Citat:
Vem skulle jag vara kompis med?
Nej siffran är inte svår att tolka, man mäter en nivå, då får man kolla åt vilket håll nivån förändras, nu när du har lärt dig att siffran inte är ackumulativ så kollar du på siffran per år, för att se hur trenden går.
Det är när man inte förstår vad siffrorna fundamentalt säger man hamnar i absurda uttalanden som t ex Fia gör när hon påstår att halva Sveriges stadsbudget skulle gå till LVU.
Men åter till min fråga, är det inte positivt att väldigt mycket färre barn omhändertas än vad du trodde?
Nej siffran är inte svår att tolka, man mäter en nivå, då får man kolla åt vilket håll nivån förändras, nu när du har lärt dig att siffran inte är ackumulativ så kollar du på siffran per år, för att se hur trenden går.
Det är när man inte förstår vad siffrorna fundamentalt säger man hamnar i absurda uttalanden som t ex Fia gör när hon påstår att halva Sveriges stadsbudget skulle gå till LVU.
Men åter till min fråga, är det inte positivt att väldigt mycket färre barn omhändertas än vad du trodde?
Hela systemet med sol och lvu omfattar vansinniga siffror. Det är ett system av enorm ekonomisk omfattning.
Och du kan inte dra slutsatsen att dessa beslut inte är nya placeringar.
Många placeringar i familjehem sker också med sol, detta kan också vara indirekt tvingande, tex om du inte nappar på detta så kommer vi att göra orosanmälan som tex leder till lvu.
S har rätt i att det är systematiskt system, där barn kan tas från föräldrar, tex m, Elsa osv. Jag tycker inte lvu beslut ska kunna tas på vaga grunder.
Jag hoppas att socialtjänsten reformeras, jag hoppas på team bildning, jag hoppas på juridisk rättssäkerhet både för barn och föräldrar, jag hoppas att man i större utsträckning jobbar med familjer, jag vill att det ska finnas en rättssäkerhet för både barnen och föräldrarna.
Socialtjänstens kunskap för detta enorma övergrepp är alldeles för låg.
Många föräldrar upplever att socialtjänsten sätter indirekta hot mot dom, de saknas samarbete och kommunikation.
Med bättre samarbete, respekt och utbildning skulle barnens rättigheter stärkas!
Det finns en anledning att det inte fungerar på många plan!