2026-02-19, 14:38
Bannlyst
Havregröt.
Citera
2026-02-19, 17:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta
Jag menar; JOZO salt innehåller JOD. Det är det som gör skillnaden.
JOZO finns både med och utan jod, röd förpackning med och blå utan. Sen var det ju som sagt inte frågan om smak utan om prisvärdhet.
Citera
2026-02-19, 17:37
Medlem
Jordnötter och jordnöttsmör
Även hemrostade solrosfrön och pumpafrö
Och riven kokos
Äta som musli eller dryga ut mat och bröd
Citera
2026-02-20, 22:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Stekfläsk ligger oftast på 130-160kr/kg så hur skulle det vara prisvärt menar du?

Vart hittar man butiker som säljer med ”röda” lappar, vilken kedja är de?
Vet inte vart du handlar men nästan alla butiker jag vet har antingen röda lappar på vissa produkter i butiken men då får man ju leta en stund eller så har de en specifik avdelning där allt tex är 50% då det går ut snart. Lite olika men om du känner till dina lokala butiker kan du lätt hitta det.

Ingen specifik kedja alls utan bara smart av butikerna som vill rea ut sånt som sen inte går att sälja lagligt.
Citera
2026-02-20, 22:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
När det gäller snabba kolhydrater och vissa halvfabrikat håller jag med! Dock kan man ju med lite lust och kreativitet få i sig ganska näringsriktig kost även inom ramarna för billig bukfylla. Byt ut en frysrätt mot tex en sallad på matvete, någon rostad rotfrukt, en senapsvinägrett, salladsost och kanske ett kokt ägg eller lite panerad tofu så har du en näringsriktig måltid som också är billig bukfylla. Ärtsoppa med fläsk är ett annat (av otaliga) bra exempel, om man vill göra det ännu billigare.
Nu var själva poängen med tråden heller inte att det skulle vara så bra näringsvärde som möjligt utan produkter, vad som helst, som man finner otroligt billigt i jämförelse med vad liknande varor kostar. Att en del tycker ägg är prisvärt kontra näring går exempelvis bort då ägg dels är oftast ganska dyrt numera och dels för att näring inte har något med topic att göra.
Citera
2026-02-20, 22:41
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
makaroner, korv och senap.

Man steker och hackar korven i små bitar
Ruskar runt den i en kastrull med makaroner.
Och i med sötstark senap..

Går fort som fan

Billigt så in i helvete.
1kg korv 40:- +makaroner för 20:- kilot
Faktiskt inte helt dumt nån gång i bland, helt enig men har inte så mycket med topic att göra om du inte hittat någon otroligt billig falukorv eller senap.

Poängen med tråden var inte att lista billig mat utan sånt som är ytterst prisvärt kontra vad man borde kunnat förvänta sig om det ens går att hitta. Sånt ni reagerat på att det var så billigt. Tänk tex att ni hittat krossade tomater för 3,90 kr/st som de kostade 2021.
Citera
2026-02-21, 04:03
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vet inte vart du handlar men nästan alla butiker jag vet har antingen röda lappar på vissa produkter i butiken men då får man ju leta en stund eller så har de en specifik avdelning där allt tex är 50% då det går ut snart. Lite olika men om du känner till dina lokala butiker kan du lätt hitta det.

Ingen specifik kedja alls utan bara smart av butikerna som vill rea ut sånt som sen inte går att sälja lagligt.

Jag handlar i 7 olika butiker.
1 av dom, en liten Hemköp har en låda där de brukar ha nedsatta varor nu när jag tänker efter. Men aldrig sett stekfläsk. Brukar oftast vara massa skitgerejor.

Handlar främst på ica inser jag nu.
Citera
2026-02-21, 04:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Jag handlar i 7 olika butiker.
1 av dom, en liten Hemköp har en låda där de brukar ha nedsatta varor nu när jag tänker efter. Men aldrig sett stekfläsk. Brukar oftast vara massa skitgerejor.

Handlar främst på ica inser jag nu.
Ja oftast är det skit grejer men är man där ofta hittar man bra grejer förr eller senare. Hittade ett halvt kilo lammfärs häromdagen för 30 kr. Det är galet billigt. Och galet gott! Men ja, ibland finns inget kul alls tyvärr att fynda
Citera
2026-02-21, 04:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja oftast är det skit grejer men är man där ofta hittar man bra grejer förr eller senare. Hittade ett halvt kilo lammfärs häromdagen för 30 kr. Det är galet billigt. Och galet gott! Men ja, ibland finns inget kul alls tyvärr att fynda

Kanske kan vara så att jag är där ”fel” tider, efter allt gött blivit norpat
Citera
2026-02-21, 04:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Nja det var i den helt vanliga hyllan en helt vanlig tid bara att de hade satt en sådan röd prislapp på förpackningen men som sagt beror det nog på butik. Men samtidigt har de ju noll på att inte rea ut heller. Annars måste de slänga allt.
Citera
2026-02-21, 04:40
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:

De har ofta en egen hylla där de sätter alla varor med röd lapp. Både coop och ica. Fråga personalen!
Det finns allt från varmkorv, ost, bregott, smör, mjölk, grädde, lax, lövbiff, köttfärs m.m. på halva priset.

Var där tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Citera
2026-02-21, 05:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
De har ofta en egen hylla där de sätter alla varor med röd lapp. Både coop och ica. Fråga personalen!
Det finns allt från varmkorv, ost, bregott, smör, mjölk, grädde, lax, lövbiff, köttfärs m.m. på halva priset.

Var där tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Det har jag aldrig tänkt på, just när de öppnar eller när de stänger lär ju vara det smartaste!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in