2026-03-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nu hycklar du uppenbart. Du öppnade upp med ditt första inlägg med att dra tvärsäkra slutsatser.

Skärp dig.

Jag har mina uppfattningar klara gällande TPN och huruvida detta är en lämplig näringskälla för ett kanske friskt barn.

Jag har ännu inga säkra uppfattningar ang hur socialtjänsten har skött detta. Avvaktar där den externa granskningen. Jag har inte fått klart för mig vilken information som socialtjänsten skulle ha undanhållit. Om den information som undanhållits är att flickan skulle fått ”felaktigt” dropp. Ja, då har jag redan nu bildat mig en tvärsäker uppfattning. Då är en extern granskning onödig och endast ett resultat av ett ganska obehagligt drev.
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-01 kl. 13:49.
Citera
2026-03-01, 13:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu hycklar du uppenbart. Du öppnade upp med ditt första inlägg med att dra tvärsäkra slutsatser.

Skärp dig.

Måste vara en socionom vettu. De tror de vet och kan allt om alla människor och barn genom att använda sin berömda magkänsla.
Citera
2026-03-01, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Jag har mina uppfattningar klara gällande TPN och huruvida detta är en lämplig näringskälla för ett kanske friskt barn.

Jag har ännu inga säkra uppfattningar ang hur socialtjänsten har skött detta. Avvaktar där den externa granskningen.

Vi får hoppas att det verkligen är en grundlig granskning och en verkligt extern och opartisk utredning här. Socialtjänsten går ju inte att lita på i vårt land dessvärre som de beter sig i barnärenden.
Citera
2026-03-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Måste vara en socionom vettu. De tror de vet och kan allt om alla människor och barn genom att använda sin berömda magkänsla.

Ni kommer inte att kunna provocera mig. Jag är inte känslomässigt engagerad i detta,vilket ni uppenbarligen är.
Citera
2026-03-01, 13:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Jag har ännu inga säkra uppfattningar ang hur socialtjänsten har skött detta. Avvaktar där den externa granskningen. Jag har inte fått klart för mig vilken information som socialtjänsten skulle ha undanhållit. Om den information som undanhållits är att flickan skulle fått ”felaktigt” dropp. Ja, då har jag redan nu bildat mig en tvärsäker uppfattning. Då är en extern granskning onödig och endast ett resultat av ett ganska obehagligt drev.
Vart får du ifrån att det är mamman som har pushat för droppet ifrån?
Citera
2026-03-01, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej absolut inte. Jag är en medborgare som ogillar destabiliserande verksamhet. Jag är rädd om vårt samhälle.

Att granska vad socialtjänsten håller på med bakom kulisserna är per definition en stabiliserande verksamhet. Det är när soc håller på och smusslar bakom sekretess och noll insyn utifrån som du får drev, spekulationer och konspirationsteorier om socialtjänsten. Och det är till 100% deras eget fel som de beter sig. Inte bara i denna kommun, utan generellt i hela landet.

LVU-processen är ett fullständigt skämt ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Det är så pass illa att alla gamla kalla fall borde gås igenom noga av externa experter och soc får skriva en vitbok för alla felplacerade barn och barnfamiljer som de terroriserat genom åren och historiens lopp.
Citera
2026-03-01, 13:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ni kommer inte att kunna provocera mig. Jag är inte känslomässigt engagerad i detta,vilket ni uppenbarligen är.

Du har socionomsk felprogrammerad hjärna verkar det som. Jag är inte känslomässigt engagerad. Jag förstår till skillnad mot personer som dig vad som är fel med LVU-processen. OCh det gäller inte bara detta fall, utan det när är ett nationellt mycket allvarligt problem och ett av de största hoten vi har mot demokratin just nu.
Citera
2026-03-01, 13:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det där betyder att du faktiskt är känslomässigt engagerad. Klassisk tell.
Citera
2026-03-01, 13:55
Medlem
Citat:
Han är dock kritisk till hur socialtjänsten har hanterat ärendet.

– Beslutet bygger på felaktiga uppgifter. Vi har skickat in inspelningar och intyg, men de lyssnar inte. Det har aldrig funnits någon utredning om omsorgsbrister hos varken mig eller Victorias mamma, säger han.

Joacim ser fram emot att få hem sin dotter.

– Det blir första gången vi får träffa henne utan någon som övervakar, säger han.

Vad märkligt att de inte har gjort någon utredning.

Sen har vi ju den här:

Efter Elsa och Leo-fallen: Socialtjänsten utreds

Formerna för den kommande granskningen av socialtjänsten är ännu inte helt klara. Kommunstyrelsens ordförande John Johansson (S) svarar så här på NA:s frågor.

Visselblåsaranmälan handlar om att dokument har undanhållits för nästa instans. Dokument som inte talat till utredningens fördel.

– Det måste vi utreda om det stämmer. Det är en väldigt allvarlig anklagelse. Den anmälan kom in i måndags och en extern part kommer att utreda om det är sant eller om det helt enkelt inte stämmer.

---

Den här visselblåsaranmälan visar ju att det inte har gått rätt till, att det varit ett bristfälligt underlag som lämnats över till nästa instans

Du vet, denna visselblåsare: Visselblåsare i Elsa-fallet: Avgörande uppgifter undanhölls

Paywall remover, option 3.

Det ser lite ut som att ni har en förvrängd bild om hur saker och ting har gått till i fallet.

Tack för citaten. Jag ser att nu att det går att komma åt deras artikel via archive.is. Enligt den så är det alltså instagramkontot Falletelsa som är källan till detta.

Vi får vänta och se vad utredningen visar. Jag vet vet inte hur mycket man får se av utredningen men jag hoppas att man kan få reda på vad för underlag som visselblåsaren menar saknas.
Citera
2026-03-01, 13:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne
Tack för citaten. Jag ser att nu att det går att komma åt deras artikel via archive.is. Enligt den så är det alltså instagramkontot Falletelsa som är källan till detta.

Vi får vänta och se vad utredningen visar. Jag vet vet inte hur mycket man får se av utredningen men jag hoppas att man kan få reda på vad för underlag som visselblåsaren menar saknas.
Vart någonstans läser du att DN/NA har ett instagramkonto som källa?
Citera
2026-03-01, 13:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyUserOne

Det här är ett allmänt känt problem som inte bara gäller detta fall. Nämnden läser ju bara utredningen, men inte rådatan som utredningen bygger på och där kan det skilja sig rejält åt. Det är konstigt att denna kontroll inte görs automatiskt när det handlar om livsavgörande beslut.

Nämnden vet i praktiken inte vad de godkänner för något. Det kan handla om att en socialsekreterare dragit egna felaktiga medicinska slutsatser osv, och denna felaktiga information sprids då vidare till domstol och nämnd.
Citera
2026-03-01, 14:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej absolut inte. Jag är en medborgare som ogillar destabiliserande verksamhet. Jag är rädd om vårt samhälle.
Det som är ”destabiliserande” är ljugande och fuskande myndigheter och vårdgivare - och medborgare som försvarar ofoget. Som du.

Läs det här från 2008 (det har bara blivit värre sedan dess):
”Inkompetenta socialarbetare ödelägger liv”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3j1VkM/inkompetenta-socialarbetare-odelagger-liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in