2026-02-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu var själva poängen med tråden heller inte att det skulle vara så bra näringsvärde som möjligt utan produkter, vad som helst, som man finner otroligt billigt i jämförelse med vad liknande varor kostar. Att en del tycker ägg är prisvärt kontra näring går exempelvis bort då ägg dels är oftast ganska dyrt numera och dels för att näring inte har något med topic att göra.

Fast vi konsumerar mat för att vi behöver (en viss typ av näring) för att överleva. Näringsvärde är en av flera avgörande faktorer i jämförelsen mellan olika varor och bedömningen av deras prisvärdhet.

I slutändan är det ju också upp till var och en vad man tar med i beräkningarna, men ifall näring saknar relevans finns väl knappt någon poäng att angränsa oss till mat öht. Om det är dina kriterier så kanske något av detta kan vara bra tips på prisvärda inköp, sett till att man får mycket för pengarna utan att näringsvärdet väger in: surnat ensilage, billig sumpmark och/eller betesmark i mellersta ångermanland/jämtland, grus & singel, returpapp.
Citera
2026-02-23, 02:53
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Fast vi konsumerar mat för att vi behöver (en viss typ av näring) för att överleva. Näringsvärde är en av flera avgörande faktorer i jämförelsen mellan olika varor och bedömningen av deras prisvärdhet.

I slutändan är det ju också upp till var och en vad man tar med i beräkningarna, men ifall näring saknar relevans finns väl knappt någon poäng att angränsa oss till mat öht. Om det är dina kriterier så kanske något av detta kan vara bra tips på prisvärda inköp, sett till att man får mycket för pengarna utan att näringsvärdet väger in: surnat ensilage, billig sumpmark och/eller betesmark i mellersta ångermanland/jämtland, grus & singel, returpapp.
Ja jo så kan man ju resonera men det är inte topic, då får du starta en annan tråd. Nu är topic pris och inte näringsvärde. Jag tog upp en burk salsa från ICA Basic i TS, den har knappt något näringsvärde alls och borde nog inte köpas alls om man diskuterar nyttiga matvaror men det är inte topic i den här tråden. Det är ett intressant ämne men här ska varor listas som man hittat som är billigare än vad de känns borde vara, inte vilka varor som är nyttigast.
Citera
2026-02-23, 08:06
Medlem
Mest prisvära maträtten beror väl på om man är köttätare eller inte? Men förutsatt att man själv ska köpa råvarorna och äter griskött så skulle jag gissa på den gamla klassiska pastan dvs makaroner eller spagetti och till det någon falukorv av hög kvalitet med hög kötthalt och högt proteininnehåll är ett vettigt köp. Fisk går ju bort på grund av dess höga pris och likaså fågel.

Grönsaksrätter är inte min specialitet så det överlämna jag åt någon annan. OK... en då - stuvad spenat, ett par hårdkokta ägg och ett 140 grams paket med brynt bacon.
Citera
2026-02-23, 12:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Mest prisvära maträtten beror väl på om man är köttätare eller inte? Men förutsatt att man själv ska köpa råvarorna och äter griskött så skulle jag gissa på den gamla klassiska pastan dvs makaroner eller spagetti och till det någon falukorv av hög kvalitet med hög kötthalt och högt proteininnehåll är ett vettigt köp. Fisk går ju bort på grund av dess höga pris och likaså fågel.

Grönsaksrätter är inte min specialitet så det överlämna jag åt någon annan. OK... en då - stuvad spenat, ett par hårdkokta ägg och ett 140 grams paket med brynt bacon.

Tror rimmat fläsklägg ligger bra till ren prismässigt med eller utan ben pr kilopris rent kött jämfört med mycket kött. Köttet kan ju användas till mer än klassiskt husmanskost recept
Citera
2026-02-23, 12:40
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
falukorv är en bra stjärna. Gåra att variera i oändlighet.
Citera
2026-02-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja jo så kan man ju resonera men det är inte topic, då får du starta en annan tråd. Nu är topic pris och inte näringsvärde. Jag tog upp en burk salsa från ICA Basic i TS, den har knappt något näringsvärde alls och borde nog inte köpas alls om man diskuterar nyttiga matvaror men det är inte topic i den här tråden. Det är ett intressant ämne men här ska varor listas som man hittat som är billigare än vad de känns borde vara, inte vilka varor som är nyttigast.

Som sagt, näringsvärde är en av flera faktorer. Något (tex. din salsa) kan vara prisvärt för att det förhöjer smaken eller på annat sätt kompletterar en maträtt, medan något annat kan vara prisvärt för att det gör måltiden mer mättande och/eller näringsriktig.

Även om man inte tänker aktivt i termer om näringslära när man komponerar sin måltid så blir det ju en faktor per automatik eftersom att vi genom våra kulturella matvanor indirekt förhåller oss bl.a till näringsinnehåll, via kulinariska principer.

Men vi kanske tänker olika kring ramarna för vad som ingår i begreppet ''prisvärt''. I vilket fall känns risken hög att den här diskussionen tippar över i OT-territorier, så vi kanske ska släppa ämnet där.
Citera
2026-02-23, 21:26
Medlem
Sladdarens avatar
Ägg fried Rice

Eller ris med bönor och smaksättare inkl ägg samt grönsaker och det finns många matkulturer som sysslar med det med olika rätter, eller svenska rätter för (en annan variant av egg fried rice när äggen inkluderas) Sen valfritt med kött till som strimlas eller läggs i som småbitar. Allt blandas ihop med riset

Det känns prisvärt och näringsvärt i många fall
Senast redigerad av Sladdaren 2026-02-23 kl. 21:29.
Citera
2026-03-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Som sagt, näringsvärde är en av flera faktorer. Något (tex. din salsa) kan vara prisvärt för att det förhöjer smaken eller på annat sätt kompletterar en maträtt, medan något annat kan vara prisvärt för att det gör måltiden mer mättande och/eller näringsriktig.

Även om man inte tänker aktivt i termer om näringslära när man komponerar sin måltid så blir det ju en faktor per automatik eftersom att vi genom våra kulturella matvanor indirekt förhåller oss bl.a till näringsinnehåll, via kulinariska principer.

Men vi kanske tänker olika kring ramarna för vad som ingår i begreppet ''prisvärt''. I vilket fall känns risken hög att den här diskussionen tippar över i OT-territorier, så vi kanske ska släppa ämnet där.

2 ägg frigående inomhus från Willys 24 pack .5,40 kr. 1 paket Samyang Ramen 4,90 kr. Vad innehåller mest näring?
Citera
2026-03-01, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Är det exakt samma ingredienser i matprodukt med märke och lågprismärke ÄR det samma sak, finns ingen anledning att köpa den dyrare.

Fläskfärs håller jag med om, men mer för att jag gillar den bättre än blandfärs och nötfärs. Bacon kan inte vara billigt, en tia för några slamsor?

Håll koll på pris på potatis. Har sett mellan 7 och 20 kr sista månaderna. Väldigt bra om man köper en hel del när de är billiga.

Snabbnudlar är aldrig billigt, sådant har man för att man inte orkar laga mat.

Håller med om vitkål. Kan man ha till mycket.

Jaga gärna billiga frysta bär. De kan ha väldigt olika pris. Om man köper vanlig fil och pytsar i sina egna bär, skulle jag tro att det faktiskt blir billigare än smaksatt fil.

Skippa alla frukostflingor. De kan vara billiga, men ingen mättnad för mycket kalorier.

Från frysdisken finns det superbillig tortyrkyckling och odlad vitfisk med bra pris.

Och håll utkick efter billigt kött, frys in.

Är man pysslig och har billigt mjöl kan man läsa på hur man tvättar mjöl och sedan kan man använda slutresultatet som smaklöst kött.
Citera
2026-03-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
2 ägg frigående inomhus från Willys 24 pack .5,40 kr. 1 paket Samyang Ramen 4,90 kr. Vad innehåller mest näring?

Vad är din poäng? Jag har aldrig sagt att det är prisvärt att leva på ägg.
Citera
2026-03-02, 11:09
Medlem
Lever, billigt och nyttigt.
Citera
2026-03-03, 15:25
Medlem
klybans avatar
Sagt det innan i trådar som denna, och det är Willy´s Sambal oelek och märket flower brand.(Finns nog på andra ställen också.)
Men deras 720g burk för 44:90:-, det är i och för sig mindre skillnad mellan småburkarna och stora nu.
Men fortfarande en mycket prisvärd vara, sure, kanske den kunde vara starkare, men sånt är ju enkelt och fixa ändå om man önskar mer styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in