2026-02-27, 20:19
Medlem
Det som talar för en lindrigare dom är ju att det faktiskt var en örfil.
Ingen har för uppsåt att döda någon genom en örfil.
Det som dock talar för ett längre straff är att en person tyvärr avled.

I Sverige hade detta antagligen blivit grovt vållande till annans död.
Lär bli liknande straff i Thailand och där är straffet 10 år. I och med att han erkänt (vilket halverar straffet) så blir det antagligen 3-5 år.
Citera
2026-02-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Vad vet du om den brittiska mannens tillhörighet till thailand? han kan ha fru ssom den där kvinnan kanske är de kanske har hus barn affärsverksamhet där som försvårar allt.

Det är ganska svårt gissa hur de kommer dömma här faktiskt, som du säger är det mycket pengar i huvudet på thailändare.

En norrmann fick ju 30års fängelse för rittat mustach på en kungbild fö, vi vet på tok för lite om vad som hänt och hur de kommer dömma det här för yttra oss, men han hade ju lätt fått minst 2års fängelse för det där i sverige har svårt se thailand har mesigare laga än oss vartfall.

Att du har thailändsk fru gör inte heller dig till rättsexpert jag har med varit där flera gånger och har nära vänner med både tjejer och barn där, det gör inte heller mig till rättsexpert där då de har helt andra system än oss i väst.
Jeg la ut en lenke tidligere her hvor 2 nordmenn kranglet i Thailand. Hvor den ene ene slo ett slag som medførte at den andre gikk rett i bakken og omkom. Han fikk i realiteten ingen straff. Fordi han betalte den thailandske konen 2-300 tusen kroner. Dette virker umiddelbart som en identisk sak. Du har helt rett i at jeg ikke er noen ekspert på rett. Men jeg henviser til en sak som er nesten lik. Poenget mitt er at her er det ikke snakk om 15-20 år i fengsel.
Citera
2026-02-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Det som talar för en lindrigare dom är ju att det faktiskt var en örfil.
Ingen har för uppsåt att döda någon genom en örfil.

Det som dock talar för ett längre straff är att en person tyvärr avled.

I Sverige hade detta antagligen blivit grovt vållande till annans död.
Lär bli liknande straff i Thailand och där är straffet 10 år. I och med att han erkänt (vilket halverar straffet) så blir det antagligen 3-5 år.

Instämmer helt. Min gissning är att farbrorn kaxade sig till den grad att den redan labila och lättkränkta snubben ville visa honom en "läxa". Gav en "örfil" som måhända träffat fel eller på ett sätt som inte var förövarens avsikt skulle leda till dennes död.
Citera
2026-02-27, 20:31
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Det motsvarar nog mer än så.

Jag har en bekant som i sin tur har en bekant jag träffat, han är ifrån chile och har suttit i fängelse där för narkotikasmuggling.

Han sa jag sitter hellre 10år i sverige än 2år där som han gjorde

Det måste vara en enorm psykisk påfrestning, ständigt höra thailändsk kacklande, skrik på natten, den enorma värmen, dålig luft, fuktighet, enformig mat- ris varje dag.
Trängsel, aldrig en lugn stund för sig själv och slagsmål.

PS

Japan som ses som det mest demokratiska landet i Asien har fängelser med stenhård disciplin och fysisk bestraffning.
Citera
2026-02-27, 20:32
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Nej det var ett klassiskt bitch slap men turken är lång, har långa armer och stora händer ,det blev en stor hävstångseffekt= stor kraft. Slaget med handflatan träffade örat, luften pressades in i örat och rubbade balansorganet, det inre örat.
Vi kan se liknande effekt i tävlingar där man slår varandra med öppen hand.

https://www.youtube.com/shorts/DGoku1A2nEA

https://www.youtube.com/watch?v=YwNj8ZycZMI

Kolla 1:40 de knockar varandra med öppen hand , trots att de skyddar sina balansorgan med öronproppar och är vältränade atleter.

Det var ingen olyckshändelse... det skulle olyckshändelse om turken halkade och föll på engelsmannen varpå han slog huvudet i betongen.

Här handlar det om misshandel med dödlig utgång, alltså dråp. Turken ville inte döda men det blev konsekvensen av hans agerande.

Hade turken vetat vilken konsekvens det skulle bli av det här bråket då hade han gått när på knäna och bett om ursäkt. Han ångrar sig nu väldigt mycket, han hade dubbel otur , dels att gubben ramlade så olyckligt och dels att det hände i Thailand och att det fångades på film.
Hade det hänt i Sverige , då skulle han kommit undan eller så skulle han få ett mycket lägre straff i ett svenskt fängelse som han känner till.
Vad är det jag tittar på? Ska det här vara en sport, att slå varandra med öppen handflata på varandras kinder och hals. Och när och om den ena faller av slaget (vilket en gör i videon) vinner den andra och hejarklacken firar vinsten. Inte konstigt att våldet har ökat i världen.
Citera
2026-02-27, 20:36
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
Jeg la ut en lenke tidligere her hvor 2 nordmenn kranglet i Thailand. Hvor den ene ene slo ett slag som medførte at den andre gikk rett i bakken og omkom. Han fikk i realiteten ingen straff. Fordi han betalte den thailandske konen 2-300 tusen kroner. Dette virker umiddelbart som en identisk sak. Du har helt rett i at jeg ikke er noen ekspert på rett. Men jeg henviser til en sak som er nesten lik. Poenget mitt er at her er det ikke snakk om 15-20 år i fengsel.
nej då är vi eniga 15-20år i fängelse tror inte jag heller på.

Men jag hade verkligen inte varit ledsen om han fick det ändå

var ju fö en norrman som fick 30års fängelse för ritat mustch på en bild av kungen där.

Deras rättsystem är så olikt vårat så det är svårt veta vad som händer här.
Citera
2026-02-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Instämmer helt. Min gissning är att farbrorn kaxade sig till den grad att den redan labila och lättkränkta snubben ville visa honom en "läxa". Gav en "örfil" som måhända träffat fel eller på ett sätt som inte var förövarens avsikt skulle leda till dennes död.

Visst är det så..
Som åklagare hade jag försökt få det till dråp av den anledningen att slaget riktades mot huvud/hals.
Även fast straffet inte speglar ett människoliv så finns det ett samvete i de flesta människor.
Att ta råka ta någon av daga över en hyrd moped är väldigt hårt.
Citera
2026-02-27, 20:40
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad är det jag tittar på? Ska det här vara en sport, att slå varandra med öppen handflata på varandras kinder och hals. Och när och om den ena faller av slaget (vilket en gör i videon) vinner den andra och hejarklacken firar vinsten. Inte konstigt att våldet har ökat i världen.

Ja, på senare år har denna "sport" blivit väldigt populär, det är rent våld som man kan inte undvika som i tex. boxning där tanken är att utdela slag men utan att själv bli träffad.

Jag länkade denna film https://www.youtube.com/watch?v=YwNj8ZycZMI för att visa att slag med handflatan kan knocka... och hade bakom varje slag kämpe inte stått tre män som fångar upp de då hade de slagit huvudet i betonggolvet så som denne australiensare.
Citera
2026-02-27, 20:42
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Det måste vara en enorm psykisk påfrestning, ständigt höra thailändsk kacklande, skrik på natten, den enorma värmen, dålig luft, fuktighet, enformig mat- ris varje dag.
Trängsel, aldrig en lugn stund för sig själv och slagsmål.

PS

Japan som ses som det mest demokratiska landet i Asien har fängelser med stenhård disciplin och fysisk bestraffning.
Ja asiater är kända för inte ha så hög medkänslighet för andra människor eller mänskligt liv i övrigt heller.

Kinesiskdroptortyr låter ju tex ganska nice när man läser hur det går till.

Du säger japan men jag fick för mig och har läst att Singapore är ett länd med låg korruption mm men där får du ju fängelsestraf om du slänger en fimp på gatan med.

Jag kan även tänka mig, får man för sig tex sno saker eller bråka i dessa länder så är nog polisen och rättsväsendet ditt sista problem
Citera
2026-02-27, 20:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Vet inte om du noterat det men lagarna i andra länder är inte alltid som i sverige och i synnerhet inte i thailand.
https://yle.fi/a/7-960949

Här har du ett bra exempel på det.

Han uppvisar aggressivt beteende, söker konfrontation, puttar undan den thailändska flickvännen vilket jag tror de kommer se allvarligt på, har flera chanser inte börja bråka men väljer följa efter den ÄLDRE mannen som med är en försvårande omständighet, och dessutom attackera han fysiskt efter han konfronterat honom verbalt.

Även om uppsåtet inte varit döda så är i vartfall uppsåtet tillrätta visa den mycket ÄLRDRE mannen med våld, det kan jag mycket väl tänka mig de ser allvarligt på i thailand mannen var äldre och att han även var aggressiv emot den thailändska kvinnan.

Hoppas på minst tioårs fängelse här men allt mer än fem är ändå godkänt
Han är så otäck. Efter att han har slagit ner Alan som ligger på gatan försöker flickvännen stoppa honom när han går iväg och då puttar han undan henne en gång till.

Hon står kvar där helt ensam med sin pojkvän ligger döende.
Citera
2026-02-27, 21:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ja, på senare år har denna "sport" blivit väldigt populär, det är rent våld som man kan inte undvika som i tex. boxning där tanken är att utdela slag men utan att själv bli träffad.

Jag länkade denna film https://www.youtube.com/watch?v=YwNj8ZycZMI för att visa att slag med handflatan kan knocka... och hade bakom varje slag kämpe inte stått tre män som fångar upp de då hade de slagit huvudet i betonggolvet så som denne australiensare.
Ja det var han jag tänkte på, som blev knockad och föll bakåt och männen bakom skyddade så han inte slog huvudet i golvet. Man ser att killen faller handlöst är helt borta. Otäckt.

Exakt. Det är rent våld och inget skydd förutom något som sitter i örat.

Att den där Arnold Schwarzenegger står på scenen och är fascinerad gör det ännu mer otäckt.
Citera
2026-02-27, 21:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han är så otäck. Efter att han har slagit ner Alan som ligger på gatan försöker flickvännen stoppa honom när han går iväg och då puttar han undan henne en gång till.

Hon står kvar där helt ensam med sin pojkvän ligger döende.
Slagturken lyckades hålla sig undan i 11 timmar.
Hoppades han verkligen att klara sig? Fanns ju vittnen.

Är det inte konstigt att britten är medvetslös redan under fallet? Slaget ser inte så pass hårt ut.
Varför håller turken brittens andra hand under slaget?

Flickvännen var turkens. Är. Vi får se hur det blir med det nu...
Senast redigerad av gofigur 2026-02-27 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in