Igår, 14:10
Medlem
Krig och stora världshändelser i alla ära men det finns faktiskt viktigare saker, såsom vilken korv som är mest populär i Sverige.

Folk har länge sökt svaret på denna livsavgörande fråga, och begrundat den under oöverskådliga tider... Nu när korv påstås vara mer populärt än någonsin (speciellt i gruppen 18-29 år har konsumtionen ökat) har ett svar äntligen uppenbarat sig...

Så vilken korv är då populärast, åtminstone enligt en undersökning?

Jag lämnar svaret inom spoiler så ni först kan gissa själva...

Svaret var ju inte oväntat men är inte salami en annan sorts korv? Den har man skivad på mackan. Ska påläggskorv också vara på listan?

Sen kommer en fråga av mindre astronomisk betydelse. Nämligen vilka tillbehör man har på korven. Jag kan avslöja jag väl egentligen ser senap som viktigast (gärna stark) och torkad lök är gott på. Både senap och ketchup är dock ingen dålig kombination...

Denna lista är inte av lika episk signifikans, så den får ingen spoiler...

Citat:
1. Senap
2. Ketchup
3. Rostad lök
4. Bostongurka
5. Räksallad/Skagenröra

https://alltommat.expressen.se/artiklar/det-ar-sveriges-mest-populara-korv-topplista/

Håller ni med om dessa preferenser eller skiljer ni er från "svenska folket" i dessa avseenden?
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 14:40.
Citera
Igår, 14:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Krig och stora världshändelser i alla ära men det finns faktiskt viktigare saker, såsom vilken korv som är mest populär i Sverige.

Folk har länge sökt svaret på denna livsavgörande fråga, och begrundat den under överskådlig tider... Nu när korv påstås vara mer populärt än någonsin (speciellt i gruppen 18-29 år har konsumtionen ökat) har ett svar äntligen uppenbarat sig...

Så vilken korv är då populärast, åtminstone enligt en undersökning?

Jag lämnar svaret inom spoiler så ni först kan gissa själva...

Svaret var ju inte oväntat men är inte salami en annan sorts korv? Den har man skivad på mackan. Ska påläggskorv också vara på listan?

Sen kommer en fråga av mindre astronomisk betydelse. Nämligen vilka tillbehör man har på korven. Jag kan avslöja jag väl egentligen ser senap som viktigast (gärna stark) och torkad lök är gott på. Både senap och ketchup är dock ingen dålig kombination...

Denna lista är inte av lika episk signifikans, så den får ingen spoiler...

https://alltommat.expressen.se/artiklar/det-ar-sveriges-mest-populara-korv-topplista/

Håller ni med om dessa preferenser eller skiljer ni er från "svenska folket" i dessa avseenden?

Falukorv blir ju det man äter oftast, för det lagar man hemma. Billigt, mättande och går att variera med tillbehören. Men nog är en kokt varm korv med ketchup, sötstark senap, bostongurka eller räksallad utomhus en kall vinterdag, väldigt populär just i det läget?
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Gillar jag bostongurka? Ja, absolut. Den är en typisk klassiker som i fordom tider, erbjöds som tillbehör i mer eller mindre sunkiga gatukök.

Skagenröra? Det gillar jag men inte speciellt på korv...

Vilken korv gillar jag då mest? Jag skulle säga vad jag kallar vanlig grillkorv eller varmkorv. Var också vegetarian ett tag, men även efter har jag ibland ätit vegetarisk korv. Denna är faktiskt ganska god. Dessutom kan det på ställen där korvar legat på värmen länge, troligen vara mindre risk vegetarisk korv blivit dålig...

Sen finns inte kalkonkorv med som jag också testat. Den smakar väl ok men märkte jag nog mer än en gång började må illa efter jag köpt den färdig på ett ställe... Efter det skippade jag just den...

Edit: Jag glömde ett tillbehör som inte finns med på listan och inte finns att tillgå överallt, nämligen lökketchup. Detta kan vara riktigt gott till två grillade korvar eller till mos...
Senast redigerad av Snobird Igår kl. 14:42.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Falukorv blir ju det man äter oftast, för det lagar man hemma. Billigt, mättande och går att variera med tillbehören. Men nog är en kokt varm korv med ketchup, sötstark senap, bostongurka eller räksallad utomhus en kall vinterdag, väldigt populär just i det läget?

Jag håller med och jag gillar faktiskt även traditionell kokt korv från låda. Den äter man ibland så vitt jag minns, utan tillbehör förutom bröd. Sunk-mat egentligen kanske men gott...

Och falukorv... Jag skulle hävda Korv Stroganoff nog serveras mer hemma i Sverige än Biff Stroganoff. Sen också pyttipanna med falukorv. Enkelt och hyfsat gott...

Falukorv kan också bara skivas och stekas såklart, men blir nog lite godare i en rätt.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Korv ska ätas med mos.
En chorizo med mos, västkustsallad, senap och ketchup är en riktig kioskvältare!
Blev så sugen på den nu att jag omgående ska besöka favorithaket.
Citera
Igår, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Korv ska ätas med mos.
En chorizo med mos, västkustsallad, senap och ketchup är en riktig kioskvältare!
Blev så sugen på den nu att jag omgående ska besöka favorithaket.

Ah, dessa starka korvar som ofta är lite dyrare. Traditionell sunk-mat är mer "tjock med mos" eller som jag föredrar... Två smala med mos. Sen gillar jag att ta svartpeppar på moset och allehanda tillbehör kan vara goda. Egentligen räcker dock ketchup, senap och möjligen rostad lök...
Citera
Igår, 14:29
Medlem
Noetlovskijs avatar
Räknar man ihop procenten blir det 200%? Hur tänkte de där?

Passar på att klippa in de 10 populäraste tillbehören (ej ketchup o.s.v.) enligt denna mycket viktiga studie.

1 Korvbröd
2 Potatismos
3 Pasta
4 Pommes frites
5 French hotdog-bröd
6 Smörgås
7 Potatis
8 Ris
9 Brioche-korvbröd
10 Tunnbröd

EDIT: OBS! Listan ovan är från 2025.
Senast redigerad av Noetlovskij Igår kl. 14:52.
Citera
Igår, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Att en riktigt bra wienerkorv (i naturtarm och riktigt rökt) inte ens hamnar på listan, tyder på dålig smak hos mina medmänniskor.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men nog är en kokt varm korv...
Och en bra sådan är en wienerkorv i naturtarm som är riktigt rökt (inte med rökarom).

EDIT: Insåg att den faktiskt fanns på listan. Tack och lov!
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 14:32.
Citera
Igår, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Räknar man ihop procenten blir det 200%? Hur tänkte de där?

Passar på att klippa in de 10 populäraste tillbehören (ej ketchup o.s.v.) enligt denna mycket viktiga studie.

1 Korvbröd
2 Potatismos
3 Pasta
4 Pommes frites
5 French hotdog-bröd
6 Smörgås
7 Potatis
8 Ris
9 Brioche-korvbröd
10 Tunnbröd

Var kommer denna lista ifrån? Missade jag den på sidan?

200%? Matematik är kanske inte deras starkaste sida trots de sysslar med opinionsundersökningar?

Jag föredrar nog mos och i andra hand bröd. I för sig är pommes till också gott, kanske egentligen godare än bröd.

Pasta? Om man äter falukorv eller annan korv hemma kanske...
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Vad tror ni hände med falukorven från fäbodjäntan?
Den borde vara mest värdefull iallafall.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att en riktigt bra wienerkorv (i naturtarm och riktigt rökt) inte ens hamnar på listan, tyder på dålig smak hos mina medmänniskor.

Och en bra sådan är en wienerkorv i naturtarm som är riktigt rökt (inte med rökarom).

EDIT: Insåg att den faktiskt fanns på listan. Tack och lov!

Wienerkorv är såklart god men jag minns när vi grillade för längesen att de billigaste "party-grillare" oftast faktiskt blev godare vid grillning över kol och sen med öl till.
Citera
Igår, 14:41
Medlem
Falukorven - en riktig klassiker. Stuvade makaroner och stekta Pacman-falukorvringar med ketchup på kan kännas som en Michelin-rätt ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Vad tror ni hände med falukorven från fäbodjäntan?
Den borde vara mest värdefull iallafall.
Kikki Danielsson åt upp den tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in