2026-02-22, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Flasha vad? Vad klarar Linux light som inte Android klarar via terminalemulator?

Det är i princip en smartphone utan skärm, med ofta kraftigt utdaterad hårdvara.

Låter som att du är en noob som inte riktigt är målgruppen för rpi. Jag har berättat vad som kan göras på rpi som är rätt mycket svårare med en mobiltelefon. Att du inte förstår dig på sådana grejer betyder ju inte att rpi inte har ett existensberättigande, det betyder bara att du kanske inte tillhör målgruppen.
Citera
2026-02-22, 08:29
Medlem
Citat:
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna
Köpte en för runt 500. Installerade OpenMediaVault på den och kopplade till en stor usb-hårddisk. Nu har jag alltså endygnetrunt server som drar ström som en svag glödlampa, har enormt hög driftssäkerhet. Jämför med om jag skulle ha något annat. Det hade blivit dyrare, mer komplicerat osv.

Med tiden har jag installerat en del andra appar på den som tex dygnet runt prisbevakning på vissa sajter och produkter och bildbibliotek med ai-sortering.
Citera
2026-02-22, 08:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du svamlar, Rasperry PI är till för skolbarn

Jag har aldrig hävdad annorlunda. Gruppen skolbarn ingår i gruppen alla. Det jag opponerat mig mot är dina formuleringar som antytt att Rasperry Pi enbart är för skolbarn.

Citat:
vad är det som du inte förstår?

Vad som motiverar dig.

Citat:
Nej, du har fel.

Du har.
Citera
2026-02-22, 09:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Flasha vad?

Om vi förutsätter att du pratar om en begagnad telefon som är 10 år, och inte en ny som kostar 10 gånger mer än en Raspberry Pi, då är det så att mobiltelefonens tillverkare för länge sedan slutat släppa säkerhetsuppdateringar. Du behöver därför flasha in något annat operativsystem i den, som fortfarande underhålls. Hur man går tillväga för att göra detta är i många fall vida överstigande vad många klarar av, om det ens är möjligt. Dessutom finns alltid en risk att man "brickar" enheten.

Citat:
Vad klarar Linux light som inte Android klarar via terminalemulator?

Om vi förutsätter att du menar utan att flasha den, eftersom du ställde dig frågande till det, ja då kan vi lyfta fram exempelvis att ge root-access i systemet.

Citat:
Det är i princip en smartphone utan skärm, med ofta kraftigt utdaterad hårdvara.

Nej. En Raspberry Pi har varken modem, mikrofon eller högtalare. Inte heller har den knappar eller skärm för att svara eller slå ett telefonnummer. Finns inte många likheter skulle jag säga.
Senast redigerad av henriko 2026-02-22 kl. 09:12.
Citera
2026-02-22, 09:22
Avslutad
Citat:
Kanske till paikastning på flashback?

DET VAR ROLIGT!!!
Citera
2026-02-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har aldrig hävdad annorlunda. Gruppen skolbarn ingår i gruppen alla. Det jag opponerat mig mot är dina formuleringar som antytt att Rasperry Pi enbart är för skolbarn.

Den är enbart för skolbarn. Teamet bakom PI skriver det själva.
Citera
2026-02-22, 10:39
Medlem
guderis avatar
Jag har använt Raspberry Pi många gånger i mitt arbetsliv (även andra mikrodatorer), perfekt att använda när man behöver snabba temporära lösningar i annars trögjobbade It-system.

Bl.a har jag använt det till, sensoranalyser, enkla styrsystem, mediahub för att styra och synka informations och reklamtavlor etc.
Citera
2026-02-22, 10:44
Medlem
Citat:
Den är enbart för skolbarn. Teamet bakom PI skriver det själva.

Överst på raspberrypi.com så skriver de:

Citat:
There’s a computer for that

Whatever your application and whatever your scale, Raspberry Pi offers cost‑effective, high‑performance computing for businesses and the home.

Designed and manufactured in the UK.

De har t.o.m. två separata ingångar på sidan i menyn, "For industry" och "For home".
Citera
2026-02-22, 10:57
Medlem
brianmolkos avatar
Kan man ha den som en liten dator, för musik, osv ?
Citera
2026-02-22, 12:02
Medlem
Android lur lika bra?-vilket nys-på vilket sätt exponerar android smidigt gpio pins eller serieporten?
Citera
2026-02-22, 12:40
Medlem
Xeliouss avatar
Jag har gjort en hel del med raspberry, byggt en mini-laptop, använt gpio för att styra och reglera m.m. men den är inte optimal för något egentligen. Det är att bygga som är det intressanta, slutprodukten blir som sagt inte bättre än en vanligt padda, mobiltelefon. Men svårare programmera appar i Android. Linux är lätt få till. Fast jag använder SFF datorer när man behöver en bra mediadator. En riktig dator som är nästan lika liten som en raspberry. Driva Raspberry på batteri är drygt, den drar relativt mycket tyvärr. Jag har köpt 10 olika raspberry inklusive Pi Zero men just nu är det sällan jag använder någon av dem. 3 st är äldsta modell, minst två har jag förstört vid modifiering med lödning. Någon gick sd-hållaren av på men jag har en sdd till den.
Citera
2026-02-22, 12:50
Medlem
Går ypperligt att styra 3D-skrivare och CNC-maskiner med en Pi, lycka till att göra det på ett vettigt sätt med en mobiltelefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in