Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Man får själv se till att man inte hamnar på sidor som Dumpen och Lexbase.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Lexbase är till för att tjäna pengar, så vad är Dumpen till för nu när man likar dessa två.
Jag kan förstå tanken att "
man får skylla sig själv", men det är ändå en enorm skillnad mellan Lexbase och vad Dumpen ägnar sig åt. Lexbase hade som affärsidé att begära ut offentliga handlingar och göra dem snabbtillgängliga via nätet för allmänheten utan att privatpersoner skulle behöva kontakta olika domstolar. Alla som blev uthängda var folk som hade fått sin sak prövad i en domstol med en försvarare (offentligt finansierad om andra medel saknades för den åtalade).
Dumpen däremot, hänger ut folk som inte är dömda i en domstol och som inte heller haft någon möjlighet att få en försvarsadvokat som driver deras talan. I en rättsstat så finns det en princip om att man är oskyldig tills bevisning finns för en dom till den åtalades nackdel. Sådant bryr sig inte Dumpen om. Lägger vi dessutom till att gäddorna i många fall kan vara psykiskt handikappade, så är den här typen av uthängningar inte proportionell mot den skada som gäddor hade kunnat orsaka (i de flesta hypotetiska fall).
Förutom utvecklingsstörning kan det handla om autism och drogmissbruk som gör att gäddorna saknar sociala spärrar och därför sexchattar med fiktiva barn/tonåringar. Återigen är det mycket osannolikt att riktiga barn/tonåringar hade nappat på de här gäddorna av flera skäl. Att hänga ut byfånar som skickar kukbilder (till avlönade fiskare som provocerar gäddorna) blir lite som att låsa in festknarkare eller torskar som köpt sex av självständiga horor. Man bekämpar
offerlösa brott, i statens fall pga. politisk röstmaximering bland moralkärringar med rösträtt och i Dumpens fall för vinstmaximering i en ultrakapitalistisk medieverksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gipsy-tears
Nu är han pedofil med hela svenska folket. En gris ja men pedofil nej!.
Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Nej - jag försvarar inte pedofiler, isåfall skulle jag inte vilja ha 10x mer resurser till polisens jobb med samma sak.
De allra flesta som åker fast hos Dumpen är hebefiler, inte pedofiler. Pedofilerna utgör en mycket liten minoritet av gäddorna. Oavsett vilket så ska dock en pedofil ha rätt till offentlig försvarare innan hen döms ut av det allmänna. Jag försvarar inte heller pedofilerna, men jag tycker att det är rimligt att advokater ska göra det.