2026-02-17, 22:17
Medlem
needAlifes avatar
Nu post-covid när matpriserna skenat och vi just sett även nötfärsen nästan ta slut tänkte jag att vi kunde samla tips på produkter som är / ni tycker är billiga eller prissatta på en nivå som är mer än rimlig. Det handlar inte om extrapris på grisfötter på ICA utan produkter som över tid verkar vara prisvärda.

Kan ta ett exempel. Hade en påse nacho-chips och letade en dipp. ICA hade sina egna salsa som kostade 32 kr för en burk på 300g. Sen såg jag ICA basic bredvid, samma vikt men kostade 13 kr. Köpte givetvis den senare och har gjort det alla gånger sedan dess. Smakar EXAKT likadant och även om jag inte lusläst innehållsförteckningen lär det vara 98% samma innehåll.

Har ni några fler tips på saker man nu när allt är dyrt faktiskt kan göra ett kap på att köpa?
Citera
2026-02-17, 22:24
Avstängd
Rotfrukter.
Citera
2026-02-17, 22:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Rotfrukter.
Verkligen inget dumt svar! Kan helt instämma där. Morötter just nu kostar 8 kr/kilo. Kålrot lär inte vara dyrt heller men det är säsongsbaserat också men ändå, bra tips!
Citera
2026-02-17, 22:28
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu post-covid när matpriserna skenat och vi just sett även nötfärsen nästan ta slut tänkte jag att vi kunde samla tips på produkter som är / ni tycker är billiga eller prissatta på en nivå som är mer än rimlig. Det handlar inte om extrapris på grisfötter på ICA utan produkter som över tid verkar vara prisvärda.

Kan ta ett exempel. Hade en påse nacho-chips och letade en dipp. ICA hade sina egna salsa som kostade 32 kr för en burk på 300g. Sen såg jag ICA basic bredvid, samma vikt men kostade 13 kr. Köpte givetvis den senare och har gjort det alla gånger sedan dess. Smakar EXAKT likadant och även om jag inte lusläst innehållsförteckningen lär det vara 98% samma innehåll.

Har ni några fler tips på saker man nu när allt är dyrt faktiskt kan göra ett kap på att köpa?

pasta, baljväxter, rotfrukter, grönsaker, tofu.
billigt att vara vegan..
Citera
2026-02-17, 22:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Verkligen inget dumt svar! Kan helt instämma där. Morötter just nu kostar 8 kr/kilo. Kålrot lär inte vara dyrt heller men det är säsongsbaserat också men ändå, bra tips!

Lite rotmos är aldrig fel!
Eller rotfrukter i ugn.
Potatismos.
Fiskgrattäng.. då kan man köpa fryst fisk. Lyxa till det lite med räkor.

Kål. Pizzasallad eller morots- och kålsallad.
Citera
Avstängd
BombaySaphires avatar
Isterband. Stekfläsk. Fläskfärs.

Särskilt när man köper det med röd lapp, 50% rabatt pga kort datum.
Citera
Avstängd
Köp torkade gula ärtor, blötlägg. Gör egen ärtsoppa.
Citera
2026-02-17, 22:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
pasta, baljväxter, rotfrukter, grönsaker, tofu.
billigt att vara vegan..
Har du exempel eller vill du vara ideologisk? Jag vill ha exempel på produkter, pasta är ett GANSKA brett begrepp. Är tofu billigt? Grönsaker? Vilka? Nej här får du utveckla.
Citera
2026-02-17, 22:32
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026

Och samma med bruna bönor. Hemkokta är bäst.
Citera
2026-02-17, 22:34
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilverfisken2026
Det gör jag redan men mitt problem var att även efter jag blötlade dem i ett dygn så blev inte skalen mjuka. Knastrade nästan ändå efter att jag kokat hur länge som helst därefter. Men i övrigt om man undantar min bristande förmåga är det nog topp tre bästa tips jag kan komma på. Osannolikt gott dessutom.
Citera
2026-02-17, 22:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Och samma med bruna bönor. Hemkokta är bäst.

Håller med. Man kan göra mycket med gott, nyttigt och billigt med torkade baljväxter. Håller tummarna att dessa produkter får fortsätta att vara billiga.
Citera
2026-02-17, 22:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Isterband. Stekfläsk. Fläskfärs.

Särskilt när man köper det med röd lapp, 50% rabatt pga kort datum.
Där har vi ett tips som är så värt det! Kör alltid på de röda lapparna. Är skitsamma om det går ut samma dag, bättre deals kan man inte få. ofta 50% rakt av. Köpte 500g lammfärs för 30kr häromdagen med röd prislapp. Bästa köpet jag gjort i år.

Är det inte röd lapp är dock inte fläsk värt det alls, riktigt dyrt utom fläskfärs, den är prisvärd och ofta 25-30kr för ett halvt kilo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in