2026-02-21, 23:36
Medlem
Hessians avatar
En fullt habil hemmaserver som knappt drar någon ström, är knäpptyst och går att placera typ var som hels - och allt detta till ett inköpspris i nivå med en dyrare utekväll.
"Whats not to like?"
Citera
2026-02-22, 01:30
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du skulle vilja bygga en liten emulatorstation för gamla tv-spel som nes, snes, genesis, neo geo och amiga för att ha i vardagsrummet, vad skulle du köpa för dator för att göra det?
Min Xbox original klarar det. Kostar typ 200 spänn.

Annars vilken dator som helst ända tillbaka till mitten av 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
En pi är liten och billig och kan stå och göra saker som hade blivit dyrt eller opraktiskt att låta en riktig dator sköta.

Och tvångskonsumtion kan det knappast vara eftersom de kostar så lite och kräver så mycket arbete att etablera. Det blir helt enkelt rätt dåligt konsumerat om man betalar några hundralappar för en mikrodator som man sedan måste ägna ett antal timmar åt att installera och konfigurera.
En gammal Androidtelefon kan du få på tradera för en femtiolapp. Datorer (typ core2) kan du få i princip gratis. Och även Pi behöver setup med noobs och så ska man dessutom få sakerna att fungera, vilket inte är det lättaste med Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Knappast men i praktiken: billig, strömsnål och kan köras dygnet runt samt styra extern hårdvara via GPIO
Vad drar en paj? Kopplade elmätare på min ThinkPad X230i och den ligger runt 10 watt vid enklare surfning, inklusive skärm och andra tillbehör.
Citera
2026-02-22, 01:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Hört talas om casting från mobiltelefon?

En Raspberry Pi är billigare än en mobiltelefon.

En Chomecast är inte gratis heller, om de ens går att köpa längre.

Citat:
Raspberry Pi är en leksaksdator för skolbarn.

Det är sant att den ursprungliga drivkraften var att göra en dator som alla hade råd med, och som alla skulle kunna lära sig saker på. Men de säljer också många till företag, som använder dom till allt möjligt, ofta som alternativ till dyra PLC. Man har planer för EOL, så man kan inkorporera dom i professionella produkter. När komponentbristen efter pandemin rubbade marknaden så prioriterade man att leverera till företagskunder.
Citera
2026-02-22, 01:38
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Man kan nog se det som en leksak för dom som tycker om att hålla på med programmering?
Som modellflygplan är en leksak för dom, som har det som hobby.
Ja, då blir det ju lite av en tvångskonsumtionsprodukt. Lite som senaste speldatorn med 5090 för att kolla youtube

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första så är det väl långt ifrån alla telefoner som du kan flasha om sådär enkelt. Och hur gör du när du skall dra ut någon GPIO för att göra något? Isht när den redan är kopplad till något annat som inte är så lyckat att ligga kvar när du tänkte använda pinnen för att göra något annat med.

Visst rent tekniskt kanske telefonen klarar detsamma, men det ställer ju några snäpp mer av dina färdigheter vad gäller att koppla än en rpi kräver.
Flasha vad? Vad klarar Linux light som inte Android klarar via terminalemulator?

Det är i princip en smartphone utan skärm, med ofta kraftigt utdaterad hårdvara.

Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nu är jag väl lite arbetsskadad av både jobbet och mina diy projekt.

Säg att du vill bygga en enklare CNC styrning med lite fart, men inte har budget för en Sinumerik med komplett drivpaket. Då kan du använda en Raspberry Pi som gör banberäkningarna och skickar bara tidskritisk styrdata till ett billigare styrkort och externa drivsteg.

Det är bara ett exempel av många.

Du når såklart inte upp till en riktig proffsstyrning när det gäller helhet, robusthet och funktioner, men det blir ändå en tydlig förbättring i hur mycket man hinner beräkna och kompensera för, särskilt när man pressar hastighet och acceleration simultant på flera axlar.
Då makes det lite mer sense än en PC iallafall, när mer pengar blandas in. Blir väl olönsamt för företag att använda Androidtelefoner då man hela tiden ska ha nytt av någon anledning.

Men privat liksom?
Citera
2026-02-22, 01:43
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ursprunget till Raspberry var för att användas i undervisningen i utvecklingsländer.

Enabling all young people to realise their full potential through computing
https://www.raspberrypi.org/

Skillnaden mot allting annat är att man kan styra saker, tända lampor, dra reläer o.s.v
Kanske till paikastning på flashback?

Jag hade en genom en datorteknikkurs, billig som fan men annars var den ju rätt sämst egentligen. Orkade ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Går att bruka på fantastiskt många sätt, en liten fantastisk sak. Man måste bara sätta sig in i skiten. Så trist att det ska behöva krävas lite initiativ, varför kommer allt liksom inte bara till en? Så orättvist.
Datorer och telefoner går att bruka och förbruka på oändligt många vis. Men varför? Vad uppfyller pajhelvete som inte någon annan pryl ersätter?
Citera
2026-02-22, 01:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En Raspberry Pi är billigare än en mobiltelefon.

En Chomecast är inte gratis heller, om de ens går att köpa längre.

Det finns många castingalternativ och ja, Chromecast går utmärkt att köpa numera vilket du vet men ville vara korkat dumdryg.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är sant att den ursprungliga drivkraften var att göra en dator som alla hade råd med, och som alla skulle kunna lära sig saker på. Men de säljer också många till företag, som använder dom till allt möjligt, ofta som alternativ till dyra PLC. Man har planer för EOL, så man kan inkorporera dom i professionella produkter. När komponentbristen efter pandemin rubbade marknaden så prioriterade man att leverera till företagskunder.

Nej, den ursprungliga drivkraften var att göra en dator för skolbarn i utbildningssyfte.
Senast redigerad av rtlkertkerjterk5 2026-02-22 kl. 01:47.
Citera
2026-02-22, 01:57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nej, den ursprungliga drivkraften var att göra en dator för skolbarn i utbildningssyfte.

Nej. Min beskrivning låg närmare deras ursprungliga målsättning.

"promote the study of computer science and related topics, especially at school level, and to put the fun back into learning computing"

Alltså i huvudsak riktat mot unga. Men alltså inte enbart unga. Du har alltså fel.
Citera
2026-02-22, 02:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Det finns många castingalternativ och ja, Chromecast går utmärkt att köpa numera vilket du vet men ville vara korkat dumdryg.

Jag påstod inte att de inte gick att köpa. Jag antydde bara att jag är tveksam till att de går att köpa längre.

Detta efter att jag sett att de inte finns att köpa längre på en rad olika ställen som jag vet sålt dem tidigare. Jag är inte chromecast-expert, då jag har ett riktigt media-center som jag själv bestämmer över, och som inte spionerar på mig.

Men där fick du i förbifarten ännu en potentiell USP för att köpa en Raspberry Pi gentemot andra alternativ, just som media-enhet.
Citera
2026-02-22, 02:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Datorer och telefoner går att bruka och förbruka på oändligt många vis. Men varför? Vad uppfyller pajhelvete som inte någon annan pryl ersätter?

Läs tråden så ser du mitt halvlånga svar på just den frågan.
Citera
2026-02-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Min Xbox original klarar det. Kostar typ 200 spänn.

Annars vilken dator som helst ända tillbaka till mitten av 90-talet.
Att man kunde göra det med en xbox hade jag ingen aning om. Kul.

Men jag tror inte jag behöver förklara varför man i många fall hellre skulle välja en dator stor som en snusdosa som knappt drar någon ström alls, går att ge ström via usb och är helt ljudlös framför en gammal 90-talsdator.
Citera
2026-02-22, 02:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hört talas om casting från mobiltelefon? Raspberry Pi är en leksaksdator för skolbarn.

Kanske missförstår jag vart du vill komma? Men det känns som du tror att du både kan äta kakan och kakan kvar här?

Du vill alltså hävda att man lika gärna kan använda en mobiltelefon istället för en Raspberry Pi, samtidigt som du hävdar att en Raspberry Pi är gjord för att barn ska lära sig mecka med datorer och utveckla saker och koppla in egna tillägg i dom.

Hur bra tycker du en mobiltelefon är till att barn ska kunna lära sig skruva med dom, ändra i operativsystemet, och löda in egna tillägg i hårdvaran? Tycker du dokumentationen är enkel att sätta sig in i?
Citera
2026-02-22, 07:21
Medlem
Om inte annat så har den I2C-, SPI-, och diverse GPIO-gränssnitt som ligger där färdiga att koppla saker till. Stationära datorer, diverse plattor, laptops, och mobiltelefoner är inte gjorda för att koppla sladdar till dessa gränssnitt sådär. Rpi är mer för att göra prototyper med. Det är alltså ett utvecklingskort.

Köper du dessutom en ADC-modul så kan du få in signaler från funktionsgeneratorer. Du kan nog till och med göra en sladd till en antenn och få in radiosignaler i den.
Senast redigerad av JohanZzZ 2026-02-22 kl. 07:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in