2026-02-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det där är en analogi (och därmed förbjudet att tillämpa). Alltså det som du var vänlig att fetmarkera åt mig. Tack för det.

Nu behöver du inte längre googla vad analogiförbudet är för något eftersom du själv formulerade ett exempel på det. Grattis!

Du är så gullig när du försöker svänga med begrepp som ”analogiförbud”.

Förklara gärna varför det skulle vara ”en analogi” att narkotiklassa ämnen som är närstående till kokain. Ditt lobotomerade kioskmongo
Citera
2026-02-21, 21:31
Medlem
Citat:
Jag ser inget om bensoylekgonin där. Citerade du rätt del i konventionen?

Ja, jag citerade rätt. bensoylekgonin är narkotika eftersom det är en ester till ekgonin.
Citera
2026-02-21, 21:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, eftersom du verkar tycka att det är fel på lagen hon med stor sannolikhet kommer fällas med. Det är en annan diskussion
Du kan starta en tråd här om du vill diskutera sannolikheter: (FB) Poker, spel och dobbel

Här diskuteras Katja Nybergs mellanhavanden och politiska karriär. Att hon med stor sannolikhet kommer att fällas är jag enig om, men tycker är irrelevant för sakfrågan. Blir inte mycket till diskussion om vi ska hålla med varandra. Eller hur?
Citera
2026-02-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Ja, jag citerade rätt. bensoylekgonin är narkotika eftersom det är en ester till ekgonin.

Exakt!

Det analysbesked som åberopats av åklagaren visar spår av bensoylekgonin i XX blod, vilket är klassat som narkotika och bildas i kroppen efter intag av kokain.

Det framgår vidare av åberopat analysbesked att XX vid provtagning den 28 november 2012 haft 0,11 mikrogram bensoylekgonin per gram blod. Det framgår vidare att bensoylekgonin är en metabolit till kokain samt att bensoylekgonin är klassad som narkotika såsom en ester till ekgonin

Avanalysrapporten framgår att XX vid provtagningstillfället den 20 september 2012 kl. 11.20 haft 0,5 mikrogram bensoylekgonin per gram blod. Bensoylekgonin är en metabolit till kokain och är narkotikaklassad.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 21:37.
Citera
2026-02-21, 21:45
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du är så gullig när du försöker svänga med begrepp som ”analogiförbud”.

Förklara gärna varför det skulle vara ”en analogi” att narkotiklassa ämnen som är närstående till kokain. Ditt lobotomerade kioskmongo
Därför att lagstiftningen bygger på att vara tydlig och förutsebar. Det ska inte krävas en doktorexamen i nasal amfetaminkunskap (host host ) för att bedöma om något är "närstående" till kokain. En sådan skrivelse öppnar upp för en bredare tolkning och utesluter människor som saknar din nasala doktorexamen i kemi för att bedöma vad som är illegalt eller inte.

Jämför det med att sporerna till psilocybin cubensis är inte illegala. Inte heller att plantera dem. Det är först när sporerna växt till svampar som går att skörda som det blir illegalt.

Ett analogislut skulle i detta fallet vara "alla sporer som i framtiden kan bilda psilocybin är illegala".
Eller vi kan ta DMT. Om man skulle förbjuda allt "närliggande till DMT" så skulle man förbjuda tryptofan och därmed förbjuda den grundläggande byggstenen i allt protein. Vilket skulle göra allt organiskt liv illegalt. För en domstol som känner sig frimodig att göra den tolkningen alltså.

Är det tillräckligt tydligt illustrerat för dig? Känner inte riktigt för att spåra in på analogiförbudet ytterligare nämligen. Utan vill gärna återgå till topic.
Citera
2026-02-21, 21:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja, du har sagt det. Och återigen. Var någonstans kan du se det exakta ordet "bensoylekgonin"?

För det låter mer som att det är en tolkning du gör som de flesta, exempelvis Katja Nyberg, inte klarar av att göra.

Sverige tillämpar substansvis klassificering, normalt sett. Men du menar att det finns ett undantag?
Citera
2026-02-21, 21:53
Medlem
Uppenbart att du inte kan eller vill säga något om de citat från fällande domar som jag postat

Jobbigt ?
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 21:55.
Citera
2026-02-21, 22:01
Medlem
Citat:
Därför att lagstiftningen bygger på att vara tydlig och förutsebar. Det ska inte krävas en doktorexamen i nasal amfetaminkunskap (host host ) för att bedöma om något är "närstående" till kokain. En sådan skrivelse öppnar upp för en bredare tolkning och utesluter människor som saknar din nasala doktorexamen i kemi för att bedöma vad som är illegalt eller inte.

Du är som sagt väldigt gullig när du försöker tänka.

Kokain är narkotikaklassat.

Ekgonin är narkotikaklassat.

Bensoylekogonin är narkotikaklassat eftersom det är en ester till ekgonin.

Allt detta framgår av föreskrifterna vi pratar om. I inget av fallet behöver man göra en analogitolkning för att komma fram till just den slutsatsen.

Vi kan ta följande mening som exempel:

”Rövhatt är en idiot, så även hans mamma”.

Av påståendet följer att Rövhatts mamma är en idiot. Man behöver inte göra en tolkning eller ett anslogislut för att komma fram till slutsatsen att Rövhatts mamma är en idiot.

Det följer direkt av skrivningen att Rövhatts mamma är en idiot, även om det inte står ordagrant ”Rövhatts mamma är en idiot”.

På samma sätt som det följer av skrivningen ”även dess estrar och derivat ” att även bensoylekogonin är narkotika - eftersom det är en ester av ekgonin.

Citat:
Jämför det med att sporerna till psilocybin cubensis är inte illegala. Inte heller att plantera dem. Det är först när sporerna växt till svampar som går att skörda som det blir illegalt.

Ett analogislut skulle i detta fallet vara "alla sporer som i framtiden kan bilda psilocybin är illegala".

Om det i konventionen hade stått ” psilocybin cubensis - Och även dess sporer”.

Ja, då hade även sporerna varit att betrakta som narkotika som en direkt fööljd av ordalydelse . Glömde du bort vilken formulering det var vi diskuterade?

Rövhatt, du lyckas överträffa dig själv i nästan varje inlägg.
Senast redigerad av Ambushed 2026-02-21 kl. 22:06.
Citera
2026-02-21, 22:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Uppenbart att du inte kan eller vill säga något om de citat från fällande domar som jag postat

Jobbigt ?
Samma som du skickade häromdagen?

Jag svarade på det här: (FB) Katja Nyberg (fd SD) gripen för rattfylla och misstänkt narkotikainnehav (dec 2025)
Citera
2026-02-21, 22:10
Medlem
Citat:
Samma som du skickade häromdagen?

Nix. En massa nya domar som samstämmigt säger emot dig och ”din ståndpunkt”. Men kämpa!
Citera
2026-02-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Nix. En massa nya domar som samstämmigt säger emot dig och ”din ståndpunkt”. Men kämpa!

Rövhatt måste verkligen vara ett hemligt geni. Tusentals domare med lång utbildning tolkar lagen på ett felaktigt sätt.

Rövhatt med sina ”över 2000 inlägg i Flashbacks juridikforum” lyckas som ensam individ tolka lagen på rätt sätt.
Citera
2026-02-21, 22:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du är som sagt väldigt gullig när du försöker tänka.
Jag försöker i alla fall. Du har mycket att lära dig från mig.
Citat:
Kokain är narkotikaklassat.
Ja. Det har ingen ifrågasatt.

Citat:
Ekgonin är narkotikaklassat.
Ingen som ifrågasätter det.

Citat:
Bensoylekogonin är narkotikaklassat eftersom det är en ester till ekgonin.
Går att diskutera om det stämmer. Jag bedömer att så inte är fallet.

Citat:
Allt detta framgår av föreskrifterna vi pratar om. I inget av fallet behöver man göra en analogitolkning för att komma fram till just den slutsatsen.
Normalt skriver man ut vad som är illegalt med egna bokstäver. Så har inte skett. Vilket du är överens om.

Citat:
Vi kan ta följande mening som exempel:

”Rövhatt är en idiot, så även hans mamma”.
I ett analogislut skulle det innebära att därmed måste även Ambusheds mamma vara en idiot eftersom Ambushed är en rövhatt.

Citat:
Av påståendet följer att Rövhatts mamma är en idiot. Man behöver inte göra en tolkning eller ett anslogislut för att komma fram till slutsatsen att Rövhatts mamma är en idiot.
Mja. Fast där står det uttryckligen att min mamma är en idiot. Du har inte kunnat presentera att BZE är illegal genom att det uttryckligen framgår. Konstitutionella rättigheter trumfar kemin.

Citat:
Det följer direkt av skrivningen att Rövhatts mamma är en idiot .
Ja, du är ju släkt med min mamma. Så det måste vara så.

Citat:
På samma sätt som det följer av skrivningen ”även dess estrar och derivat ” att även bensoylekogonin är narkotika - eftersom det är en ester av ekgonin.
Imponerande slutledning...

Citat:
Om det i konventionen hade stått ” psilocybin cubensis - Och även dess sporer”.
Snarare om det hade stått "mycelium av svamp som härstammar till eller från cubensis" och så tolkar man in sporer, så hade det varit en perfekt liknelse på ett analogislut som är otillåtet.

Citat:
Ja, då hade även sporerna varit att betrakta som narkotika. Glömde du bort vilken formulering det var vi diskuterade?
Visst är det mycket lättare att tolka in att sporer är illegalt om det uttryckligen står att sporer är illegalt? Dina liknelser är sämst.

Citat:
Rövhatt, du lyckas överträffa dig själv i nästan varje inlägg.
Well. At least you tried.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in