Citat:
Ursprungligen postat av
anorto
Fast kan man inte motstå Dumpens upprunkare får man skylla sig själv. Eller menar du på fullt allvar att gäddorna inte har något ansvar alls?
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag svarar eftersom jag är en av dem som hårdast har gått till gäddornas försvar.
Självklart har gäddor ett ansvar att
inte tro på att fjortisar säljer musen för en tallrik pannkakor och lite apelsiner med choklad. Det är liksom ingen som har påstått att gäddorna saknar ansvar. Det som jag (och en del andra) har påstått är att även Dumpen (eller i sagans värld: fjortisen) också bär ett ansvar för chatten. Dvs. det krävs två personer för att driva en sexchatt där man ingående beskriver hur man ska ha analsex, trycka ned kuken i halsen m.m. Vi är båda överens om byfånarnas ansvar. Det som skiljer oss är fiskarnas och fjortisarnas ansvar.
Sen tillkommer förstås komplicerande omständigheter som att gäddor kan vara mentalt handikappade på grund av autism, utvecklingsstörning eller dylikt. Vissa gäddor är drogberoende vilket har framkommit med all tydlighet i chattarna. Pratar vi om gravt utvecklingsstörda så anser jag att deras internettillgång borde vara hårdare övervakad av deras gruppboenden. Lätt utvecklingsstörda bör ha en god man som hjälper dem med att skaffa en dumtelefon utan möjligheter till konstiga chattprogram via mobilen. På datorn kan den gode mannen installera blockerare som hindrar att byfånen söker sig till sexchattar.
Inget av detta motiverar dock att Dumpen hänger ut byfånarna med självmord som följd.
Citat:
Ursprungligen postat av
ten
Folket glömmer inte, Dumpen har startat något som kommer att fortsätta så länge det fria ordet finns.
Yttrandefriheten är dock inte samma sak som att man kan publicera uthängningar utan konsekvenser. Yttrandefrihet är bara att staten inte får hindra att saker publiceras i förväg hur som helst. Det är troligen därför som JK inte rycker UGB för Dumpen, eftersom det vore en inskränkning i yttrandefriheten (YGL).
Citat:
Ursprungligen postat av
ten
Dumpen visar den fula sanningen.
Nej i de allra flesta fall visar de upp en fantasi. Därpå är chattar kurerade så att Dumpen aldrig redovisar vilka fittbilder som har skickats till gäddorna innan dessa skickar kukbilder till Dumpen. Om nu Dumpen tycker att högupplösta bilder på könsorgan är så okontroversiellt så kan de ju köra lika för båda kön och visa upp fittor men det gör de inte. De vill visa upp en (vinklad) bild av att gäddan skickar kukbilder från ingenstans och att perversionerna bara kommer från ena hållet. För om någon skriver att han vill knulla en fjortis i halsen och skickar en kukbild, är inte fjortisen pervers som skickar en fittbild tillbaka och en bild på sin öppna mun (som byfånen tror att han ska få halsknulla)?
Citat:
Ursprungligen postat av
ten
Att Dumpen gör det för pengarna kan du glömma, tänkande människor inser att det är ett uselt sätt att tjäna pengar, då hade de hållt käften och utpressat gäddorna i stället.
Dumpens syfte har varit att påvisa förekomsten av grooming för att påverka lagstiftaren att öka skyddet för barn, och det måste anses vara lyckat.
För det första så
har Dumpen utpressat gäddorna, det var först när Aschberg och hans gäng på Aftonbladet började granska Impulskollen som Dumpen ändrade sina rutiner.
För det andra så tjänar Dumpen goda pengar på donationer, jag är inte säker på att utpressningar ens drar in så mycket som flyter in från deras följare som betalar för sin dagliga dos av kukbilder. eftersom det verkar finnas en del frågetecken kring Dumpens bokföring så lär vi kanske aldrig få veta.
Dumpen har med framgång fått igenom en lagändring. Om detta var syftet med allt så skulle de kunna runda av nu med motiveringen att Polisen kommer att ta över vad de har påbörjat.