2026-02-20, 15:13
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandvikenhockey98
Sinnessjukt. Han måste hata sin personal? Är det här ett sätt att få folk att frivilligt säga upp sig istället för att sparka? Nedskärningar med andra ord. Kan inte tolka det på annat sätt.

Kanske säger slashasarna upp sig när de inte kan springa till frisören, hämta ungar och storhandla på betald arbetstid. Och sen ersätts de med arbetssökande som är beredda att lägga tiden hos arbetsgivaren som de faktiskt får betalt för.

Känner hur många som helst som "arbetar hemma" och majoriteten gör knappt 4 effektiva arbetstimmar hemifrån. Visst de "klarar jobbet" men det är verkligen med nöd och näppe och de kommer undan bara för ingen orkar ta upp det faktum att företaget skulle kunna få ut så väldigt mycket mer. Tjäna mer pengar och anställa fler eller höja lönerna.

Sen finns det de som är lika effektiva hemma som på kontoret, men de är också lite speciella som människor. Den genomsnittlige svennebananen klarar inte av så mycket frihet under ansvar.
Citera
2026-02-20, 15:16
Medlem
Tropicalss avatar
Verkar sjukt korkat och som en åtgärd sprungen ur desperation. Är det inte viktigare att se till att leveranserna sköts och håller god kvalitet? Det går att göra andra saker än att arbeta på sin arbetsplats också. Kommer man att se mellan fingrarna för de anställda som Volvo Cars inte har råd att bli av med?

Detta är något som ledningen gör enbart för att visa att de gör något. Att åtgärden i sig är dum är inte så noga.
Citera
2026-02-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Nej det är ingen demokrati, men på något sätt tror jag att det handlar om att ändå mäta att folk gör nåt 40h mot det man skriver in i tidinfo. Jag vet många som skarvar och lägger på halvtimmar här och där. Och hur vet man egentligen att de med bortförhandlad övertid de facto gör 40h per vecka och inte bara 32? Sedan har folk samlat på sig mer oceaner av tid i tidbanken och då tror jag att man kommer att utnyttja och börja beta av den tiden för att vara ledig istället nu när man inte kan slappa lite hemma kanske.

Självklart, en VD har som uppdrag att effektivisera och få en klar bild. Här har man säkert sett att det går att slarva.
Citera
2026-02-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag jobbar i en stor svensk bank.

De vill att personalen att jobbar minst 3 dagar i veckan från kontoret. Vilket låter praktiskt möjligt. Men det är inte det. Vi har för få platser i förhållande till hur många vi är.

”Bortskämd” i hur man man jobba hemifrån är inte ens frågan. Vi har inte ens tillräckligt med platser. Vi har inte ens skrivbord till alla. Än mindre platser till alla i samma team.

Hoppas du lär dig något om att verkligheten inte är så enkel.

Ett obligatoriskt krav från dig är att inse att du inte vet nåt. Ödmjukheten från den insikten kan göra dig mottaglig för verkligheten.

Mitt enkla exempel från vardagen borde få dig att bli mer ödmjuk i hur lite du vet.

Jag har inte påstått mig veta något. Jag har tagit upp en händelse och gett förslag till diskussion. Självklart vet jag att vissa arbetsplatser dras med otillräckligt antal platser. Jag känner nog att jag är mottaglig för verkligheten, då det är av just denna anledning jag startade tråden, jag vill veta vad folks uppfattning av verkligheten är. Du som är så ödmjuk och insiktsfull borde förstå detta.

Hoppas att mina enkla förklaringar från vardagen får dig att inse vilken mästrande pajas du är och att alla andra seriösa i tråden skrattar åt dig. Lycka till med ditt back office trainee jobb på x storbank/ VW
Citera
2026-02-20, 15:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward

Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
En metod skulle också vara är att de sätter upp en kamera på parkeringsplatserna med ett program som räknar tiden på länge bilarna är där.

Morgonmöte på avdelningarna brukar annars vara enkelt.
Citera
2026-02-20, 15:26
Medlem
handtralalas avatar
Jag, som arbetsgivare, är helt ointresserad av var mina anställda befinner sig så länge de utför ett kvalitativt arbete och levererar enligt plan. Med det sagt så är det _roligare_ att ha sociala kollegor och de allra flesta jag anställer är också av typen som tycker om att vara på jobbet.
Citera
2026-02-20, 15:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Verkar sjukt korkat och som en åtgärd sprungen ur desperation. Är det inte viktigare att se till att leveranserna sköts och håller god kvalitet? Det går att göra andra saker än att arbeta på sin arbetsplats också. Kommer man att se mellan fingrarna för de anställda som Volvo Cars inte har råd att bli av med?

Detta är något som ledningen gör enbart för att visa att de gör något. Att åtgärden i sig är dum är inte så noga.

Håller med 100%. Folk kan sitta och spela kort i fikarummet och ändå registreras som arbetande på detta sätt.

Ska man ha ett meningsfullt system så borde man ha telefonkundtjänst som förebild där man dels är inloggad i ett tidssystem som reglerar när man börjar, slutar, tar rast och äter lunch samt också har ett krav på att registrera utförda uppgifter. Men det blir snabbt ganska ohållbart, särskilt för chefen som måste kontrollera allt också.
Citera
2026-02-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Morgonmöte på avdelningarna brukar annars vara enkelt.
Det också. Men hade folk uppskattat känslan att vara tillbaka till skolan?
Citera
2026-02-20, 15:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Det också. Men hade folk uppskattat känslan att vara tillbaka till skolan?

Beter man sig som skolkande skolungdom så får man kanske ta det? :P
Citera
2026-02-20, 15:34
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ha ha ha, säger chefen "Hoppa på ett ben!" så ska du göra det. Vad spelar det för roll? Har ledningen bestämt att "så här får det bli" så får du väl för helvete rätta dig efter det! Du är anställd, anställningen kan avslutas ganska kvickt.

Ok, du är av åsikten att företag gärna avstår från extra vinst och gott arbete av helt godtyckliga skäl trots det är det stora målet för samtliga vinstdrivande företag i världen. Vi kommer aldrig kunna diskutera saken vidare. Tack o bock.
Citera
2026-02-20, 16:00
Medlem
Jag ser att GP har en artikel om det nu, är det någon som har inloggning som kan länka innehållet: https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-borjar-mata-anstalldas-narvaro-via-wifi.b8ac1e2b-b082-45b4-904a-d6bfd9302ef1
Citera
2026-02-20, 16:01
Avstängd
Läs mitt första inlägg och använd din hjärna. Det är såna puckon som du å Håkan som tror ni kan köra över folk med noll information och mycket tyckande. Du ska få se hur det går för Volvo nu. Jag jobbar inte ens i landsområdet längre och har det bra på annan plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
På vilket sätt tar han död på företaget? För att du tycker det är för jävligt att du inte kan få slippa köra till jobbet och "jobba" hemifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in