2026-04-23, 11:01
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Tycker det är bra att man faktiskt säger 2027 gällande Robotaxin. Mycket beror på reglering, vilket de bara kan gissa i kring. Samma gällande Optimus att man är mer tystlåten och inte säger en massa. Omöjligt ändå att gå på Musks prognoser utan att lägga på tid och rabattera antal som sägs.

Fast mycket är inte reglering. De hade kunnat hälla ut robotaxis i hela Texas imorgon om de ville. Här menar jag att Elon faktiskt till viss del lagt krokben för sig själv då Waymo nu i sitt pressade läge expanderar betydligt snabbare än innan - med rätt mycket olyckor och farliga situationer som följd. Tesla expanderar i snigelfart då ett liknande misstag från en Teslabil hade blåsts upp i krigsrubriker i veckor då mainstreammedia gör allt för att förgöra Musk. Media hatar honom, och oavsett vad man tycker om det så är det en situation som kunde undvikits och en person med Musks intelligens hade kunnat förutspå. Vilket han också gjorde då uttalandet från hösten 2024 "now watch their dirty tricks campaign against me unfold".

Musk sa "I say what I wanna say and if the consequences of that is losing money, then so be it".

Problemet är att konsekvensen nu också blir en robotaxilansering i sköldpadde-hastighet med både missnöjda investerare och människor döda i onödiga trafikolyckor som följd.
Citera
2026-04-23, 11:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Man tjänar trovärdighet. De bör inte fokusera på kursen på kort sikt, utan lång sikt. När VDs prognoser kontinuerligt inte blir i närheten av utfallet så blir investerare frustrerande i längden då VDs outlook normalt är av hög vikt.

Bättre att vara tyst och låta de kortsiktiga som bara går på hype sälja bort sig. Då har man även potential till att överraska positivt.

Sant, men med tanke på att en merger med SpaceX ligger i korten så funderar man också på om värderingen på respektive företag bör ha rätt balans vid tillfället då det är dags.
Citera
2026-04-23, 11:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sant, men med tanke på att en merger med SpaceX ligger i korten så funderar man också på om värderingen på respektive företag bör ha rätt balans vid tillfället då det är dags.
SpaceX går back med ca $5B, även där växer konkurrenterna.
Två dåliga företag blir inte bättre tillsammans.
Citera
2026-04-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag köper och säljer hundratals olika instrument varje år, tror du på alvar att jag tänker slösa en timme på att gå igenom mina trades och räkna ut något snitt-gav?

Citat:
Jag har full koll på alla mina blankningar.

Du får jobba lite på din historia så du inte ändrar dig mellan varje inlägg.

Men om du har full koll så kan du ju redovisa data här och nu, samt varje gång du gör en affär. Konstigt nog brukar ingen skrävlare någonsin anta den utmaningen för då kan de inte ljuga.
Citera
2026-04-23, 11:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du får jobba lite på din historia så du inte ändrar dig mellan varje inlägg.

Men om du har full koll så kan du ju redovisa data här och nu, samt varje gång du gör en affär. Konstigt nog brukar ingen skrävlare någonsin anta den utmaningen för då kan de inte ljuga.
Men är du helt efterbliven eller, jag har full koll på mina aktiva blankningar.

För femte gången; kan du presentera ditt bull-case?
Citera
2026-04-23, 12:00
Medlem
Citat:
SpaceX går back med ca $5B, även där växer konkurrenterna.
Två dåliga företag blir inte bättre tillsammans.

Tråkigt.

Tesla-skammen slut: Model Y säljer bäst i hela Europa | Carup.se https://share.google/MZx0wgX4QfB4nBWqn
Citera
2026-04-23, 12:03
Medlem
Citat:

Redovisa dem då när du skrävlar så mycket!
Du är bara en tom skramlande tunna.

Citat:

För femte gången, jag är en indexinvesterare, jag inbillar mig inte att jag kan göra bättre analyser än vad marknaden gör. Läser du aldrig de svar du får eller förstår du inte?
Citera
2026-04-23, 12:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Om jag inte misstar mig så ser detta ut som ett växande företag:

https://x.com/piloly/status/2047044177045704719?s=20

Tänk när de växer Robotaxi flottan på allvar och börjar producera Optimus redan detta kvartalet.

Om jag inte misstar mig så ser det ut som ett stagnerat företag med oförändrad resultat FEM ÅR I RAD

Citera
2026-04-23, 13:19
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Dela med dig av ett par trades du gör under de kommande veckorna då, och undanröj all tvivel. Säg till när du köper och när du sålt positionen. Borde ju inte vara några som helst problem för någon som tjänar så mycket pengar på att korta Tesla.
Citera
2026-04-23, 13:21
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Fast mycket är inte reglering. De hade kunnat hälla ut robotaxis i hela Texas imorgon om de ville. Här menar jag att Elon faktiskt till viss del lagt krokben för sig själv då Waymo nu i sitt pressade läge expanderar betydligt snabbare än innan - med rätt mycket olyckor och farliga situationer som följd. Tesla expanderar i snigelfart då ett liknande misstag från en Teslabil hade blåsts upp i krigsrubriker i veckor då mainstreammedia gör allt för att förgöra Musk. Media hatar honom, och oavsett vad man tycker om det så är det en situation som kunde undvikits och en person med Musks intelligens hade kunnat förutspå. Vilket han också gjorde då uttalandet från hösten 2024 "now watch their dirty tricks campaign against me unfold".

Musk sa "I say what I wanna say and if the consequences of that is losing money, then so be it".

Problemet är att konsekvensen nu också blir en robotaxilansering i sköldpadde-hastighet med både missnöjda investerare och människor döda i onödiga trafikolyckor som följd.
Konsekvensen av att hälla ut Robotaxis i Texas är dock att det kan förhala reglering på andra håll om det skulle hända något mer allvarligt. Waymo har fördelen att de redan har regleringen på sin sida med sin redundans, så de kan ju köra ihjäl katter och förstöra vägbyggen bäst de vill.

Säger inte att det är rätt men lite får man anpassa sig efter hur saker fungerar. Alternativet är ju att ge upp på vision only och installera LiDAR men det är ett sämre alternativ enligt mig. Bästa de kan göra är att jobba på tekniken, samla in robust statistik och lobba.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-04-23 kl. 13:24.
Citera
2026-04-23, 13:23
Medlem
otellos avatar
Minns ni WeWork? Dom trollade också med siffror, en klassiker var deras "Community Adjusted EBITDA". Tesla gör exakt samma sak i sin kvartalsrapport, om man tittar på verklig EPS så hamnar den på 13cent, trots att Musk låtit sina andra bolag köpa upp lagerbilar.

Efter WeWorks kollaps gjorde det en serie med titeln WeCrash. Vad tror ni motsvarande Tesla-serie kommer att heta? Jag föreslår "FSD – Full Self Destruct".
Citera
2026-04-23, 13:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Dela med dig av ett par trades du gör under de kommande veckorna då, och undanröj all tvivel. Säg till när du köper och när du sålt positionen. Borde ju inte vara några som helst problem för någon som tjänar så mycket pengar på att korta Tesla.
Igår köpte jag $240-säljwarranter, upp 10% idag.
I början av veckan köpte jag mini-S med typ 10x indikativ hävstång, upp nästan 30% idag.
Jag är helt enkelt en bättre trader än er.

Hur har dina 2021-aktier åldrats? Kursen ligger ju som vi alla vet lägre nu jämfört med då, vilket iof är rimligt då fundamenta aldrig varit sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in