Och enligt dig ska man dömas för att RMV hittat en slaggprodukt i blodet. Du argumenterar mot dig själv just nu.
Nix man döms utifrån den bedömning en svensk domstol gör av den fakta dom får presenterat för sig via åklagaren. Där ingår bland annat fakta om vad som är narkotikaklassat.
Full förståelse för att du inte förstår när du skriver att husrannsakan kräver innehav av normalgraden.
Det skrev jag inte. Det räcker egentligen med att det finns fängelse på straffskalan. Men grövre brott innebär att tröskeln sänks för polisman/befäl att besluta om husrannsakan. Särskilt om det finns risk att bevis kan försvinna.
Du pratar mycket om praxis. Praxis idag är att det är mer regel än undantag att husrannsakan beslutas på lägre nivå än att en åklagare beslutar om det.
ja det vart en riktig nitlott för Katja. nu spekulerar jag bara men jag tror denna åklagare vädrade något stort, därav hans snacksalighet i början,, nu helt knäpp tyst. jag tror han kanske släpper detta fall på skärtorsdag och tar påsklov så det skall falla i glömska hans fadäs?
Kommer säkert komma åtal om sådant ska väckas i september lagom si så där 2 veckor innan det är val så svt och tv4 har propaganda material. Pinsamt.....
Senast redigerad av topnotchG 2026-02-24 kl. 17:48.
Kommer säkert komma åtal om sådant ska väckas i sepember lagom si så där 2 veckor innan det är val så svt och tv4 har propaganda material. Pinsamt.....
Du tror det är "ett beställningsjobb" för att misskreditera Katja som är både polis och mamma och att det skulle kunna leda till indirekt kritik mot SD inför valet?
Kanske Katja kan hävda att en dum sozze kan ha planterat kokainet i hennes blod och handväska och att hon är helt oskyldig?
Jaha ja, tiden går, och ingen bryr sig längre. Det hela rinner så sakteliga ut i sanden, undrar om jag kommer få rätt med min tidiga förutsägelse. När tror ni bäver-anders kommer att smyga ut något litet pressmeddelande om att han lägger ner fallet, "redan" på fredag? Eller kommer han dröja en eller flera veckor till, tror ni?
Du kommer med uppgifter från BRÅ från 2006 alltså ? Tjugo år sedan. Okej.
Ingen döms till fängelse OM endast eget bruk av narkotikabruk föreligger. Visa en dom. Du kommer inte hitta någon.
Som jag nämnde tidigare så finns det väldigt få fall i högre rätt där någon döms till fängelse för ringa narkotikabrott. Men här har du exempel på där fängelse dömdes ut i 14 dagar för ringa narkotikabrott: RH 2001:64 *klick*
Skälet var för att brottet begicks på en kriminalanstalt, om jag förstod saken rätt. Så man såg skäl att förlänga straffet med två veckor.
Här dömdes en till fängelse eftersom återfallsrisken ansågs vara väldigt hög: NJA 1995 s. 708 *klick*
Visserligen inte ringa narkotikabrott, men låg på gränslandet. Dömdes till en månads fängelse för ett brott som låg precis på gränsen till normalgraden.
Det komiska är hovrätten bara ändrade rubriceringen, och lät påföljden kvarstå. Tingsrätten dömde alltså till fängelse med rubriceringen "ringa narkotikabrott". Hovrätten ändrade till normalgraden utan att ändra påföljd.
Duger dessa tre exempel?
Hojta till om det är något mer du undrar över, eller som jag kan stå till tjänst med.
Dina motargument:
— "Men det där var ju på anstalt, det räknas inte för Katja."
— "Det där är jättegamla domar, visa något från 2020-talet."
Mitt svar:
Lagtexten för ringa narkotikabrott har inte ändrats. Straffskalan inkluderar fortfarande fängelse i sex månader. Om du menar att praxis har ändrats så radikalt att fängelse är borttaget ur ekvationen, så är det du som sitter på bevisbördan. Jag har visat att det är juridiskt möjligt, du har bara visat att du har starka åsikter.
Jaha ja, tiden går, och ingen bryr sig längre. Det hela rinner så sakteliga ut i sanden, undrar om jag kommer få rätt med min tidiga förutsägelse. När tror ni bäver-anders kommer att smyga ut något litet pressmeddelande om att han lägger ner fallet, "redan" på fredag? Eller kommer han dröja en eller flera veckor till, tror ni?
Hon kommer vara ett problem för SD fram till valet. Nu ska hon sitta kvar i justitieutskottet fram till valet enligt Aftonbladets
Katja Nyberg har uteslutits ur Sverigedemokraterna.
Trots det vägrar hon lämna SD:s riksdagsgrupp – och kan därmed inte petas från justitieutskottet.
– Hon kan inte tvingas bort från sin plats i utskottet, säger Hans Hegeland, utskottsråd och expert på riksdagsordningen.
SD och Vänsterpartiet (möjligtvis Mp) är de partier med flest jävla dårar.
Hon kommer vara ett problem för SD fram till valet. Nu ska hon sitta kvar i justitieutskottet fram till valet enligt Aftonbladets
Katja Nyberg har uteslutits ur Sverigedemokraterna.
Trots det vägrar hon lämna SD:s riksdagsgrupp – och kan därmed inte petas från justitieutskottet.
– Hon kan inte tvingas bort från sin plats i utskottet, säger Hans Hegeland, utskottsråd och expert på riksdagsordningen.
SD och Vänsterpartiet (möjligtvis Mp) är de partier med flest jävla dårar.
Tja, vi får väl se vart ärendet tar vägen. Det har verkligen inte gått så som alla besserwissrar i tråden minsann visste att det skulle göra, med ett åtal inom en vecka från provresultaten.
Det är nu mer än en månad sedan åklagare bäver-anders fick provresultaten, och det är mer än en vecka sedan han sa att det skulle komma ett beslut, vilket redan då efterfrågades. Sedan har han varit så tyst att en mus skulle kunna anklagas för att föra oväsen i jämförelse, trots hans vidlyftiga pladdrande inledningsvis.
Samtidigt vidhåller Katja sin oskuld. Det är något med det här fallet som inte riktigt "stämmer".