Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Har svårt att se att det skulle göra någon skillnad.
Jag tolkar den helt enkelt som att den nya lagen gäller så fort den är till fördel för den tilltalade.
Du skrev "Dock tveksam om det kan röra brott som förtal"
Aha, ska jag va ärlig har huvudet varit lite snurrigt i helgen så hade glömt bort vad jag skrev.
Tror jag menade de för att förtal är ett ärende kränkningabrott och direkt emot en person.
Ungefär som att någon blir brutalt misshandlad och underrättegången så ändras lagen så slagsmål inte är brottsligt. Så gärningspersonen kommer undan.
Sedan är det ju aspekten av alla nivåer för förtal och dessrättegång. Visst, det är tryckfeihet så jury kommer fria ifrån förtal oavsett högst troligt. Om domstol säger gamla lagen gäller kommer jury troligen döma efter nya.
Det är ett komplicerat mål. Känns fel att hon enligt lag skall komma undan med tanke på storleken av hennes brott och medvetenheten.
Alla anhöriga som råkat illa ut och anhöriga som blivit av med sina nära helt i bortfall.
Men som också sagt regeringen pratar om dömda så kommer inte påverka ändå och att straffet ändras kommer bara påverka nya brott.