2026-03-01, 01:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
ETT VITTNE för "mammans sida" säger så ja, flera andra högt utbildade läkare tvivlar på diagnosens riktighet.
Kan du visa oss vad de säger om det?

Är det inte läkarna som själva satt diagnosen?
Citera
2026-03-01, 01:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
ETT VITTNE för "mammans sida" säger så ja, flera andra högt utbildade läkare tvivlar på diagnosens riktighet.
Nej, det framkommer inga tvivel som inte bemöts av experter. Om inte olika vårdaktörer och experter kan enas är det vårdens problem. Att lasta föräldrarna för vårdens osäkerhet är givetvis orimligt. Förstår du inte det?
Citera
2026-03-01, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miisshemlig
Mamman gör barnets sjukdom mycket värre än det är. Barnet är väldigt mager. Mamman får barnet att må dåligt hemma. Så fort barnet blir placerat så börjar barnet må bättre. Barnet får upp i vikt och ser äntligen frisk och välmående ut jämfört med innan placering. Alltså både denna dokumentär och dokumentären Malin är så långt ifrån verkligheten, jag var på samma plats som Malin och MALIN var inte en lämplig förälder. Men dokumentären vill få de att se ut som att hon är det. Alla där ifrågasätter hur hon ens kan jobba med barn. Det var skrämmande. Hon kunde ej ta hand om sin bebis. Och det är ju samma här. Dokumentären försöker få det att se ut som att det är ngt som inte stämmer. Det är blåögda människor som gör dom här dokumentärerna och dom har inte all insyn utan dom tror ju och vinklar från föräldrarnas sida. Helt sinnessjukt att dom får släppa såna här dokumentärer. Detta beslut är helt rätt också. Jag har sett före och efter bilder på barnet. Och det kan jag säga er om ni alla skulle sett dom skulle ni också tycka de är rätt beslut.

Precis min känsla av mamman. Hon verkar manipulativ/ rättshaverist. Ingen får gå emot henne.

Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.
Får ”Münchausen by proxy” känsla av mamman:

Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer

Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.

Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.

Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.

Hoppas allt löser sig till det bättre för Elsa🙏
Citera
2026-03-01, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Soc ljugande eller icke ljugande är i detta fall helt irrelevant då det är ett citat från läkarens vittnesmål i rätten.

Det låter långsökt att ett familjehem skulle börja avveckla droppet för att de skulle tjäna pengar på det. Det finns ett mer uppenbart ekonomiskt incitament för mamman och bonuspappan att försvåra avvecklingen av droppet hon haft nästan hela sitt liv, då de var hennes personliga assistenter.

Edit: Dessutom, du kan inte påstå att jag har fel bara för att du, på lösa grunder, anser att de ljuger om hennes dropp.

Ekonomiskt incitament? De är utbildade socionomer. Jämför löner mellan socionomer och personliga assistenter… Skrattretande dumt påstående.
Citera
2026-03-01, 06:36
Medlem
Citat:
Hur förklarar du att den dåliga tarmen omedelbart blev helt normalfungerande när hon flyttades till jourhem?

Menar inte nu att mamman skulle ha skadat flickan på något sätt, men troligen har hon övertolkat symptom eller varit på flickan om att ständigt "känna efter" om hon inte ändå mår lite illa eller har lite ont... Det kan nog vara så att mamman också feltolkat vanliga barnbeteenden, som gnällighet eller håglöshet, som att Elsa "inte orkar" och bör hållas hemma från skolan, sjukhusbesök och pappaumgänge.

Denna information har du fått från, var?
Precis, du har fått den från ett vittnesmål i rätten. Ett vittnesmål som är kraftigt ifrågasatt.
Nej, hennes tarm har inte blivit normalfungerande då hon har en missbildad tarm sedan födseln.
Citera
2026-03-01, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Vore det inte mer relevant att diskutera faktumet att Elsa kommer få LVU i hemmet och flytta hem till sin biologiska pappa? Mamma Victoria kommer få fortsatt mycket begränsat umgänge. Tror soc-hatarna verkligen att socialen i Örebro, som nu är öppna för en extern utredning, har kvar umgängesbegränsningen mot mamman ”på grund av prestige”.

Det är så socialtjänsten fungerar, de agerar alltid på prestige. Hon ska inte ha någon LVU alls, då hon inte länge är i risk.
Citera
2026-03-01, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Precis min känsla av mamman. Hon verkar manipulativ/ rättshaverist. Ingen får gå emot henne.

Överdrivit symtomen på sin dotter för läkaren. Inte låtit dottern träffa läkaren. Fått pengar för att ta hand om sin sjuka dotter.

Münchhausensyndrom är en form av allvarlig barnmisshandel där en vårdnadshavare, oftast mamman, simulerar eller medvetet framkallar sjukdomssymtom hos sitt barn. Syftet är ofta att få uppmärksamhet för sig själv som en engagerad förälder, vilket leder till att barnet utsätts för onödiga, smärtsamma medicinska utredningar och operationer

Förövaren kan förgifta (exempelvis genom att ge mediciner barnet inte behöver), kväva, svälta eller förfalska journaler för att barnet ska uppvisa symtom.

Symtomen försvinner ofta när barnet skiljs från förövaren. Det är svårt att upptäcka och tar ofta lång tid innan vården reagerar.

Hoppas att det inte är så, för då tog det många år för vården att slå larm. Elsa verkar ju må fysiskt bättre nu borta från sin mamma.

Läs på om fallet och historia bakom MBP och socialtjänst. De barn som omhändertas för MBP dör i fosterhemmen av just de sjukdomar som socialtjänsten anser att barnen inte har.

I det här fallet är det läkarna som har ordinerat felaktig medicin. Barnet har redan fått en objektiv diagnos när hon var 1 år gammal. Så diagnosen är inte påhittad.

Vi vet inte om barnet mår bättre, då vi enbart har fosterhemmets utsaga om att hon mår bättre. Du får tänka på att fosterhemmet måste dra in pengar till sin agent (troligen Attendo, Carema eller dito).
Citera
2026-03-01, 08:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jaha läser du romaner och tror att de är sanna också? Var har du bevisen för att mamman faktiskt skadar sitt barn? Hon har fått fel information från sjukhuset om droppet, vilket skadat barnet. Det är vården som gjort fel, men pga prestige får mamman skulden och soc kan inte backa, för då måste de erkänna att de haft fel från början. Så sjukt fungerar det i vårt land och precis vem som helst kan utsättas för detta haveri. Så går det när man låter politiker coh socionomer fatta livsavgörande beslut om barns liv. Där har du systemfelet du och andra stövelslickare inte begriper er på förrän ni själva eller någon ni känner drabbas.
Citera
2026-03-01, 08:31
Medlem
Citat:
Methos ljuger här. Vi vet från läkarens vittnesmål i domen från oktober att droppet är avvecklat.

”I dagsläget försörjer sig Astrid helt genom vanlig mat vilket hon inte har gjort tidigare.”

Jag har skrivit ett inlägg där jag diskuterat diagnosen och kriterier gällande PIPO till Methos, som jag ser fortfarande felaktigt hävdar att diagnosen är ställd av neonatal. Läs det gärna nedanför:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

I nedanstående inlägg tas det fram citat som visar att flera läkare är tveksamma till diagnosen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Jag rekommenderar att du ignorerar Totius, Kurt-Sune och Methos. De kommer aldrig försöka förstå vad du skriver. Som exempel kan du se nedanstående inlägg.

Ajogen är helt klart på föräldrarnas sida, men hen har jag kunnat diskutera med.

Domarna finns länkade ett flertal gånger i tråden. Om du inte redan har gjort det, rekommenderar jag att du läser dem.

Tack för ditt inlägg! Jag har läst domarna, men det var först några veckor senare som jag insåg att jag inte kunde släppa detta och var tvungen att kommentera. Kan ha glömt vissa delar eller missat någon. Ska läsa igen om jag hinner.

Så TPNet är avvecklat! Det talar ju sitt tydliga språk.

Förstår vad du menar med att jag inte ska bemöta dessa personers inlägg. Det är idel lögner, personangrepp, vilseledande och förvrängning av fakta.

Jag tror att dessa personer står mycket nära flickan. Synd att dom inte visar ödmjukhet och vilja att lära från fosterhemmet hur man nutrierar flickan. Jag tror deras chanser hade varit större då.
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-01 kl. 08:39.
Citera
2026-03-01, 08:36
Medlem
Citat:

Angående Münchhausen by proxy så ligger det i gärningspersonens natur att aldrig erkänna sitt brott, hur mycket bevis som än presenteras. Detta enligt sveriges främsta expert på tillståndet som jag hörde i en radiodokumentär på P3. Mamman verkar på papperet inte uppfylla detta, men mammans personlighet kan ligga i närheten av.detta. För en sådan person ör det mer rimligt att starta ett drev än att ödmjukt ta till sig att flickan blivit friskare i fosterhemmet och begrunda varför.

Om mitt barn hade blivit sjukt hos mig och friskt i ett fosterhem så hade jag, för barnets bästa, låtit barnet stanna i fosterhemmet.
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-01 kl. 08:42.
Citera
2026-03-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Vore det inte mer relevant att diskutera faktumet att Elsa kommer få LVU i hemmet och flytta hem till sin biologiska pappa? Mamma Victoria kommer få fortsatt mycket begränsat umgänge. Tror soc-hatarna verkligen att socialen i Örebro, som nu är öppna för en extern utredning, har kvar umgängesbegränsningen mot mamman ”på grund av prestige”.
Det har jag helt missat. Det finns att läsa i länken nedanför:
https://www.na.se/orebro/elsa-far-bo-hos-pappa-joacim-men-lvu-kvarstar-forsta-gangen

Den är bakom betalvägg, så om någon har tillgång får den gärna citera från artikeln.

Som du säger, så är det nog inte prestige som ligger bakom detta, utan snarare att man fortsätter bedöma att mamman är farlig för Elsa. Eftersom man har ett stort drev mot sig har man väl känt sig manad till denna kompromiss. Tyvärr bor ju pappan nära mamman om jag minns rätt, så kan bli svårt i praktiken att skilja henne från mamman.

Lite lustigt att Instagramkontot falletelsa inte alls nämner detta, det är ju en stor vinst. Sen så drivs den ju av bonuspappan, den fd personliga assistenten och troligen också mamman, så det är nog inte så konstigt ändå.
Senast redigerad av ReadyUserOne 2026-03-01 kl. 09:21.
Citera
2026-03-01, 10:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det har jag helt missat. Det finns att läsa i länken nedanför:
https://www.na.se/orebro/elsa-far-bo-hos-pappa-joacim-men-lvu-kvarstar-forsta-gangen

Den är bakom betalvägg, så om någon har tillgång får den gärna citera från artikeln.

Som du säger, så är det nog inte prestige som ligger bakom detta, utan snarare att man fortsätter bedöma att mamman är farlig för Elsa. Eftersom man har ett stort drev mot sig har man väl känt sig manad till denna kompromiss. Tyvärr bor ju pappan nära mamman om jag minns rätt, så kan bli svårt i praktiken att skilja henne från mamman.

Lite lustigt att Instagramkontot falletelsa inte alls nämner detta, det är ju en stor vinst. Sen så drivs den ju av bonuspappan, den fd personliga assistenten och troligen också mamman, så det är nog inte så konstigt ändå.
Han är dock kritisk till hur socialtjänsten har hanterat ärendet.

– Beslutet bygger på felaktiga uppgifter. Vi har skickat in inspelningar och intyg, men de lyssnar inte. Det har aldrig funnits någon utredning om omsorgsbrister hos varken mig eller Victorias mamma, säger han.

Joacim ser fram emot att få hem sin dotter.

– Det blir första gången vi får träffa henne utan någon som övervakar, säger han.

Vad märkligt att de inte har gjort någon utredning.

Sen har vi ju den här:

Efter Elsa och Leo-fallen: Socialtjänsten utreds

Formerna för den kommande granskningen av socialtjänsten är ännu inte helt klara. Kommunstyrelsens ordförande John Johansson (S) svarar så här på NA:s frågor.

Visselblåsaranmälan handlar om att dokument har undanhållits för nästa instans. Dokument som inte talat till utredningens fördel.

– Det måste vi utreda om det stämmer. Det är en väldigt allvarlig anklagelse. Den anmälan kom in i måndags och en extern part kommer att utreda om det är sant eller om det helt enkelt inte stämmer.

---

Den här visselblåsaranmälan visar ju att det inte har gått rätt till, att det varit ett bristfälligt underlag som lämnats över till nästa instans

Du vet, denna visselblåsare: Visselblåsare i Elsa-fallet: Avgörande uppgifter undanhölls

Paywall remover, option 3.

Det ser lite ut som att ni har en förvrängd bild om hur saker och ting har gått till i fallet.
Senast redigerad av Ajogen 2026-03-01 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in