars, Falukorv. Andra kryddade bögkorvar går fetbort.

Oki, har nog inte testat. Vissa har dock ännu en förkärlek för Bullens på burk. Den kan man ha hemma länge om man plötsligt skulle bli sugen. Jag är dock inte säker jag någonsin testat den...
Citera
2026-03-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såklart man kan grilla isterband. Har jag sagt något annat?

Nej, kanske inte. Men det är nog inte lämpligaste sättet att tillaga den.
Citera
2026-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Oki, har nog inte testat. Vissa har dock ännu en förkärlek för Bullens på burk. Den kan man ha hemma länge om man plötsligt skulle bli sugen. Jag är dock inte säker jag någonsin testat den...
Korv går bra att frysa ner, så den håller sej iaf ett halvår kanske max, beroende på fetthalt.
Bullens pilsnerkorv levde man på i lumpen, men ingen höjdare direkt.
Citera
2026-03-06, 15:22
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Krig och stora världshändelser i alla ära men det finns faktiskt viktigare saker, såsom vilken korv som är mest populär i Sverige.

Folk har länge sökt svaret på denna livsavgörande fråga, och begrundat den under oöverskådliga tider... Nu när korv påstås vara mer populärt än någonsin (speciellt i gruppen 18-29 år har konsumtionen ökat) har ett svar äntligen uppenbarat sig...

Så vilken korv är då populärast, åtminstone enligt en undersökning?

Jag lämnar svaret inom spoiler så ni först kan gissa själva...

Svaret var ju inte oväntat men är inte salami en annan sorts korv? Den har man skivad på mackan. Ska påläggskorv också vara på listan?

Sen kommer en fråga av mindre astronomisk betydelse. Nämligen vilka tillbehör man har på korven. Jag kan avslöja jag väl egentligen ser senap som viktigast (gärna stark) och torkad lök är gott på. Både senap och ketchup är dock ingen dålig kombination...

Denna lista är inte av lika episk signifikans, så den får ingen spoiler...

https://alltommat.expressen.se/artiklar/det-ar-sveriges-mest-populara-korv-topplista/

Håller ni med om dessa preferenser eller skiljer ni er från "svenska folket" i dessa avseenden?
Korvar:
1. Grillkorv (Svin-fjälster).
2. Wienerkorv (Får-fjälster)
3. Prinskorv (Får-fjälster)
4. Falukorv
5. Isterband (går att äta med stuvad potatis men ingen favorit)
Dom andra äter jag bara under pistolhot.
Tillbehör:
Räksallad, gurkmajonnäs, stark senap sparsamt med ketchup, rostad lök.
Citera
2026-03-06, 15:32
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ah, dessa starka korvar som ofta är lite dyrare. Traditionell sunk-mat är mer "tjock med mos" eller som jag föredrar... Två smala med mos. Sen gillar jag att ta svartpeppar på moset och allehanda tillbehör kan vara goda. Egentligen räcker dock ketchup, senap och möjligen rostad lök...
Att extrakrydda moset med peppar har jag aldrig testat, det får det bli nästa gång :-)
Precis, man behöver egentligen inte krångla till det, korv, mos, senap och ketchup kommer man låååångt på :-)
Citera
2026-03-06, 15:34
Avslutad
Sveriges mest populära korv 2026

https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1465609-sveriges-mest-populara-korv-2026-vilken-ar-din-favorit#google_vignette

Svenska folkets favoritkorv – topplista!

1. Falukorv – 41 procent

2. Chorizo – 25 procent

3. Salami – 25 procent

4. Vanlig grillkorv – 25 procent

5. Varmkorv/Wienerkorv – 24 procent

6. Prinskorv – 15 procent

7. Kabanoss – 13 procent

8. Kycklingkorv – 13 procent

9. Isterband – 10 procent

10. Salsiccia – 9 procent

-----
Var ju väntat, inget speciellt alls.
Senast redigerad av TVnu 2026-03-06 kl. 15:37.
Citera
2026-03-06, 15:42
Medlem
Jag och en kompis kom för länge sen på ett "recept". Vi var faktiskt på sätt och vis ute i naturen och grillade över öppen eld och hade lite tillbehör med oss. Vi hackade och blandade lite och fick till detta...

Korv-grillspett

Ingredienser:

Smala grillkorvar
Körsbärstomater
Champinjoner
Eventuellt mini-lök eller annan lök

Dela korven i lagom bitar,
Dela champinjoner
Trä på grillspett och pensla med grillolja

Grilla över helst kolgrill

Möjligen hade vi också andra saker vi trädde på men jag kommer inte ihåg. Blev lite variation och nästan lite roligare än vanlig grillkorv
Citera
2026-03-06, 15:45
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem