Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Nej men nu räcker det. Du har inte din bästa dag på internet fine, men vad är anledningen till att bara fortsätta och göra bort dig?
Nog för att din hatt är snyggare än min. Men du kan väl också försöka citera exakt vart det står att BZE är illegalt. Så kan du visa att jag "gjort bort mig", enligt dina ord.
Jag kan citera lagtexten:
Kod:
8 § Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som
1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller
2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).
Vi vet att den konvention från 1961 avser bland annat Narkotikaprekursorer. Det är ingen enkel sak att omvandla BZE till kokain igen.
Så om det är en tolkning man gör att BZE är illegalt utan att det står skrivet någonstans, baserat på att det
med svårhet kan ombildas till kokain, så är vi långt ifrån vad som ska avses som narkotika enligt 8 § NSL
BZE är en inaktiv metabolit och således vare sig euforiserande eller beroendeframkallande. Att omvandla BZE tillbaka till kokain kräver avancerad kemisk kunskap och laboratorieutrustning är inte vad lagen menar med "lätthet". Eftersom det inte står i förordningen har regeringen inte förklarat det som narkotika.
Vilket innebär att man gör en extensiv tolkning av lagen när man bedömer att bensoylekgonin=narkotika. Vilket är fel.
Jag antar att du inte har så mycket att säga mer än att agera forum-pappa.
Edit:
Jag tittade även i 2004/273/EG (förordningen om narkotikaprekursorer) där bensoylekgonin heller inte står listad.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32004R0273
Så att jag skulle ha gjort bort mig kan jag inte se.