2026-02-23, 00:51
  #32497
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skrattar lite åt de omogna ekonomiska missfoster som spammar tråden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tesla_(f%C3%B6retag)

137 miljarder i tillgångar och 82 miljarder i tillgångar.

Det gör Tesla till en av världens rikaste företag.

Du uttrycker dig inte helt solklart själv.
Citera
2026-02-23, 08:44
  #32498
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tesla stock slips premarket: Retail stays bullish even as UBS, Citi, Goldman Sachs slash stakes

Din länk visar MRQ, men det spelar egentligen inte någon roll, det viktiga är att dom stora drakarna dumpar sina positioner. Tillbaka till skolbänken med dig.
Klart man får skeva uppfattningar om man går på clickbait media istället för faktiska siffror. Fakta är att institutioner i netto äger 1,39% mer aktier MRQ och det är bara kolla på stapeldiagrammet så ser man att det inte är någon sell off. Vad är det med teslabjörnar och ej vara kapabel till källkritik?
Citera
2026-02-23, 09:39
  #32499
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Ägarandelar i Tesla: 2018 vs. 2026 (Procent av totala aktier):

Ägare........................... Andel 2018 (%)................... Andel 2026 (%)
Elon Musk.................. ~21,9 %................................. ~15,2 %
Vanguard Group...... ~4,1 %................................... ~6,9 %
BlackRock................... ~3,4 %................................... ~5,6 %
State Street................ ~2,4 %................................... ~3,1 %
Geode Capital........... ~0,6 %................................... ~1,8 %
Capital Research...... ~3,8 %................................... ~1,4 %
Norges Bank............. ~0,5 %................................... ~1,0 %
JP Morgan Asset...... ~0,4 %................................... ~1,0 %
Fidelity (FMR)............ ~9,2 %................................... ~0,9 %
Invesco........................ ~0,3 %................................... ~0,9 %

Exkluderar man Elon Musk så har resterande andel av de 10 största ägarna nära dubblat sitt innehav.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-02-23 kl. 09:43.
Citera
2026-02-23, 09:50
  #32500
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det intressanta med Nintendo är att de byggt upp sin marknad med billig hårdvara och tjänat in vinsten på bra ideer och mjukvara. Inte helt olikt den modell som Tesla är på väg mot.
Nintendo och tesla har likheter, totalt unik brand och med programvara som kunden vill ha och som de kan behålla rättigheterna till och få betalt ett oändligt antal gånger.

Nintendo har ett aktievärde market cap på 65.595B och price per earning på PE Ratio (TTM)
26.90.

Tesla har market cap på 1.545T (24 gånger mer) och PE ratio 384.88 (14 gånger högre).

Tips om framtiden för tesla: nintendo har lägre aktievärde nu än 2007.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2026-02-23 kl. 10:16.
Citera
2026-02-23, 10:06
  #32501
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nintendo och tesla har likheter, totalt unik brand och med programvara som kunden vill ha och som de kan behålla rättigheterna till och få betalt ett oändligt antal gånger.

Nintendo har ett aktievärde markte cap på 65.595B och price per earning på PE Ratio (TTM)
26.90.

Tesla har market cap på 1.545T (24 gånger mer) och PE ratio 384.88 (14 gånger högre).

Jämförelsen hade kanske varit lite mindre haltande om Nintendo suttit på en revolutionerande egenutvecklad teknik som innebär att mångdubbelt fler kommer spela tv-spel i framtiden och samtidigt betala betydligt mer för spelen, samtidigt som ens egen COGS sjunker.

Tvärtom är Nintendo och Apple en bättre jämförelse då båda hittat en bekväm plats de kan sitta och mjölka sin existerande kundbas torr med relativa överpriser. Bra fungerande bolag absolut, men väldigt svaga framtidsutsikter.
Citera
2026-02-23, 10:12
  #32502
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Jämförelsen hade kanske varit lite mindre haltande om Nintendo suttit på en revolutionerande egenutvecklad teknik som innebär att mångdubbelt fler kommer spela tv-spel i framtiden och samtidigt betala betydligt mer för spelen, samtidigt som ens egen COGS sjunker.

Tvärtom är Nintendo och Apple en bättre jämförelse då båda hittat en bekväm plats de kan sitta och mjölka sin existerande kundbas torr med relativa överpriser. Bra fungerande bolag absolut, men väldigt svaga framtidsutsikter.
Anledningen till att nintendo inte sitter på revolutionerande teknik är att det inte existerar revolutionerande teknik, teknik är bara att kopiera och sedan utveckla vidare.

Apple och tesla skulle kunna ha exakt samma sätt att gå med vint: att ge sitt brand en kvalitetsstämpel som gör kunder extremt nöjda så att de betalar ungefär dubbelt så mycket som varan är värd. Det har fungerat i 10 år men tog slut för tesla 2024 och de tvingades sänka priset.

För sedan kommer konkurrenterna ikapp och gör bättre saker och apple lever sedan länge på sin programvara och på imagen av gamla iphone, men det kan inte tesla göra. En bil är mer en praktisk sak än en mobil.
Citera
2026-02-23, 10:31
  #32503
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Anledningen till att nintendo inte sitter på revolutionerande teknik är att det inte existerar revolutionerande teknik, teknik är bara att kopiera och sedan utveckla vidare.

Inte om tekniken kräver att du har miljoner bilar på vägen med identisk kamerasetup. Det kan du inte copypaste:a. Utan det bygger på att isf någon knäcker koden hur man utvecklar en lika bra FSD-modell utan den verkliga datan som endast Tesla har - något som hittills bara är hopium, och är anledningen till att i princip samtliga konkurrenter försöker komma runt problemet med hårdvara som LiDAR.

Däremot har du helt rätt i att Tesla är usla på att vårda sitt varumärke - dels genom obefintlig reklam och all tillit till word of mouth, och dels då Elon väljer att ignorera den väldigt hårda skiljelinje som praktiskt taget samtliga företagsledare med viktiga varumärken aldrig passerar dvs att bli politisk vattendelare.

Dock är det i stora drag irrelevant då man håller på att revolutionera hela transportbranschen. Om din el- eller bredbandsleverantör ger dig en dubbelt så bra tjänst för halva priset kommer du knappast vägra byta p.g.a att varumärket är förknippat med något du ogillar.
Citera
2026-02-23, 10:32
  #32504
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Inte om tekniken kräver att du har miljoner bilar på vägen med identisk kamerasetup. Det kan du inte copypaste:a. Utan det bygger på att isf någon knäcker koden hur man utvecklar en lika bra FSD-modell utan den verkliga datan som endast Tesla har - något som hittills bara är hopium, och är anledningen till att i princip samtliga konkurrenter försöker komma runt problemet med hårdvara som LiDAR.

Däremot har du helt rätt i att Tesla är usla på att vårda sitt varumärke - dels genom obefintlig reklam och all tillit till word of mouth, och dels då Elon väljer att ignorera den väldigt hårda skiljelinje som praktiskt taget samtliga företagsledare med viktiga varumärken aldrig passerar dvs att bli politisk vattendelare.

Dock är det i stora drag irrelevant då man håller på att revolutionera hela transportbranschen. Om din el- eller bredbandsleverantör ger dig en dubbelt så bra tjänst för halva priset kommer du knappast vägra byta p.g.a att varumärket är förknippat med något du ogillar.
Vi talar om världens tredje största EV-märke från i år, BYD och Geely går om Tesla, och berätta hur de företagen inte kan göra som Tesla fast de har fler bilar på vägarna.

Revolutionen går baklänges nu och inte en helt orimlig gissning att Teslas världsmarknadsandel på 2% 2024 aldrig kommer att slås. Alla andra märken är ikapp nu och förbi. Tesla klarar inte ens att ta fram en ny modell med nytt utseende.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2026-02-23 kl. 10:34.
Citera
2026-02-23, 10:35
  #32505
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Anledningen till att nintendo inte sitter på revolutionerande teknik är att det inte existerar revolutionerande teknik, teknik är bara att kopiera och sedan utveckla vidare.

Apple och tesla skulle kunna ha exakt samma sätt att gå med vint: att ge sitt brand en kvalitetsstämpel som gör kunder extremt nöjda så att de betalar ungefär dubbelt så mycket som varan är värd. Det har fungerat i 10 år men tog slut för tesla 2024 och de tvingades sänka priset.

För sedan kommer konkurrenterna ikapp och gör bättre saker och apple lever sedan länge på sin programvara och på imagen av gamla iphone, men det kan inte tesla göra. En bil är mer en praktisk sak än en mobil.

Då tycker jag du skall ge dig ut i garaget och knåpa ihop en maskin som tillverkar chip, så kan du konkurrera med ASML.
Citera
2026-02-23, 10:41
  #32506
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Då tycker jag du skall ge dig ut i garaget och knåpa ihop en maskin som tillverkar chip, så kan du konkurrera med ASML.
Jag tycker att Tesla ger sig ut i garaget och göra några bilar så de säljer 10.5M som Toyota under 2026 inte 1.6M. Det behövs inte ens fantastisk teknik, Toyota har bara normala bilar.

Uppenbarligen förstår du inte hur svårt det är att göra något som någon annan vill betala pengar för. Tesla har lärt sig nu.
Citera
2026-02-23, 10:45
  #32507
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag tycker att Tesla ger sig ut i garaget och göra några bilar så de säljer 10.5M som Toyota under 2026 inte 1.6M. Det behövs inte ens fantastisk teknik, Toyota har bara normala bilar.


Vi pratar inte om bilar. Vi pratar om rullande robotar och att dessutom kunna tillverka dem billigare än andra aktörer då Teslas förmåga att innovera genomsyrar hela produktionsledet. Fatta att det inte bara går att kopiera. Du kan lika gärna försöka omvandla bly till guld.
Citera
2026-02-23, 10:50
  #32508
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vi pratar inte om bilar. Vi pratar om rullande robotar och att dessutom kunna tillverka dem billigare än andra aktörer då Teslas förmåga att innovera genomsyrar hela produktionsledet. Fatta att det inte bara går att kopiera. Du kan lika gärna försöka omvandla bly till guld.
Nu pratar du om något som inte ens finns medans jag diskuterar verkligheten att Tesla aldrig nådde mer än 2% bilmarkad i världen. Men fortsätt gärna tro på tomten och lägg dina pengar på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in