2026-02-24, 00:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Absolut kan man göra så (om wifi:et når till parkeringsplatsen). Men du kommer inte kunna utföra dina arbetsuppgifter.

Hade jag känt att jag behöver behålla just detta jobbet, med kraven att utföra sitt jobb och att slava inför ledningens ego bundet till deras kontrollbehov, men vill behålla någon form av livskvalitet, så hade jag nog tagit och pendlat till kontoret runt lunch, loggat in och hem igen. Då slösar man bara restid fram och tillbaka under lågtrafik (del 2 av kraven), och har resten av arbetstiden att faktiskt utföra sina arbetsuppgifter (del 1 av kraven).

Varför skulle jag inte kunna utföra mina arbetsuppgifter? Det är ju bara att logga in på datorn hemifrån och jobba hemma (vilket detta var för att förhindra).
Citera
2026-02-24, 00:43
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför skulle jag inte kunna utföra mina arbetsuppgifter? Det är ju bara att logga in på datorn hemifrån och jobba hemma (vilket detta var för att förhindra).
Har du väldigt långa armar så du hemifrån kan logga in på jobbdatorn som ligger i din kollegas baklucka så kör på.
Nog bara du som har så långa armar, så är inte ett jätteproblem jobbkorridorspoliser behöver hantera.
Citera
2026-02-24, 01:20
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem säger att de är de mest kompetenta som arbetar hemma? Ingenjörerna måste nog ha kompetenta datorer när de arbetar och får därav ändå vara på jobbet. Kineserna tycker nog att de vill ha ut lite mer av de dyra svenskarna och höjer därav arbetsmängden. Att de även rensade ut många gör att folk blir mer rädda om jobbet då de annars står på tur nästa gång. Man måste även förstå att det som gällt tillfället under pandemin inte numera är det normala.
Ytterst få tjänstemän vill vara bundna till kontoret varje dag (vilket är Volvos nya regler). Att erbjuda hybridarbete är den näst viktigaste faktorn efter lönen när det kommer till tjänstemän. Det betyder att de mest kompetenta, dvs de som har möjlighet att lätt välja arbetsgivare, tenderar att vara de som lämnar tidigt när arbetsgivare genomför denna typ av åtgärder.

Varför kan man inte ha en bra dator för att man jobbar hemifrån? Jag har alltid haft de snabbaste bärbara PC eller Mac där jag jobbat.

Att göra folk rädda om jobbet skapar psykologisk otrygghet och forskningen visar att det är den faktor som försämrar prestationen mest av alla.

Forskning visar att det inte finns någon vinst hos kunskapsarbetare att de ska vara på kontoret varje dag. Tvärtom så leder det till mer stress och sämre prestation. Man slösar tid på att pendla till och från jobbet. Man sitter ofta i ett kontorslandskap trots att forskningen visar att det är en negativ arbetsmiljö för de som jobbar med saker som kräver mycket fokus och abstrakt tänkande.

Att erbjuda hybrid- och distandsarbete har blivit en stor konkurrensfaktor när man vill ha de mest kompetetenta.
Citera
2026-02-24, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Ytterst få tjänstemän vill vara bundna till kontoret varje dag (vilket är Volvos nya regler). Att erbjuda hybridarbete är den näst viktigaste faktorn efter lönen när det kommer till tjänstemän. Det betyder att de mest kompetenta, dvs de som har möjlighet att lätt välja arbetsgivare, tenderar att vara de som lämnar tidigt när arbetsgivare genomför denna typ av åtgärder.

Varför kan man inte ha en bra dator för att man jobbar hemifrån? Jag har alltid haft de snabbaste bärbara PC eller Mac där jag jobbat.

Att göra folk rädda om jobbet skapar psykologisk otrygghet och forskningen visar att det är den faktor som försämrar prestationen mest av alla.

Forskning visar att det inte finns någon vinst hos kunskapsarbetare att de ska vara på kontoret varje dag. Tvärtom så leder det till mer stress och sämre prestation. Man slösar tid på att pendla till och från jobbet. Man sitter ofta i ett kontorslandskap trots att forskningen visar att det är en negativ arbetsmiljö för de som jobbar med saker som kräver mycket fokus och abstrakt tänkande.

Att erbjuda hybrid- och distandsarbete har blivit en stor konkurrensfaktor när man vill ha de mest kompetetenta.
Tror du att konstruktörer använder bärbar dator och/eller öppet internet i jobbet när de skapar? Byt jobb om du inte trivs, gnäll inte. Arbetsgivaren bestämmer dina villkor. Man kan inte skapa en arbetsmarknad med ett A- och ett B-lag där det ena kan göra lite som den själv vill.
Citera
2026-02-24, 03:02
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror du att konstruktörer använder bärbar dator och/eller öppet internet i jobbet när de skapar? Byt jobb om du inte trivs, gnäll inte. Arbetsgivaren bestämmer dina villkor. Man kan inte skapa en arbetsmarknad med ett A- och ett B-lag där det ena kan göra lite som den själv vill.
Hur tror du att tjänstemän på Volvo Cars jobbade nyss när det var 2 dagar hemma och 3 på kontoret? Jo med hjälp av sin bärbara dator och VPN-uppkoppling.

Arbetsmarknaden handlar om utbud och efterfrågan. I vissa yrken har arbetsgivarna makten eftersom det är överskott på arbetskraft. I andra yrken har de anställda makten eftersom det är brist på deras kompetens. Jag har tillhört den senare gruppen i 25 år. Och då kan inte arbetsgivaren bestämma villkoren hur som helst för då byter de anställda arbetsgivare. Då måste de istället locka med saker som tjänstebil, gym på kontoret som man får använda på arbetstid, en utlandsresa per år, kurser, aktiviteter, arbete hemifrån, osv.

Nu är det lite tuffare i många branscher men det finns fortfarande de som är mer kompetenta som kommer att byta arbetsgivare när de tar bort vissa viktiga förmåner.

Tyvärr har det varit ett A- och ett B-lag länge på arbetsmarknaden.
Citera
2026-02-24, 04:57
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
En metod skulle också vara är att de sätter upp en kamera på parkeringsplatserna med ett program som räknar tiden på länge bilarna är där.
Vissa cyklar eller går till jobbet.
Citera
2026-02-24, 06:08
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Vissa cyklar eller går till jobbet.

Typ en majoritet. Skulle gissa 20% tar sig till jobbet på Hisingen med bil.

Sen är hela rubriken fel alt Carups artikel. Det arbetsgivaren vill övervaka hur man jobbar mot förtaget servrar. Dvs är online och aktiv. Det kan det lätt se. Uppkopplade mot WIFI är nåt helt annat och irrelevant. Man är ju på hemma WIFI om man jobbar hemma men också uppkopplade mot företaget. De kan så klart se om du är aktiv inget konstigt sådant görs idag på alla företag givet de hemarbete som för de flesta råder. Men Volvo Cars har ju tydligt sagt det är Office First som gäller så jag förstår inte hela denna diskussion.
Senast redigerad av Jenshall 2026-02-24 kl. 06:13.
Citera
2026-02-24, 08:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Typ en majoritet. Skulle gissa 20% tar sig till jobbet på Hisingen med bil.

Sen är hela rubriken fel alt Carups artikel. Det arbetsgivaren vill övervaka hur man jobbar mot förtaget servrar. Dvs är online och aktiv. Det kan det lätt se. Uppkopplade mot WIFI är nåt helt annat och irrelevant. Man är ju på hemma WIFI om man jobbar hemma men också uppkopplade mot företaget. De kan så klart se om du är aktiv inget konstigt sådant görs idag på alla företag givet de hemarbete som för de flesta råder. Men Volvo Cars har ju tydligt sagt det är Office First som gäller så jag förstår inte hela denna diskussion.

”Carup” har ju aldrig rätt om något.
Det är en sida som drivs av folk som garanterat inte ens vet hur man byter hjul på en bil. Sedan leker de experter på internet och tyvärr blivit stora på det eftersom den stora massa också är inkompetent.
Citera
2026-02-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om Volvo cars är smarta så tar de in sparkade tyska ingenjörer eftersom fordonsindustrin i Tyskland håller på att kollapsa och det finns friställda tyskar. De tyska ingenjörerna har bra med kunskap när det gäller fordonsindustrin. Jag har en känsla att de inte gör det i någon större omfattning utan massimporterar indier och pakistanier.

Jag vet inte vad det spelar in här men alldeles nyligen skrev EU avtal med Indien där det tydligt stipuleras att det ska bli enklare för indier att jobba och bosätta sig i Europa.

Antagligen blir det billigare för företagen att plocka folk från Indien än arbetslösa tyskar.

Samt att i den här globaliserade världen så bryr sig inte heller en ägare i Kina om den etniska sammansättningen av arbetskraft i Sverige.

Det är ju bara kronor och ören som räknas. Inget annat är av intresse.
Citera
2026-02-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward

Det enda jag kan säga med säkerhet är att Håkan Samuelsson kommer att vara hatad av personalen, och han förtjänar det.
Citera
2026-02-24, 10:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Har du väldigt långa armar så du hemifrån kan logga in på jobbdatorn som ligger i din kollegas baklucka så kör på.
Nog bara du som har så långa armar, så är inte ett jätteproblem jobbkorridorspoliser behöver hantera.

Jag har ganska normala armar. Har satt stolen hemma framför datorn på perfekt (ganska normalt) avstånd till tangentbordet. Varför krångla till det. Exempelvis just nu så skriver jag från en dator via en annan dator som är ganska många mil ifrån varandra. Väldigt många mil faktiskt. Det går fina fisken det. Behöver inga långa armar för det.

Har du långa armar?
Citera
2026-02-24, 18:12
Medlem
ischtivans avatar
Det låter som Volvo har problem med arbetsmoralen. Drivna anställda vill arbeta dvs få bra saker gjorda istället för att "jobba" av tiden.

Ett annat sätt är att motivera och driva de anställda hårt och kräva redovisning av utfört arbete. Om ingen tid finns att slacka så är det väl skitsamma var de anställda är. Dock så håller jag med om att det blir mer gjort på plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in