Citat:
Precis min känsla av mamman. Hon verkar manipulativ/ rättshaverist. Ingen får gå emot henne.
Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.
Får ”Münchausen by proxy” känsla av mamman:
Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer
Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.
Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.
Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.
Hoppas allt löser sig till det bättre för Elsa🙏
Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.
Får ”Münchausen by proxy” känsla av mamman:
Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer
Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.
Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.
Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.
Hoppas allt löser sig till det bättre för Elsa🙏
Citat:
Ni är så pass duktiga som vet så mycket om MHP!
Angående Münchhausen by proxy så ligger det i gärningspersonens natur att aldrig erkänna sitt brott, hur mycket bevis som än presenteras. Detta enligt sveriges främsta expert på tillståndet som jag hörde i en radiodokumentär på P3. Mamman verkar på papperet inte uppfylla detta, men mammans personlighet kan ligga i närheten av.detta. För en sådan person ör det mer rimligt att starta ett drev än att ödmjukt ta till sig att flickan blivit friskare i fosterhemmet och begrunda varför.
Om mitt barn hade blivit sjukt hos mig och friskt i ett fosterhem så hade jag, för barnets bästa, låtit barnet stanna i fosterhemmet.
Om mitt barn hade blivit sjukt hos mig och friskt i ett fosterhem så hade jag, för barnets bästa, låtit barnet stanna i fosterhemmet.
IInget av det här förklarade de i programmet och polisanmälan kom ju fram till att mamman skadat Elsa pga psykstörning. Eller hur?
Det kan inte finnas några andra alternativ som att läkarna (som snabbt som skjutsningen lappade ihop en MHP diagnos på mamman när hon ville byta vårdgivare för Elsa eftersom, enligt henne, hon inte tyckte dåvarande läkarteam skötte sig.) har nu gått i högvarv för att se till att Elsa får korrekt vård så skulden kvarligger på mamman istället på dem över neglekt. Eller att jourhem inte helt ogärna ljuger om barnets mående pga ekonomiska incitament.
Inget av det här slår er att spekulera över som ni gör MHP?