2026-03-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vem skulle jag vara kompis med?

Nej siffran är inte svår att tolka, man mäter en nivå, då får man kolla åt vilket håll nivån förändras, nu när du har lärt dig att siffran inte är ackumulativ så kollar du på siffran per år, för att se hur trenden går.

Det är när man inte förstår vad siffrorna fundamentalt säger man hamnar i absurda uttalanden som t ex Fia gör när hon påstår att halva Sveriges stadsbudget skulle gå till LVU.

Men åter till min fråga, är det inte positivt att väldigt mycket färre barn omhändertas än vad du trodde?

Hela systemet med sol och lvu omfattar vansinniga siffror. Det är ett system av enorm ekonomisk omfattning.

Och du kan inte dra slutsatsen att dessa beslut inte är nya placeringar.

Många placeringar i familjehem sker också med sol, detta kan också vara indirekt tvingande, tex om du inte nappar på detta så kommer vi att göra orosanmälan som tex leder till lvu.

S har rätt i att det är systematiskt system, där barn kan tas från föräldrar, tex m, Elsa osv. Jag tycker inte lvu beslut ska kunna tas på vaga grunder.

Jag hoppas att socialtjänsten reformeras, jag hoppas på team bildning, jag hoppas på juridisk rättssäkerhet både för barn och föräldrar, jag hoppas att man i större utsträckning jobbar med familjer, jag vill att det ska finnas en rättssäkerhet för både barnen och föräldrarna.

Socialtjänstens kunskap för detta enorma övergrepp är alldeles för låg.

Många föräldrar upplever att socialtjänsten sätter indirekta hot mot dom, de saknas samarbete och kommunikation.

Med bättre samarbete, respekt och utbildning skulle barnens rättigheter stärkas!

Det finns en anledning att det inte fungerar på många plan!
Citera
2026-03-04, 12:15
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Hela systemet med sol och lvu omfattar vansinniga siffror. Det är ett system av enorm ekonomisk omfattning.

Och du kan inte dra slutsatsen att dessa beslut inte är nya placeringar.

Jag kan dra slutsatsen att din tolkning av att det skulle vara 30 000 totalt LVU plus SoL nya varje år som 100% felaktigt.

Det faller eftersom siffran ligger runt en ungefärlig samma nivå per år. För att ditt påstående skulle vara korrekt betyder det att varenda placering skulle upphöra inom ett år, vilket det inte gör, som Adina skrev 1/3 mindre än ett år, 1/3 1-5, 1/3 5+.

Det går absolut att dra slutsatsen att det inte rör sig om nya placeringar, man kan även dra slutsatsen att ungefärlig mängd nya LVU något sånär matchar antalet avslutade då siffran är någorlunda konstant per år.

Vad är dom vansinniga siffrorna du pratar om? Presentera dom så kan vi gå igenom dom.

Varför undviker du konstant min fråga till dig?
Att det är färre Omhändertaganden per år än vad du initialt trodde, det är väl positivt, ja eller nej?

Jag bemöter det du säger, jag tycker det är rimligt att du gör detsamma tillbaka. Annars är det ingen diskussion.
Citera
2026-03-04, 12:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag kan dra slutsatsen att din tolkning av att det skulle vara 30 000 totalt LVU plus SoL nya varje år som 100% felaktigt.

Det faller eftersom siffran ligger runt en ungefärlig samma nivå per år. För att ditt påstående skulle vara korrekt betyder det att varenda placering skulle upphöra inom ett år, vilket det inte gör, som Adina skrev 1/3 mindre än ett år, 1/3 1-5, 1/3 5+.

Det går absolut att dra slutsatsen att det inte rör sig om nya placeringar, man kan även dra slutsatsen att ungefärlig mängd nya LVU något sånär matchar antalet avslutade då siffran är någorlunda konstant per år.

Vad är dom vansinniga siffrorna du pratar om? Presentera dom så kan vi gå igenom dom.

Varför undviker du konstant min fråga till dig?
Att det är färre Omhändertaganden per år än vad du initialt trodde, det är väl positivt, ja eller nej?

Jag bemöter det du säger, jag tycker det är rimligt att du gör detsamma tillbaka. Annars är det ingen diskussion.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lvu-kampanjen-saknar-grund-barn-med-muslimsk-bakgrund-omhandertas-inte-oftare-an-andra

5 procent av alla barn blir någon gång placerade utanför hemmet av socialtjänsten. Två tredjedelar placeras under sin tonårstid. De flesta insatser görs på frivillig grund, men 1,5 procent tvångsplaceras någon gång innan de fyllt 20.

Ett och ett halvt barn per skolklass omhändertas i Sverige. Låter det korrekt för dig?
Citera
2026-03-04, 12:41
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lvu-kampanjen-saknar-grund-barn-med-muslimsk-bakgrund-omhandertas-inte-oftare-an-andra

5 procent av alla barn blir någon gång placerade utanför hemmet av socialtjänsten. Två tredjedelar placeras under sin tonårstid. De flesta insatser görs på frivillig grund, men 1,5 procent tvångsplaceras någon gång innan de fyllt 20.

Ett och ett halvt barn per skolklass omhändertas i Sverige. Låter det korrekt för dig?

Utslaget över en livstid, ja typ det är vad det är, vi ska som samhälle jobba mot att inga barn ska behöva insatser, men att de som behöver ska få det. Siffror i grannländer ser liknande ut, annan statistik gällande barnadödlighet och hälsa i allmänhet ser bra ut i Sverige jämfört med många andra platser i världen.

Vi har typ 20 000 trafikolyckor per år också, samma sak där, vi ska jobba mot att få ner den siffran, och det är viktigt, men samtidigt är det ingen som skriker på TikTok om systemfel i trafikregler och liknande, så jag ser på saken, brister i socialtjänsten ska uppmärksammas och rättas till jag är helt fr det. Det enda jag ställer mig emot är den konstanta misstolkningen av siffror och vilda påståenden som inte är föra kurade i verkligheten, det gör inte samhället bättre av att ljuga om hur illa det är, det skadar för det sänker trovärdigheten för kritiken som lyfts fram när man har rabiata rättshaverister som t ex FU som av både illvilja och brist på förståelse försöker måla upp en bild som är värre än hur det ligger till.

Är man för att få en väl fungerande socialtjänst gör man bäst i att avfärda dessa galningar och inte stödja dom i deras uppenbara desinformationskampanjer och borderline psykotiska beteende.
Citera
2026-03-04, 12:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Utslaget över en livstid, ja typ det är vad det är, vi ska som samhälle jobba mot att inga barn ska behöva insatser, men att de som behöver ska få det. Siffror i grannländer ser liknande ut, annan statistik gällande barnadödlighet och hälsa i allmänhet ser bra ut i Sverige jämfört med många andra platser i världen.

Vi har typ 20 000 trafikolyckor per år också, samma sak där, vi ska jobba mot att få ner den siffran, och det är viktigt, men samtidigt är det ingen som skriker på TikTok om systemfel i trafikregler och liknande, så jag ser på saken, brister i socialtjänsten ska uppmärksammas och rättas till jag är helt fr det. Det enda jag ställer mig emot är den konstanta misstolkningen av siffror och vilda påståenden som inte är föra kurade i verkligheten, det gör inte samhället bättre av att ljuga om hur illa det är, det skadar för det sänker trovärdigheten för kritiken som lyfts fram när man har rabiata rättshaverister som t ex FU som av både illvilja och brist på förståelse försöker måla upp en bild som är värre än hur det ligger till.

Är man för att få en väl fungerande socialtjänst gör man bäst i att avfärda dessa galningar och inte stödja dom i deras uppenbara desinformationskampanjer och borderline psykotiska beteende.
Systemet jobbar just nu med att få in så många som möjligt.

Det är säkert en duktig mängd föräldrar, särskilt i den 'sekten' ni pratar om, som nog verkligen bör separeras från sina barn.

Som det fungerar nu så är LVU processen till stor del en barnhandel.

Familjehemsförmedlaren: ”Blir nästan som en barnmarknad”

Rättssäkerheten är borta. Det är bara att ta Adamfallet som typexempel. Socialen kunde utan något som helst lagligt stöd omhänderta Adam. Med vad som tycks vara ekonomiska incitament. Pappan fick rätt av tre domstolar, polis och andra utredningar.

Socialen får inte stå över lagen.

Socialen är under något cyniskt grepp som nyttjar lagsystemet för egen vinning. De härskar med hot, tystnadskultur och repressalier.

Larmet inifrån socialtjänsten – anställda fick inte anmäla ”fallet Adam”

I samtalet säger tipsaren att pojken placerats på felaktiga grunder och att det är välkänt inom verksamheten, men att ingen får lov att prata om det: ”Tjänstemän får inte göra en Lex Sara-anmälan då detta inte får komma ut. Det är förenat med repressalier”, säger tipsaren i telefonsamtalet.

Oron för att pojken ska fortsätta att få felaktig behandling för något som aldrig hänt är tydlig:

”Många tjänstemän på arbetsplatsen har blivit väldigt påverkade av det här ärendet, då pojken uppenbarligen är placerad utan grund”.
Citera
2026-03-04, 13:05
Medlem
Citat:

Vi har också 11000 LPT per år .
Drygt hälften som placeras är 15 år eller äldre vilket inte visar på att orsaken är att föräldrar brister eller att det rör sig om placering pga anonyma falska anmälningar som det brukar hävdas ,när det sker brott med unga personer inblandade överlämnas de till soc. Det finns ingen lättillgänglig statistik på hur stor andel av de placerade 15 + som har begått något brottsligt som om de skulle varit äldre skulle ha gett böter. villkorligt eller fängelse
Citera
2026-03-04, 13:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Drygt hälften som placeras är 15 år eller äldre vilket inte visar på att orsaken är att föräldrar brister eller att det rör sig om placering pga anonyma falska anmälningar som det brukar hävdas ,när det sker brott med unga personer inblandade överlämnas de till soc. Det finns ingen lättillgänglig statistik på hur stor andel av de placerade 15 + som har begått något brottsligt som om de skulle varit äldre skulle ha gett böter. villkorligt eller fängelse
Kan du visa att dessa LPT är kopplade till LVU.
Citera
2026-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Kan du visa att dessa LPT är kopplade till LVU.
Det är inte kopplat till LVU mer än att det finns ett antal föräldrar som fått LPT och barnen därför tagits på LVU och som hävdar att barnen är placerade felaktigt för att de nu mår bra
Citera
2026-03-04, 13:33
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inte kopplat till LVU mer än att det finns ett antal föräldrar som fått LPT och barnen därför tagits på LVU och som hävdar att barnen är placerade felaktigt för att de nu mår bra
Ja det finns det absolut. Vad ändrar denna information på?
Citera
2026-03-04, 20:19
Medlem
Citat:

Vad har du fått den informationen ifrån ?
Citera
2026-03-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Vad har du fått den informationen ifrån ?
Från socialstyrelsens statistik .
Citera
2026-03-04, 21:44
Medlem
Citat:
Från socialstyrelsens statistik .

Hur många lvu menar du sker som är barn under 15 år varje år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in