2026-02-27, 18:40
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Jag skrev bara hur det är, inte lätt att bli mantalskriven i Thailand. Om man vet hans riktiga namn kan man lätt kolla om han är skriven i Sverige.
Jag har aldrig påstått det går bli mantalskriven i thailand går det ens? Och hur kom du in på det?

Om du läser hela tråden så ser du en skribent redan gjort det, och den som passar bäst in är en utvandrad individ.
Citera
2026-02-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Nej jag har aldrig påstått jag vet vad som hände innan, men enligt det man läser om det i utländskmedia en lättare trafikförseelse, vilket är mycket vanligt i thailand, om du varit där så vet du hur det kör.

Han hade inte behövt följa efter ta upp jakten till fots sedan putta undan kvinnan angripa verbalt, och även tillslut fysisskt som oturligt nog blev dödlig utgång.

jag ser många försvårande omständigheter här, tex följa efter ta upp jakten på fot, putta undan den thailändska kvinnan som försöker avbryta, samt att offret är nästan dubbelt så gammal och fysiskt underlägsen.

Allt det här är försvårande för GM det hade räckt med en tillrättavisning, men kaosbabbar respekterar ju varken äldre eller kvinnor så våld var tydligen nödvändigt här ansåg han, och nu får han stå till svars för det.

Hoppas den thailändslka kvinnan har mycket släktingar med kontakter då kan det här bli otrevligt för turken tror jag
Han kommer ikke til å få noen streng straff. Som sambo med en thailender i 30 år har jeg litt begrep. Det er ikke slaget som dreper ham. Det er fallet. Det er 2 utlendinger involvert, noe som gjør saken uinteressant for Thailandske myndigheter. Han vil kunne komme seg unna ved å betale erstatning til konen/kjæresten til offeret. Ser folk babler om 15-20 års fengsel. Det kommer ikke til å skje. "Svensken" er ikke tiltalt for mord. Du snakker maks 1-2 år her, om det overhodet blir noe.
Citera
2026-02-27, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Däremot vet du inte vad farbrorn gjorde sekunderna innan filmvideon. Det går säkert att argumentera att snubben är lättkränkt, labil, historik och annat som kommer honom till lass, absolut. Köper det rent av.

Men helt jävla oskyldig var farbrorn nog inte heller - väldigt många kan vara jävligt kaxiga tills man står tand för tand med antagonisten. Sen att han dog av "slaget" är en jävlig nitlott.

Ja, vad tror du själv? Denne medelålders man såg inte särskilt aggressiv ut. Åka scooter med sin kvinna och så kommer det en galning fram och dödar? Han råkade väl tuta när det inte behagade den våldsbenägne fängelsekunden? Antar att du är väldigt oerfaren. Farbror'n? Käre gud, är man inte värd leva fast man har fyllt 58?
Citera
2026-02-27, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
Han kommer ikke til å få noen streng straff. Som sambo med en thailender i 30 år har jeg litt begrep. Det er ikke slaget som dreper ham. Det er fallet. Det er 2 utlendinger involvert, noe som gjør saken uinteressant for Thailandske myndigheter. Han vil kunne komme seg unna ved å betale erstatning til konen/kjæresten til offeret. Ser folk babler om 15-20 års fengsel. Det kommer ikke til å skje. "Svensken" er ikke tiltalt for mord. Du snakker maks 1-2 år her, om det overhodet blir noe.

Men vi får väl hoppas på något iallafall.
Citera
2026-02-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, vad tror du själv? Denne medelålders man såg inte särskilt aggressiv ut. Åka scooter med sin kvinna och så kommer det en galning fram och dödar? Han råkade väl tuta när det inte behagade den våldsbenägne fängelsekunden? Antar att du är väldigt oerfaren. Farbror'n? Käre gud, är man inte värd leva fast man har fyllt 58?

Du får anta precis vad du vill. Jag är inte ett dugg förvånad att denna "farbror" backar när det kom till konfrontation.

Det är som jag skrev inte alls ovanligt att en hel del personer kan vara jävligt kaxiga men när det står öga mot öga så är de inte lika tuffa längre.

Är snubben som slog honom lättkränkt, labil, gjort fel? Absolut! Utan tvekan. Men "farbrorn" var nog varken oskyldig och eller till synes så tuff när det väl kom till kritan.
Citera
2026-02-27, 18:55
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
Vad vet du om den brittiska mannens tillhörighet till thailand? han kan ha fru ssom den där kvinnan kanske är de kanske har hus barn affärsverksamhet där som försvårar allt.

Det är ganska svårt gissa hur de kommer dömma här faktiskt, som du säger är det mycket pengar i huvudet på thailändare.

En norrmann fick ju 30års fängelse för rittat mustach på en kungbild fö, vi vet på tok för lite om vad som hänt och hur de kommer dömma det här för yttra oss, men han hade ju lätt fått minst 2års fängelse för det där i sverige har svårt se thailand har mesigare laga än oss vartfall.

Att du har thailändsk fru gör inte heller dig till rättsexpert jag har med varit där flera gånger och har nära vänner med både tjejer och barn där, det gör inte heller mig till rättsexpert där då de har helt andra system än oss i väst.
Citera
2026-02-27, 18:57
Medlem
Citat:
[/b]
Vad menar du? Thailand kan aldrig gå med i EU.

Vad tog det för Kim Eriksson komma hem till sverige? 10+år, jag har heller aldrig påstått han inte kan åka till sverige, det jag däremot säger är sverigess ansvar för honom minskar betydligt om han är registrerad ssom utvandrad han är tex inte ens berättigad ssjukvård i sverige mer än akutvård då tex

Därför han hade livstid och han bråkade också. Längden i Thailand beror delvis på ursprungsstraffet.

Nej thailand vill inte gå med i EU. Men det skrev jag inte att de ville. I Multipolär värld så vill små länder välja största kompisen som finns. Historiskt sedan 1867?/1945* har Thailand varit mer eller mindre vän med USA. Innan opiumkriget var det Kina. Nu så passar ingen av dessa två Thailands intressen. Så då gäller det att hitta en ny snäll kompis. Där kommer EU in.

*Fr 1830-talet -1940 så var det England som var Thailands "bästa" kompis. Från 1941-1944/45 var det Japan. Från 1945-202? var det USA. Thailändarna blev sura på USA när de inte ställde sig på Thailands sida till 100 procent i minikriget mot Kambodja. (Sista spiken i kistan?). Då finns bara EU kvar. USA har varit sura för statskupper och annat tidigare.

Fångar/individer har i bland används som politiska brickor i det internationella spelet. I detta fall, vill Sverige sälja mer flygplan till Thailand och Thailand vill närma sig EU.
Citera
2026-02-27, 18:57
Avstängd
Citat:
Det är inte så lätt bli inskriven i alla system i sverige igen om du är registrerad som utvandrad.

Det tar tid, är mycket byråkrati samt en massa andra regler och krav som måste uppfyllas, det går inte över en natt direkt

Nej inte för mig som var utvandrad väldigt länge. Men jag födes här.
Citera
2026-02-27, 19:00
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är vad thailändarna vill skicka honom. Sverige kan försöka slingra sig ut. Men kommer inte göra det om thailändarna pressar Sverige. Då vi gillar sälja flygplan till Thailand. Och även om han skickas till Turkiet så kan ta nästa flyg till Sverige.

Sen kan det vara så, jag vet inte, att Thailand inte har avtal med Turkiet om att deras medborgare ska avtjäna straff i sitt hemland. Sverige har avtal med Thailand.

PS Det sagt Thailand försöker närma sig EU för komma i från den am sfären och den kinesiska.
Lek med tanken, han är efterlyst för grovabrott i sverige.

Gör som många andra kriminella och utvandrar till turkiet där han med har medborgarskap då de inte lämnar ut sina medborgare.

Om så är fallet kan det här bli riktigt intressant, han kanske inte ens vill bli utlämnad till sverige.
Citera
2026-02-27, 19:01
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Nej inte för mig som var utvandrad väldigt länge. Men jag födes här.
Jag är med född i sverige med endast svenskt medborgarskap.

Har varit utvandrad och flyttat tillbaka till sverige igen, det är en av de krångligaste saqkerna jag gjort.

Karenstid mm ja du borde veta om du gjort det själv ssom sagt i nutid
Citera
2026-02-27, 19:06
Medlem
Citat:
Men snälla du, det är väl inte fråga om att vara tuff? Du kanske är i den åldern när killar måste bevisa, men det brukar försvinna. Tro mig. Måste man slå någon överhuvudtaget? Skulle inte vilja träffa en så omogen person i avsaknad av normala känslor som du.

Du antar väldigt mycket som rimmar säkert gott för dig utifrån ditt egna perspektiv.

Personen som slog har gjort fel men jag tror inte alls att det fanns ett uppsåt att han skulle dö. Sen varför han slog går alltid att spekulera, men jag väljer citera GW Perssons kommentar i Veckans brott (i ett helt annat ärende för länge sedan).

Brottsoffer för gatuslagsmål är sällan så oskyldiga som de säger. Det är inte svart eller vitt utan snarare gråvita nyanser.

Var poängen.
Citera
2026-02-27, 19:09
Medlem
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Därför han hade livstid och han bråkade också. Längden i Thailand beror delvis på ursprungsstraffet.

Nej thailand vill inte gå med i EU. Men det skrev jag inte att de ville. I Multipolär värld så vill små länder välja största kompisen som finns. Historiskt sedan 1867?/1945* har Thailand varit mer eller mindre vän med USA. Innan opiumkriget var det Kina. Nu så passar ingen av dessa två Thailands intressen. Så då gäller det att hitta en ny snäll kompis. Där kommer EU in.

*Fr 1830-talet -1940 så var det England som var Thailands "bästa" kompis. Från 1941-1944/45 var det Japan. Från 1945-202? var det USA. Thailändarna blev sura på USA när de inte ställde sig på Thailands sida till 100 procent i minikriget mot Kambodja. (Sista spiken i kistan?). Då finns bara EU kvar. USA har varit sura för statskupper och annat tidigare.

Fångar/individer har i bland används som politiska brickor i det internationella spelet. I detta fall, vill Sverige sälja mer flygplan till Thailand och Thailand vill närma sig EU.
Thailand vill även köpa mer jas pgr av de fungerade så bra i strid fö första striden de planen varit inblandade i någonsin då de är byggda för spanning.

Det hart bliuvit så att ganska många länder vill köpa jas numera tex länder i sydamerika, vad nu allt det här har med det här fallet att göra.

Persoen ifråga är utvand5ad troligtvis till turkiet, thailändarna ser honom inte ens som svensk.

Har han ens begärt få bli utlämnad hit? gör han det blir det nog krångligt om han är utvandrad då det är problem få vård i sverige mer än akutvård om du är tex utvandrad, bidrag och annan myndighetshjälp kan man glömma med, sverige kan vara ganska iskalla här med ssin byråkrati om det går emot någon paragraf.

Jag har som sagt varit utvandrad själv och det medför en hel del konsekvenser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in