2026-02-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Lek med tanken, han är efterlyst för grovabrott i sverige.

Gör som många andra kriminella och utvandrar till Turkiet där han med har medborgarskap då de inte lämnar ut sina medborgare.

Om så är fallet kan det här bli riktigt intressant, han kanske inte ens vill bli utlämnad till sverige.

Så kan det vara. Men det flera om i denna sagan.

1. Först ska han dömas

Sen beroende på om turkiet har avtal med thailand eller inte. Det har Sverige.

2 Då är det Thailand och Sverige som bestämmer tillsammans om personen ska flyttas över till Sverige eller inte.

Jag vet att thailändarna oftast vill ha fångarna kort tid MEN det finns ett MEN. De vill veta om fången får sitta x tid i Sverige eller inte.

3 Är det så att Turkiet också har avtal med Thailand. Så frågar Thailand någon av länderna.

Den dömde får inte välja.

Det kan sluta med att både Sverige och Turkiet säger nej, men tror inte jag. Sverige vill inte göra Thailand sura. Det är det inte värt över en nisse.

Är det så att han avtjänar hela straffet i Thailand så kan han troligen välja.

PS Skulle han vara efterlyst i Sverige så vill Sverige ha honom.
Citera
2026-02-27, 19:16
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fokin69
Läste någonstans att han fick dödsstraff

Var ”någonstans” läste du detta…

Källa, tack.
Citera
2026-02-27, 19:21
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han håller handen som i ett karateslag när han muckar gräl och håller kvar handen så när han slår.

Hade det varit en örfil hade handen varit i ett annat läge.

Han träffade halspulsådern så Alan tappade medvetandet och det gör.man inte av en örfil.

Nej det var ett klassiskt bitch slap men turken är lång, har långa armer och stora händer ,det blev en stor hävstångseffekt= stor kraft. Slaget med handflatan träffade örat, luften pressades in i örat och rubbade balansorganet, det inre örat.
Vi kan se liknande effekt i tävlingar där man slår varandra med öppen hand.

https://www.youtube.com/shorts/DGoku1A2nEA

https://www.youtube.com/watch?v=YwNj8ZycZMI

Kolla 1:40 de knockar varandra med öppen hand , trots att de skyddar sina balansorgan med öronproppar och är vältränade atleter.

Det var ingen olyckshändelse... det skulle olyckshändelse om turken halkade och föll på engelsmannen varpå han slog huvudet i betongen.

Här handlar det om misshandel med dödlig utgång, alltså dråp. Turken ville inte döda men det blev konsekvensen av hans agerande.

Hade turken vetat vilken konsekvens det skulle bli av det här bråket då hade han gått när på knäna och bett om ursäkt. Han ångrar sig nu väldigt mycket, han hade dubbel otur , dels att gubben ramlade så olyckligt och dels att det hände i Thailand och att det fångades på film.
Hade det hänt i Sverige , då skulle han kommit undan eller så skulle han få ett mycket lägre straff i ett svenskt fängelse som han känner till.
Senast redigerad av rex144 2026-02-27 kl. 19:28.
Citera
2026-02-27, 19:22
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så kan det vara. Men det flera om i denna sagan.

1. Först ska han dömas

Sen beroende på om turkiet har avtal med thailand eller inte. Det har Sverige.

2 Då är det Thailand och Sverige som bestämmer tillsammans om personen ska flyttas över till Sverige eller inte.

Jag vet att thailändarna oftast vill ha fångarna kort tid MEN det finns ett MEN. De vill veta om fången får sitta x tid i Sverige eller inte.

3 Är det så att Turkiet också har avtal med Thailand. Så frågar Thailand någon av länderna.

Den dömde får inte välja.

Det kan sluta med att både Sverige och Turkiet säger nej, men tror inte jag. Sverige vill inte göra Thailand sura. Det är det inte värt över en nisse.

Är det så att han avtjänar hela straffet i Thailand så kan han troligen välja.

PS Skulle han vara efterlyst i Sverige så vill Sverige ha honom.
Ja håller med om mycket av det du skriver,men är ganska övertygad om sverige kommer engagera sig betydligt mindre när han är utvandrad.

Myndigheter i sverige lyfte inte ett finger för mig i något läge när jag var utvandrad tex, och det tar tid bli inskriven i alla system igen och det finnss karenstid osv.

Sveriges myndighter är ju inte kända för vara några raketer direkt och det tror jag inte thailands är heller om han är inlåst.

Ska bli intressant se vad han får för straff, i sverige hade han fått 2 kanske 2 och ett halvt för det här, har en vän som gjorde en väldigt liknande grej och fick det.

Skulle förvåna mig om han är tillbaka i sverige det här året iaf.
Citera
2026-02-27, 19:28
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Nej det var ett klassiskt bitch slap men turken är lång, har långa armer och stora händer ,det blev en stor hävstångseffekt= stor kraft. Slaget med handflatan träffade örat, luften pressades in i örat och rubbade balansorganet, det inre örat.
Vi kan se liknande effekt i tävlingar där man slår varandra med öppen hand.

https://www.youtube.com/shorts/DGoku1A2nEA

https://www.youtube.com/watch?v=YwNj8ZycZMI

Kolla 1:40 de knockar varandra med öppen hand , trots att de skyddar sina balansorgan med öronproppar och är vältränade atleter.

Det var ingen olyckshändelse... det skulle olyckshändelse om turken halkade och föll på engelsmannen varpå han slog huvudet i betongen.

Här handlar det om misshandel med dödlig utgång, alltså dråp. Turken ville inte döda men det blev konsekvensen av hans agerande.

Hade turken vetat vilken konsekvens det skulle bli av det här bråket då hade han gått när på knäna och bett om ursäkt. Han ångrar sig nu väldigt mycket, han hade dubbel otur , dels att gubben ramlade så olyckligt och dels att det hände i Thailand och att det fångades på film.
Hade det hänt i Sverige , då skulle han kommit undan eller så skulle han få ett mycket lägre straff i ett svenskt fängelse som han känner till.
Jag känner en kille i sverige som slog till en annan kille så han ramlade slog huvudet i en trottoarkant och avled.

När han förstod i media killen hade dött så gick han in och överlämnade sig till polisen frivilligt och förklarade det inte var meningen.

Han fick två och ett halvårs fängelse för grovt vållande till annans död, skulle förvåna mig mycket om turken får ett mildare straff i thailand, har det hänt någongång i värdshistorian ens? Man får ju fängelse där för snatteri för fan
Citera
2026-02-27, 19:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Jag känner en kille i sverige som slog till en annan kille så han ramlade slog huvudet i en trottoarkant och avled.

När han förstod i media killen hade dött så gick han in och överlämnade sig till polisen frivilligt och förklarade det inte var meningen.

Han fick två och ett halvårs fängelse för grovt vållande till annans död, skulle förvåna mig mycket om turken får ett mildare straff i thailand, har det hänt någongång i värdshistorian ens? Man får ju fängelse där för snatteri för fan

Han får säkert hårdare straff men 1 år i svenskt fängelse känns som 2 eller 3 år i thailändskt fängelse. Han kommer också hamna i ett hårdare fängelse på grund av att det handlar om våldsbrott med dödlig utgång. I Asien är man stenhård mot narkotikabrott och våldsbrott med dödlig utgång.
Citera
2026-02-27, 19:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Det var väl dock tur att det var en annan turist. Hade han haft ihjäl en thailändare hade han aldrig kommit ut. Dödsstraff skulle väl komma upp som straff.

Nu med en annan turist och de bägge bråkade så ja minst det som det hade blivit i Sverige. Dock kommer det väl kännas som trippelt minst sett till att de är ju inte trevliga dessa thailändska fängelser...
Citera
2026-02-27, 19:48
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Du antar väldigt mycket som rimmar säkert gott för dig utifrån ditt egna perspektiv.

Personen som slog har gjort fel men jag tror inte alls att det fanns ett uppsåt att han skulle dö. Sen varför han slog går alltid att spekulera, men jag väljer citera GW Perssons kommentar i Veckans brott (i ett helt annat ärende för länge sedan).

Brottsoffer för gatuslagsmål är sällan så oskyldiga som de säger. Det är inte svart eller vitt utan snarare gråvita nyanser.

Var poängen.

Om jag slår ner dig i ett gatuslagsmål, hade du ändrat din syn på det då?

Finns väldigt mycket folk som blir oprovoceratmisshandlade på gatan jag har sett flera stycken tillfällen, men du menar att just att det händer på allmänplatss på gatan sskulle vara en förmildrande omständighet altså?
Citera
2026-02-27, 19:51
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Han får säkert hårdare straff men 1 år i svenskt fängelse känns som 2 eller 3 år i thailändskt fängelse. Han kommer också hamna i ett hårdare fängelse på grund av att det handlar om våldsbrott med dödlig utgång. I Asien är man stenhård mot narkotikabrott och våldsbrott med dödlig utgång.
Det motsvarar nog mer än så.

Jag har en bekant som i sin tur har en bekant jag träffat, han är ifrån chile och har suttit i fängelse där för narkotikasmuggling.

Han sa jag sitter hellre 10år i sverige än 2år där som han gjorde
Citera
2026-02-27, 19:55
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var väl dock tur att det var en annan turist. Hade han haft ihjäl en thailändare hade han aldrig kommit ut. Dödsstraff skulle väl komma upp som straff.

Nu med en annan turist och de bägge bråkade så ja minst det som det hade blivit i Sverige. Dock kommer det väl kännas som trippelt minst sett till att de är ju inte trevliga dessa thailändska fängelser...
Jo men nu lever ju thailand för sin turism, så de kan inte se mellan fingrana om de drabbas heller, hårda påföljder kommer det bli frågan är bara hur hårda.

Sedan vet man inte BOs anknytning till thailand heller han kanske känner många högt uppsatta thailändare har affärsverksamhet där och fru barn och huss, det kan med spela en jäkla roll, han kanske tom betalra myndighter där för hålla på med sin verksamhet och de tjänar pengar på honom. Även hans fru kan ha uppsatta släktingar och vänner och hon blev ju inte direkt bra behandlad av turken av det man ser iaf.
Citera
2026-02-27, 20:05
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Max otur? Snubben hade nyligen "muckat" efter 6 år för synnerligen grov misshandel i Flemingsberg, Stockholm. Mer sannolikt föräldrar som flytt strider/förtryck och offrat allt för att uppfostra en lättkränkt yngling, en 60 årig man oavsett vad han sagt fy fan vad fegt, sådana ligister kan man bara spotta på.

Att allting hände som det hände är max otur. Att individen förtjänar det är en annan femma.
Citera
2026-02-27, 20:06
Medlem
Citat:
[/b]
Om jag slår ner dig i ett gatuslagsmål, hade du ändrat din syn på det då?

Finns väldigt mycket folk som blir oprovoceratmisshandlade på gatan jag har sett flera stycken tillfällen, men du menar att just att det händer på allmänplatss på gatan sskulle vara en förmildrande omständighet altså?

Det sker absolut oprovocerade slagsmål.
Nej det menar jag inte alls, det var inte min poäng. Utan tvärtom att en hel del personer är alltid oskyldiga efter de fått stryk. Eller som det väldigt ofta kan visa sig, inte alls lika kaxiga när det vankas tuppfäktning. Det finns alltid två sidor av ett mynt - däremot är en misshandel alltid en misshandel och det finns ett rättssystem givetvis.

Vad gäller denna "farbror" så gissar vi alla givetvis vad som föranledde misshandeln. Min gissning är att han inte var helt "oskyldig".

Sen att förövaren själv säkert är väldigt labil, lättkränkt och hela den biten - det håller jag med om. Men om det stämmer att han hade en ledande position i ett nätverk så tillhör det heller inte ovanligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in