2026-02-24, 18:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Jo det gör du när du buntar ihop Indier med "alibaba".
För övrigt har jag redan bevisat 2-3 gånger nu hur fel du har ang indier.

Du är så jävla pinsamt korkad. Troll !

Du mot världens forskning. Var god studera world value map, där ligger alla alibabaskitländer samlade i ett och samma kluster.
Citera
2026-02-24, 19:22
Medlem
Kalliss avatar
Konstig arbetsplats som inte har Speedgates, med personlig in- och utpassering, in till och ut från kontorslandskapet, fållan dit man vill att flockens skall vara samlad för att producera i produktionen.
Citera
2026-02-24, 19:51
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Intressant om feedback kommer gruppvis. Dvs ett litet team som får låg aktivitet hängs ju individer ut ändå. Kan skapa en hel del osämja och tuffa samtal för teamlead.
Det är exakt så det kommer vara, all data kommer redovisas för teamet gemensamt (är teamet färre än 5 personer så ser chefen ingen data utan det är hans chef som får data för alla underställda), chefen kommer inte kunna se det på individuell nivå.
jag gissar att HR behöver blandas in för att se det på individuell nivå och då behöver gruppen missköta närvaron på plats rätt rejält.
Citera
2026-02-24, 19:59
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ischtivan
Det låter som Volvo har problem med arbetsmoralen. Drivna anställda vill arbeta dvs få bra saker gjorda istället för att "jobba" av tiden.

Ett annat sätt är att motivera och driva de anställda hårt och kräva redovisning av utfört arbete. Om ingen tid finns att slacka så är det väl skitsamma var de anställda är. Dock så håller jag med om att det blir mer gjort på plats
Tjänstemän i företaget har mål som de sätter upp i början av året och dessa mål skall man sedan nå under året och det är på det sättet utförda arbeten redovisas, chefen kan också sätta mål som den anställde skall nå.
Problemet här är att vissa chefer har många under sig och inte har tid att sätta mål för varenda anställd och de anställda kanske sätter lama mål som är extremt lätta att nå, chefer har ofta inte koll på hur svårt och tidkrävande vissa mål är (många chefer har aldrig ens jobbat med det som de anställda gör) vilket resulterar i att många har extremt lätta mål som sedan målas upp som svåra för chefen.

Detta arbetssätt fungerar bättre om det är en såld tjänst där köparen kan klaga på att arbete inte utförs men faller rätt platt när ingen har koll på den anställda och dennes arbetsuppgifter.
Senast redigerad av tram123 2026-02-24 kl. 20:03.
Citera
2026-02-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har ganska normala armar. Har satt stolen hemma framför datorn på perfekt (ganska normalt) avstånd till tangentbordet. Varför krångla till det. Exempelvis just nu så skriver jag från en dator via en annan dator som är ganska många mil ifrån varandra. Väldigt många mil faktiskt. Det går fina fisken det. Behöver inga långa armar för det.

Har du långa armar?

Ha,ha,ha! Din jäkla spjuver.

Med din mängd av inlägg på Flashback och även med tanken på längden av dessa är du ju en orsak och förklaring till varför arbetsgivare blivit skeptiska till detta med "hemarbete".
😆
Citera
2026-02-24, 22:36
Medlem
Cheferna övervakar detta via wifi, hemifrån 😅
Citera
2026-02-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det är exakt så det kommer vara, all data kommer redovisas för teamet gemensamt (är teamet färre än 5 personer så ser chefen ingen data utan det är hans chef som får data för alla underställda), chefen kommer inte kunna se det på individuell nivå.
jag gissar att HR behöver blandas in för att se det på individuell nivå och då behöver gruppen missköta närvaron på plats rätt rejält.

Vilket snabbt blir ganska irrelevant. Chefen vet ju redan vilka som är på plats. Det är bara öppna ögonen. Chefen kanske är ok med distansarbete och flexibilitet.

Problemet är att de nu kommer tvinga denna chef att tvinga alla till kontoret mycket mer vare sig det passar arbetssätt, lokaler etc. Allt handlar helt enkelt om någon idiotisk princip.

Av att själv ha varit på detta bolag så kan jag säga att mina bästa duktigaste kollegor också arbetade på distans åtminstone ett par dagar i veckan. Just det var aldrig ett problem. Företaget har däremot en hel del strukturella problem som man nu verkar skylla på de längst ner i kedjan för att de sliter och jobbar övertid konstant men enligt vissa i ledningen på fel plats...

Extremt dumt drag att år efter år göra sig ovän med och misstro sin personal. Inte långsiktigt smart överhuvudtaget. Vet flera med mycket hög kompetensnivå som vägrar återvända till Volvo car. Sen är VD och personalchef ute i tidningarna och skriver debattartiklar om hur det utbildas för få ingenjörer I Göteborg. De vill ju inte ens ha de som finns nu...

När arbetsmarknaden vänder uppåt och konkurrensen av arbetskraften ökar kommer ledningen på Volvo gråta sig till sömns när de kompetenta inte vill återvända alt med mycket högre lön. Som sagt... Kortsiktigt tänk.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-25 kl. 00:51.
Citera
2026-02-25, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det lär ju knappast vara hög kompetens kvar hos Volvo. Dom skarpaste knivarna har nog redan dragit till nått bättre företag som inte tillämpar totalitarism.

Volvo VD marknadsför sig inge vidare.

Vet på grund av insyn att många kompetenta är kvar men mycket få är nöjda och lär utforska sina alternativ så fort arbetsmarknaden återhämtat sig ytterligare lite grann. Konstanta varsel, anställnignsstopp, minskad personal och utökade arbetsuppgifter ger ökad arbetsbelastning, övertid, utebliven bonus, dåliga löneökningar, ökat krav på att vara fysiskt närvarande trots att man sitter med hörlurar och inte vill/har tid att bli störd eller har möten med folk i andra städer/länder (stor poäng att vara på plats i Torslanda om man sitter och arbetar med någon i ex. Lund eller Polen över Teams).

Att vara på kontoret resulterar mest i att folk som tror de har massa viktigt att gå runt och prata om kommer förbi och stör. Enda fördelen är att träffa kollegorna. Arbetsmässigt gör det inget större skillnad förutom att man har svårare att fokusera på uppgiften.
Senast redigerad av kalleboool 2026-02-25 kl. 00:59.
Citera
2026-02-25, 14:52
Medlem
ischtivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Tjänstemän i företaget har mål som de sätter upp i början av året och dessa mål skall man sedan nå under året och det är på det sättet utförda arbeten redovisas, chefen kan också sätta mål som den anställde skall nå.
Problemet här är att vissa chefer har många under sig och inte har tid att sätta mål för varenda anställd och de anställda kanske sätter lama mål som är extremt lätta att nå, chefer har ofta inte koll på hur svårt och tidkrävande vissa mål är (många chefer har aldrig ens jobbat med det som de anställda gör) vilket resulterar i att många har extremt lätta mål som sedan målas upp som svåra för chefen.

Detta arbetssätt fungerar bättre om det är en såld tjänst där köparen kan klaga på att arbete inte utförs men faller rätt platt när ingen har koll på den anställda och dennes arbetsuppgifter.

Jag har jobbat inom industriproduktion hela mitt liv men även haft tjänster som team/arbetsledare och har genom det fått insyn i olika kontor och hur det arbetet utförs. På samtliga kontor har det funnits en eller fler som ingen riktigt vet vad den gör eller värre att alla vet att denne i stort sett inte jobbar. Helt otroligt. Stora företag som inte vet vad personalen gör och/eller att företagsledningen inte har 100 koll på vad företaget egentligen tjänar sina pengar på.
Citera
2026-02-27, 21:41
Medlem
deddds avatar
Citat:
Jag har ganska normala armar. Har satt stolen hemma framför datorn på perfekt (ganska normalt) avstånd till tangentbordet. Varför krångla till det. Exempelvis just nu så skriver jag från en dator via en annan dator som är ganska många mil ifrån varandra. Väldigt många mil faktiskt. Det går fina fisken det. Behöver inga långa armar för det.

Har du långa armar?

Jaha, du tror Volvo tillåter att du kommer åt deras system genom din privata porr-gaming-virus dator?

Nej, de gör de högst sannolikt inte. Där kommer du åt deras system med en av dom utfärdad och centralt administrerad och kontrollerad och begränsad dator.
Den dator behöver du för att 1. registrera att du varit på kontoret, 2. utföra dina arbetsuppgifter.

Men jag håller med till fullo att är deras system öppet för vilken dator som helst med ett bring-your-own-device motto är det ett extremt underligt att basera närvaro-registrering på datorns uppkoppling till wifi:n - låter omöjligt till och med, eftersom de inte kan veta vems som är vems.
Citera
2026-02-27, 22:41
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Jaha, du tror Volvo tillåter att du kommer åt deras system genom din privata porr-gaming-virus dator?

Nej, de gör de högst sannolikt inte. Där kommer du åt deras system med en av dom utfärdad och centralt administrerad och kontrollerad och begränsad dator.
Den dator behöver du för att 1. registrera att du varit på kontoret, 2. utföra dina arbetsuppgifter.

Men jag håller med till fullo att är deras system öppet för vilken dator som helst med ett bring-your-own-device motto är det ett extremt underligt att basera närvaro-registrering på datorns uppkoppling till wifi:n - låter omöjligt till och med, eftersom de inte kan veta vems som är vems.

Nu vet jag inte vad du menar riktigt. Om du läser ordentligt vad jag skriver och tar det del för del så kanske du förstår tillslut du med?

Jag skriver ju väldigt tydligt att jag ska ta access via datorn i bilen från min dator hemma. Så har jag jobbat i projekt på många företag. Fast då har ju datorn varit inpluggad i ett datorskåp på kontoret och inte legat i en bil.
Citera
2026-02-28, 00:35
Medlem
deddds avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad du menar riktigt. Om du läser ordentligt vad jag skriver och tar det del för del så kanske du förstår tillslut du med?

Jag skriver ju väldigt tydligt att jag ska ta access via datorn i bilen från min dator hemma. Så har jag jobbat i projekt på många företag. Fast då har ju datorn varit inpluggad i ett datorskåp på kontoret och inte legat i en bil.

För nej, du får (kan) inte (legitimt) remote connecta till din jobbdator från din porr-gaming-virus dator. Din jobbdator är en del av systemet.
Pratar vi om att du kan hacka din jobbdator så att du kan remote connect till den så varför...pratar vi om det?

Då kan du likaväl hacka wifi-accesspointen. Eller hacka servern som håller koll på närvaron och ändra den direkt. Eller varför inte hota eller smörja VD:n till att låta dig alltid få 100% närvaro.
Du kan som individ alltid hitta en rundgång från alla system, på en mängd sätt, om du är duktig och villig nog.

Men detta är inte för att att kontrollera individer. Utan för att kontrollera massan. Du kan få en kompis att trycka in pappret i analoga stämpelklockan medan du ligger hemma och runkar också. Det var ändå en extremt välfungerande piska och kontrollmekanism av slavarna under 100 års tid.
Senast redigerad av deddd 2026-02-28 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in