2026-02-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65535
Skaffa elbil och sov på laddstationer.

Där gnäller ingen polis på att klimatångest-stackare spenderar timme efter timme i bilen.

Det finns ju oxå rastplatser med några mils mellanrum, typ över hela landet. Funkar oxå utmärkt att sova på.
Citera
2026-02-22, 19:48
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Nåt annat man ska tänka på?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.
Förstår inte din fråga. Den verkar inte relevant i förhållande till vad som hänt.
Det är bra att polisen kollar upp lite folk för det finns gott om skummisar på parkeringsplatser.
Satt du dessutom och åt macka så var du ju vaken.

Har man plats därbak kan man väl sova där i bagaget? Bara att sätta upp nåt insynsskydd.
Vet dock att man kan sova fram också. Har provat det när jag varit den ende föraren i bilen och vi nattkört.
Citera
2026-02-22, 19:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Är du 19 och pank? Bara vuxna tattare sover i en personbil.
Ta in på hotell.

Envisas du att sova dubbelvikt i en kall fuktig bil och vakna och ha ont i hela kroppen så finns det ställplatser för husbilar. Även gratis sådana.

Är inte jättekonstigt att sova en stund i bilen. Men jag antar att vissa måste lindas in i silke, ömtåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ett värmeljus avger ca 35W. Det räcker inte för en sval sommarnatt ens. En personbilsbils kupévärmare är på 3500-5000W.

Nä, det gör det inte mycket varmare direkt. Det kommer snart vara samma temp i bilen som ute. Bättre att ha en alufilt, man klarar sig några timmar t o m vid nollgradigt så länge man är inne i bilen och tar på sig filten medan man fortfarande är varm.
Citera
2026-02-22, 20:18
Medlem
Grisarna vill bara trakassera, det gäller att gömma sig så gott man kan.
På en helt vanlig gata i linje med andra parkerade bilar brukar funka rätt bra.
Citera
2026-02-22, 20:37
Medlem
ormbitens avatar
Det polisen gör kallas för gärningsmannaprofilering.

Man vet att kriminella kan sitta i en hyrbil på rastplats mitt i natten och använda narkotika. Därför väljer dom att kolla upp det när dom får en känsla.
Inte svårare än så.

Har själv stått på typ rastplats i ny fin bil mitt i natten där polisen knackar på rutan och vill veta vem man är.
Dock inte alls lika vanligt om jag suttit i min Volvo Amazon från 1958 på en rastplats mitt i natten. Då brukar det inte finnas något intresse av att prata från polisens sida.
Citera
2026-02-22, 20:51
Medlem
Citat:
Jag var i göteborg förra veckan och körde hem på torsdag eftermiddag.
Då jag hade 60 mil kvar att köra och var trött så stannade jag på denna parkeringsficka vid kl 21.00.

https://www.google.com/maps/@58.3371636,12.6174072,3a,75y,57.36h,79.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1srWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D10.26092273841769%26panoid% 3DrWdrsM3wsx1QQkGQ9d60Mg%26yaw%3D57.35866114149662 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDIxOC4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Jag somnade med bilen avslagen och vaknade igen kl 02.00.
Jag startade bilen för att få upp värmen och en havtimma senare ser jag en bil parkerar bakom mig och någon kommer ut med en ficklampa, tänkte direkt det var polisen och det var det också.
Han kom fram till förarsidan och lyste med lampan i ansiktet på mig där jag satt och åt min jävla macka.
Jag visade körkort och han började fråga ut mig vad jag gjorde.
Jag ska hem sa jag och av ingen anledning alls skulle dom söka igenom bilen samt fick både blåsa.

Bilen va en ny hyrbil så det var inte så att jag satt i en skum jävla gammal blatte-bmw med tonade rutor.
Jag har varit med om samma sak en gång förut och då hade jag en annan bil och vari norra sverige.
Jag är inte kriminell eller nåt men jag tycker ändå det är obehagligt att bli kontrollerad sådär mitt i natten.

Nu undrar jag, var ska man sova om man vill sova i bilen?
Ska man ha bilen på hela tiden och väcker det mindre uppmärksamhet än om det bara står en nedsläkt bil där?
Ska man ha alla lysen tänd inne i bilen så polisen ser att det sitter nån där?
Känns som man iaf inte vill sova i bilen på typ parkeringen på ica iaf för det lär väcka ännu mer uppmärksamhet.

Random gata i ett villaområde?
Då lär knappast en snut spontant stanna och börja lysa i bilen.
Citera
2026-02-22, 21:04
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Random gata i ett villaområde?
Då lär knappast en snut spontant stanna och börja lysa i bilen.
Hyfsat smart men samtidigt kan husägarna ringa snuten då.
Citera
2026-02-22, 21:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag tycker platsen du valde skriker polisbesök. Du verkar inte så brydd av dig, men jag hade aldrig parkerat där. Dom gånger jag sovit någonstans har jag letat efter en mera avskild plats.

När jag tänker på det så har jag nog också ställt mig sådär någon gång, men får räkna med polisen dyker upp. Har sovit i villaområden och självklart ska någon knacka på rutan och fråga vad jag gör, ska sova svarar jag, okej säger dom.

Har stått någon gång utan för en industri där det inte var 24h timmars parkering. Ibland är det inte så lätt som en kan tro att hitta en bra plats att sova på, på beställning.

Bästa ställena tycker jag är där långtradare parkerar över natten. Alla fattar att en är där för att sova.
Citera
2026-02-22, 21:29
Medlem
Att stå längs med vägen så där mitt i natten är ju framförallt förenat med livsfara. Åk in och ställ dig på parkering eller något.
Citera
2026-02-22, 21:54
Medlem
Svenskar är extremt skygga och konflikträdda. Svensken hejar inte på sina grannar som bor i samma trappuppgång utan springer fort igenom och hoppas dom slipper möta någon.

Svensken gillar också att klaga, dom klagar på att polisen är ineffektiva. Men när polisen väl gör sitt jobb och gör rutinkontroller så ska det gnällas.

Svensken blir aldrig nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Hur skulle poliserna kunna veta om Ts är kriminell eller inte? Självklart måste de kontrollera så att det inte är någon som är alkohol- eller drogpåverkad som har slocknat i bilen.
Det är väl bara att svara på frågorna, och sedan är det ingenting mer med det.
Citera
2026-02-22, 22:07
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Efter att ha funderat lite så verkar en rastplats vara ett bra alternativ men också om man googlar och kollar typ badplatser vid sjöar eller havet.
Grejen är ju att när man väl börjar bli trött så kan det snabb bli så att man blir VÄLDIGT trött och kanske inte orkar köra 1-2 mil extra för att kunna sova.
Citera
2026-02-22, 22:13
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför är man rädd för polisen?

jag bruka passa på o driva med dom när man fråga vart jag ska, vart saka du åka? gärna till Island, är detta rätt väg? nej du kan inte köra bil till Island. Finland då? är jag på rättväg?
Hade jag varit polis och stött på dig hade jag velat sätta dit dig. Skillnad på att dra roliga skämt och vara ett drygt rövhål som upptar deras tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in