2026-03-01, 10:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Precis min känsla av mamman. Hon verkar manipulativ/ rättshaverist. Ingen får gå emot henne.

Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.
Får ”Münchausen by proxy” känsla av mamman:

Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer

Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.

Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.

Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.

Hoppas allt löser sig till det bättre för Elsa🙏

Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Angående Münchhausen by proxy så ligger det i gärningspersonens natur att aldrig erkänna sitt brott, hur mycket bevis som än presenteras. Detta enligt sveriges främsta expert på tillståndet som jag hörde i en radiodokumentär på P3. Mamman verkar på papperet inte uppfylla detta, men mammans personlighet kan ligga i närheten av.detta. För en sådan person ör det mer rimligt att starta ett drev än att ödmjukt ta till sig att flickan blivit friskare i fosterhemmet och begrunda varför.

Om mitt barn hade blivit sjukt hos mig och friskt i ett fosterhem så hade jag, för barnets bästa, låtit barnet stanna i fosterhemmet.
Ni är så pass duktiga som vet så mycket om MHP!

IInget av det här förklarade de i programmet och polisanmälan kom ju fram till att mamman skadat Elsa pga psykstörning. Eller hur?

Det kan inte finnas några andra alternativ som att läkarna (som snabbt som skjutsningen lappade ihop en MHP diagnos på mamman när hon ville byta vårdgivare för Elsa eftersom, enligt henne, hon inte tyckte dåvarande läkarteam skötte sig.) har nu gått i högvarv för att se till att Elsa får korrekt vård så skulden kvarligger på mamman istället på dem över neglekt. Eller att jourhem inte helt ogärna ljuger om barnets mående pga ekonomiska incitament.

Inget av det här slår er att spekulera över som ni gör MHP?
Citera
2026-03-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ekonomiskt incitament? De är utbildade socionomer. Jämför löner mellan socionomer och personliga assistenter… Skrattretande dumt påstående.
Lönen blir såklart högre om du tar övertid och OB i beräkningen när du är personlig assistent. Jag skulle tro att den är jämförbar. Lägg därtill att du får spendera all arbetstid med ditt egna barn (som ju inte verkar ha något större vårdbehov) så skulle nog många välja det framför att arbeta som socionom.
Citera
2026-03-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Det har jag helt missat. Det finns att läsa i länken nedanför:
https://www.na.se/orebro/elsa-far-bo-hos-pappa-joacim-men-lvu-kvarstar-forsta-gangen

Den är bakom betalvägg, så om någon har tillgång får den gärna citera från artikeln.

Som du säger, så är det nog inte prestige som ligger bakom detta, utan snarare att man fortsätter bedöma att mamman är farlig för Elsa. Eftersom man har ett stort drev mot sig har man väl känt sig manad till denna kompromiss. Tyvärr bor ju pappan nära mamman om jag minns rätt, så kan bli svårt i praktiken att skilja henne från mamman.

Lite lustigt att Instagramkontot falletelsa inte alls nämner detta, det är ju en stor vinst. Sen så drivs den ju av bonuspappan, den fd personliga assistenten och troligen också mamman, så det är nog inte så konstigt ändå.

Jaha, så Elsa får komma hem till sin pappa nu. Jag får tyvärr dagliga videos etc i mitt Instagram-flöde från familjen, men detta har inte tagits upp.

Antagligen får inte Elsa stanna hos den biologiska pappan om han släpper mamman för nära. Socialtjänsten har förhoppningsvis koll på detta. Vad skönt att höra att hon fick komma hem till den mest lämpade föräldern!

Dags att lägga ner drevet således, mamma och mammas släkt, som verkar vara aktiva här.
Citera
2026-03-01, 11:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Precis min känsla av mamman. Hon verkar manipulativ/ rättshaverist. Ingen får gå emot henne.

Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.
Får ”Münchausen by proxy” känsla av mamman:

Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer

Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.

Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.

Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.

Hoppas allt löser sig till det bättre för Elsa🙏
Citat:
Tack för ditt inlägg! Jag har läst domarna, men det var först några veckor senare som jag insåg att jag inte kunde släppa detta och var tvungen att kommentera. Kan ha glömt vissa delar eller missat någon. Ska läsa igen om jag hinner.

Så TPNet är avvecklat! Det talar ju sitt tydliga språk.

Förstår vad du menar med att jag inte ska bemöta dessa personers inlägg. Det är idel lögner, personangrepp, vilseledande och förvrängning av fakta.

Jag tror att dessa personer står mycket nära flickan. Synd att dom inte visar ödmjukhet och vilja att lära från fosterhemmet hur man nutrierar flickan. Jag tror deras chanser hade varit större då.
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Det har jag helt missat. Det finns att läsa i länken nedanför:
https://www.na.se/orebro/elsa-far-bo-hos-pappa-joacim-men-lvu-kvarstar-forsta-gangen

Den är bakom betalvägg, så om någon har tillgång får den gärna citera från artikeln.

Som du säger, så är det nog inte prestige som ligger bakom detta, utan snarare att man fortsätter bedöma att mamman är farlig för Elsa. Eftersom man har ett stort drev mot sig har man väl känt sig manad till denna kompromiss. Tyvärr bor ju pappan nära mamman om jag minns rätt, så kan bli svårt i praktiken att skilja henne från mamman.

Lite lustigt att Instagramkontot falletelsa inte alls nämner detta, det är ju en stor vinst. Sen så drivs den ju av bonuspappan, den fd personliga assistenten och troligen också mamman, så det är nog inte så konstigt ändå.
Som redan påtalats är alltså allt bara påhitt av vården och socialtjänsten. Det är så sjukt det här. Och så sjukt att någon kan försvara det som hänt.
– Beslutet bygger på felaktiga uppgifter. Vi har skickat in inspelningar och intyg, men de lyssnar inte. Det har aldrig funnits någon utredning om omsorgsbrister hos varken mig eller Victorias mamma [sic!], säger han.
https://www.na.se/orebro/elsa-far-bo-hos-pappa-joacim-men-lvu-kvarstar-forsta-gangen/

Felaktiga uppgifter och tjänstemän som inte bryr sig om fakta och bara hittar på. Samma mönster upprepas gång på gång, år efter år. Bara mycket störda människor kan bete sig såhär. Det är så sjukt.
Citera
2026-03-01, 11:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jaha, så Elsa får komma hem till sin pappa nu. Jag får tyvärr dagliga videos etc i mitt Instagram-flöde från familjen, men detta har inte tagits upp.

Antagligen får inte Elsa stanna hos den biologiska pappan om han släpper mamman för nära. Socialtjänsten har förhoppningsvis koll på detta. Vad skönt att höra att hon fick komma hem till den mest lämpade föräldern!

Dags att lägga ner drevet således, mamma och mammas släkt, som verkar vara aktiva här.
”Drev”? Det som hänt är sjukt. De ansvariga behöver avkrävas svar av media och utredas för tjänstefel och lämplighet för yrket.
Citera
2026-03-01, 11:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Det finns inget drev, bara visselblåsning.

Jobbar du för Örebros SOC eller?
Citera
2026-03-01, 11:52
Medlem
Totiuss avatar
Varje normalt tänkande människa borde vara tacksam för att medierna kanske äntligen börjar vakna ur sin långa Törnrosa-sömn och börjar gräva i den här sjuka och skitiga byken. Fallen med Elsa och Malin är bara en liten topp på ett gigantiskt isberg av dysfunktionalitet och maktmissbruk inom myndigheter, kommuner, regioner och domstolar i Sverige.
Citera
2026-03-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det finns inget drev, bara visselblåsning.

Jobbar du för Örebros SOC eller?

Nej absolut inte. Jag är en medborgare som ogillar destabiliserande verksamhet. Jag är rädd om vårt samhälle.
Citera
2026-03-01, 13:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej absolut inte. Jag är en medborgare som ogillar destabiliserande verksamhet. Jag är rädd om vårt samhälle.
Så vad håller du då en socialtjänst som fuskar om ryggen för då?

Vad kallar du det när statliga verksamheter begår övergrepp och lagfusk?
Citera
2026-03-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så vad håller du då en socialtjänst som fuskar om ryggen för då?

Vad kallar du det när statliga verksamheter begår övergrepp och lagfusk?

Visst blir det en extern granskning? Denna kan man avvakta innan man drar tvärsäkra slutsatser.
Citera
2026-03-01, 13:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Visst blir det en extern granskning? Denna kan man avvakta innan man drar tvärsäkra slutsatser.
Nu hycklar du uppenbart. Du öppnade upp med ditt första inlägg med att dra tvärsäkra slutsatser.

Skärp dig.
Citera
2026-03-01, 13:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Angående Münchhausen by proxy så ligger det i gärningspersonens natur att aldrig erkänna sitt brott, hur mycket bevis som än presenteras. Detta enligt sveriges främsta expert på tillståndet som jag hörde i en radiodokumentär på P3. Mamman verkar på papperet inte uppfylla detta, men mammans personlighet kan ligga i närheten av.detta. För en sådan person ör det mer rimligt att starta ett drev än att ödmjukt ta till sig att flickan blivit friskare i fosterhemmet och begrunda varför.

Om mitt barn hade blivit sjukt hos mig och friskt i ett fosterhem så hade jag, för barnets bästa, låtit barnet stanna i fosterhemmet.

Så var är misshandelsdomen mot mamman då? Den kan du väl skaka fram? Hur kan man vara skyldig utan att vara skyldig? Du förstår nog att det här är rena rama DDR-fasonerna att resonera som du gör nu. Hur fan är man funtad i skallen när man sitter och spekulerar som du gör? Tyvärr resonerar många socialsekreterare som du gör och det är totalt livsfarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in