Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Jag hade fel. Det var fler än 10-20. För 2006 var det 40st som dömdes till fängelse för ringa narkotikabrott.
Du kommer med uppgifter från BRÅ från 2006 alltså ? Tjugo år sedan. Okej.
Ingen döms till fängelse OM endast eget bruk av narkotikabruk föreligger. Visa en dom. Du kommer inte hitta någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Att det inte skulle finnas skälig misstanke att hon hade mer i sin bostad är anmärkningsvärt.
Inte alls med de förutsättningar som förelåg i detta fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Kanske visste man inte vilken bostad man skulle leta i.
Med andra ord förelåg inte skälig misstanke. Vet man inte ens vilken bostad eventuell narkotika finns i har man inte någon skälig misstanke och således inget beslut om husrannsakan
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Att ett grövre brott medför att polisen gör rutinmässig husrannsakan är själva rutinen.
Fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Du utgår ifrån "sunt förnuft" och cherrypickar lagstiftningen efter behag.
Nej, jag förklarar hur det fungerar i verkligheten
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Oh by the way: Man behöver inte ett beslut högre upp om misstanke. Det räcker med att polisen står i en dörröppning och "känner doft av cannabis", eller tittar in genom ett fönster och använder sin röntgensyn för att se bakpulver i skafferiet, som misstänks som narkotika, för att gå in i bostaden (läs fara i dröjsmål).
Du skrev felaktigt att husrannsakan kräver innehav av normalgraden och sen dillar du om fara i dröjsmål. Sluta gissa om saker du inte har koll på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Oh Oavsett verkar du inte tro på att hon kommer att dömas med din inkonsekventa hållning.
Jag har skrivit redan från början vad jag tror att hon döms för - Rattfylleri då hon haft narkotikaklassad substans i blodet samt innehav. Beroende på mängden så kan det bli ringa eller normalgraden. Precis som du själv skrev så ligger gränsen på 0,6 gram och om det varit kokain i påsen och den vägt 2 gram (OM detta stämmer) så tror jag det slutar på cirka 1-1,4 gram alltså normalgraden.
Det egna bruket konsumeras av innehavet då det är ”samma” substans.