2026-02-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Detta pihole?

hahaha, nä, men ett utmärkt användningsområde för en Pi om man är konsument av porr..

PiHole är en lokal DNS-server/sinkhole/adblocker. Funkar svinbra.

Finns massa bra ytterligare funktionalitet om man exponerar saker publikt, men jag använder Cloudflare för det.
Citera
2026-02-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Man kan låta en "riktig dator" sköta det under tiden man gör annat också, sen undrar jag vad som hade blivit dyrt?

Sonenes gamingrigg drar väl 4-500W och min gamla groteska multi-proll Xenon server drog mer än så, iofs med en närmare grotesk mängd hårddisk med redundans, but still.. Dom två ihop skulle nog kosta 15 lax om året i el och nätavgift att hålla igång 24/7. Behöver man kraft för mer krävande applikationer finns det massa bättre alternativet än nån allt-i-ett-burk med windows på..

Sonens gamingrigg är LIIIITE overkill om man vill snurra homeassistant, vilken en solidstate-pi klarar med ena handen på ryggen och drar vad, 15W, och är HELT tyst.

Jag kör rätt mycket skit här hemma och snurrar runt på några pi, inklusive en NVR med ansikts och regskylts-igenkänning, och visst är det kul att kasta machine-learning-grejer på ett 4080Ti, men det tunga lyftandet gör Coral-TPU:n som drar 5-10W och kostar en tusenlapp.
Citera
2026-02-21, 15:34
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna

Jag har en Raspberry Pi 5, 8g
På den kör jag Pi-hole, Kodi, Steam Link, Mame, C64, Amiga emulator. Den kostade mig 899:-.

Ska du ha en NUC så får du hosta upp 3500:- minimum med 4g ram vilket inte räcker specielt långt.
Citera
2026-02-21, 15:41
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Sonenes gamingrigg drar väl 4-500W och min gamla groteska multi-proll Xenon server drog mer än så, iofs med en närmare grotesk mängd hårddisk med redundans, but still.. Dom två ihop skulle nog kosta 15 lax om året i el och nätavgift att hålla igång 24/7. Behöver man kraft för mer krävande applikationer finns det massa bättre alternativet än nån allt-i-ett-burk med windows på..

Sonens gamingrigg är LIIIITE overkill om man vill snurra homeassistant, vilken en solidstate-pi klarar med ena handen på ryggen och drar vad, 15W, och är HELT tyst.

Jag kör rätt mycket skit här hemma och snurrar runt på några pi, inklusive en NVR med ansikts och regskylts-igenkänning, och visst är det kul att kasta machine-learning-grejer på ett 4080Ti, men det tunga lyftandet gör Coral-TPU:n som drar 5-10W och kostar en tusenlapp.

Elen kostar ja, men det kostar att köpa miniburkar också. Kör också en massa mög här hemma, en i7:a och en i5:a brukar vara igång samtidigt men stängs ner när de inte används. En annan börk är dock igång 24/7, har inte varit nån märkbar ökning på årsförbrukningen, snarare att det har gått ner lite. Men det beror mest på optimering av värmesystemet här, som inte har med datorer att göra! 😎
Citera
2026-02-21, 15:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Förklara gärna

Min kollega använder en som remote proxy och som avancerad NAS och webbserver. En annan kollega använder den till sina 3D-skrivare.

Klart en MacMini eller en NUC med Linux eller BSD hade funkat bättre, men allt detta för bara några hundralappar,
Citera
2026-02-21, 15:49
Medlem
Om man har PC som referens dvs en personlig dator som står på ett skrivbord och används för en rad olika funktioner av en person kan jag hålla med om att en raspberry är inget förstaval.

Raspberry och små enchip datorer ersätter främst fast logik i olika elektroniska apparater och utrustning.
Tex istället för bygga ett komplext kretskort med massa kretsar där logiken finns så sätter man in det som ett program i en liten raspberry istället. Kan vara allt från en läskautomat till en nätverksrouter.
Senast redigerad av sidsix 2026-02-21 kl. 16:00.
Citera
2026-02-21, 15:56
Medlem
En normal dator drog 2012 när Pi kom ca 200-300W mot Pi som drog under 3W.
Citera
2026-02-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du skulle vilja bygga en liten emulatorstation för gamla tv-spel som nes, snes, genesis, neo geo och amiga för att ha i vardagsrummet, vad skulle du köpa för dator för att göra det?

Detta är ju en 'lek och lär" enhet för barn/ungdom och såklart precis som lego eller mindcraft så är en del vuxna också behåller intresse eller skapar fantastiska saker med det.
Citera
2026-02-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Elen kostar ja, men det kostar att köpa miniburkar också. Kör också en massa mög här hemma, en i7:a och en i5:a brukar vara igång samtidigt men stängs ner när de inte används. En annan börk är dock igång 24/7, har inte varit nån märkbar ökning på årsförbrukningen, snarare att det har gått ner lite. Men det beror mest på optimering av värmesystemet här, som inte har med datorer att göra! 😎
jo, så är det ju.. men säg att en pi kostar en tusing med lite kringutrustning, så går det rätt snabbt att räkna hem det, dom håller ju ett tag.

Jag kan ju inte riktigt stänga ner skit, min HomeAssistant sköter rätt mycket här hemma, bla lastbalansering och styrning av laddning mot elpris och effekttarriifs-optimering. Sen styr det lås och precence-detection och jag gör en del trick med kamerorna ovanpå det. och det är bara EN av de tjänster jag rullar.

Jag glömde förresten en Pi, jag har en Pi som router då jag tröttnat på pissiga konsumentprodukter som lägger ner efter något år. Bättre kontroll, säkerhet och integrering mot annat som händer i hemmet. En RPI4 CM på ett carrierkort med två ethernet-uttag, kör OpnSense.

Jag fattar att inte alla har kunskapen eller tålamodet, men för mig så är RPI ovärdeligt och sjukt kostnadseffektivt.

Jag lever nu också ett 99% procent intel-fritt liv, men det verkar som att vi får en gratis uppgradering av autopilot-datorn i fruns tesla till gen IV och då slipper vi intel-skiten där med. 100% wind-blews-fritt sen många år.

Sen så skall jag erkänna att jag har ett "rätt stort" klass-A slutsteg som står på 24/7 då det tar en timma för det att värmas upp och jag slår på en 50kg tung espressomaskin en timma innan första larmet går i huset och den står på tills alla åkt hemifrån... Tur man har frånluftsvärmeväxlare..
Senast redigerad av anon666 2026-02-21 kl. 16:33.
Citera
2026-02-21, 18:19
Medlem
katr00pzzs avatar
Finns mycket man kan göra med en raspberry pi som är otympligt/jobbigt att göra med en dator. Tex har raspberry pi exponerade GPIO portar, så perfekt att prototypa med.

Även väldigt bra ifall du vill skapa något bärbart verktyg, ville till exempel leka runt och lära mig hashcat bättre, så satte ihop en pwnagotchi med en Raspberry Pi Zero W för att samla på mig lite riktiga lösen att försöka knäcka. Kort sagt, finns hur mycket som helst att göra.
Senast redigerad av katr00pzz 2026-02-21 kl. 18:28.
Citera
2026-02-21, 19:16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Förklara gärna

Många har kanske sålt eller slängt sin 20 år gamla dator, eller är för unga att ens skulle kunna ha en. Kommer man då plötsligt på att man behöver en enklare dator, att ha till media-center, hemautomation, väderdatainsamling, eller vad som helst egentligen så kan en Raspberry Pi vara ett lockande alternativ till en mera vanlig PC. Att köpa en ny modern PC för en sådan här tillämpning är oftast total överkurs. Att jaga fatt i någon 20 år gammal dator ger jämförelsevis större risk att du blir lurad och får en tegelsten, att du måste byta BIOS-batteri och sanera efter det förra, att du inte kan boota från någon modern lagringsenhet, att någon funktion saknas i CPUn för att överhuvudtaget köra moderna operativsystem, att den inte ens har möjligheten att starta själv efter strömavbrott, mm.

Ett annat skäl för många att köpa en Raspberry är, det som redan nämnts i tråden, dess GPIO-port (General Purpuse Input Output). Det är en ganska direkt port för att kunna koppla in egna givare och egna styrningar, av saker du bygger själv. För den som kan löda och skruva ihop mekanik öppnar de upp oändliga möjligheter, till helt egna unika saker. Och detta på ett sätt som är väldigt smidigt rent mjukvarumässigt, där man slipper skriva egna drivrutiner för den egna hårdvara.

Det finns såklart GPIO-kort till en vanlig PC också. Men de är sällan lika smidiga. Och dess drivrutiner kan begränsa vilka system du kan få ihop. Och de är inte gratis. Så du kan ofta lika gärna köpa en Raspberry Pi.

Det finns dock ytterligare ett vanligt alternativ, till både den 20 år gamla datorn och till Raspberry Pi. Och det är ännu enklare datorer, som är så slimmade att du inte ens kan köra vanliga operativsystem på dom. Men de har också GPIO-portar, och är väldigt flexibla för den som vill löda och skriva ihop någon helt egen apparat. Exempel på såna här "mikrodatorer" är de mest kända Aurdino, eller Raspberry Pico, eller diverse ESP32-enheter. Dessa är superbilliga, och de kan utföra vissa funktioner lika bra, eller till och med bäst. Men behöver systemen prata med databaser i molnet, eller hantera stora hårddiskar lokalt, eller skriva ut rapporter på papper, ja då räcker de kanske inte till. Utan då behöver man något annat, där man kan köra ett komplett operativsystem.

Och här prickar en Raspberry Pi rätt i många tillämpningar. Den är fortfarande ganska enkel och billig, och den har sin GPIO-port, men samtidigt kan du köra ett komplett operativsystem på den.

Men det allra viktigaste med Raspberry Pi är all tillgänglig dokumentation, av god kvalitet. Själva syftet med att Raspberry Pi togs fram var att ta fram en dator som typ vem som helst ska kunna lära sig utveckla såväl mjukvara som egen hårdvara på.
Citera
2026-02-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Hört talas om casting från mobiltelefon? Raspberry Pi är en leksaksdator för skolbarn.
Skolbarn som leker med linux? Tveksamt om ens lärarna lekt med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in