2026-02-20, 14:14
Avstängd
Spännande med de som blatant säger "det är rimligt att kräva att man är på plats". De som säger detta kan inte arbetet inom RND och kan inte historiken. Hur orkar man ha en åsikt då? Detta är felet med samhället, alla har en åsikt om grejer de inte har en aning om.
Citera
2026-02-20, 14:19
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
"Dom bara ska vara på kontoret, punkt!"
Varför har vi slängt sakliga motiveringar ut genom fönstret? Bara för du kan tvinga folk som arbetsgivare så är det förkastligt om det egentligen gynnat företaget rent finansiellt att låta dom arbeta hemma. Drivs företagare inte längre av maximera vinst och minimera förlust? Vad säger ledningen om att vinsterna sänks för chefen tycker inte om att det ser tomt ut?

Säg bara "Det har gått åt helvete sen folk började jobba hemma, det har vi siffror på under flera års tid sen pandemin. Den individuella arbetsinsatsen har blivit betydligt sämre. Dags för folk att komma till kontoret igen".

Ha ha ha, säger chefen "Hoppa på ett ben!" så ska du göra det. Vad spelar det för roll? Har ledningen bestämt att "så här får det bli" så får du väl för helvete rätta dig efter det! Du är anställd, anställningen kan avslutas ganska kvickt.
Citera
2026-02-20, 14:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns det någon som inte befinner sig på sin arbetsplats när man jobbar? Arbetsplatsen är väl per definition den plats man befinner sig på när man jobbar.
Nja... Det hör ju inte direkt till ovanligheterna att folk tycker sig ha "jobbat klart" vid 13-tiden en onsdag, och befinner sig på golfbanan eller hästryggen när man ringer.

Skulle uppskatta att ungefär hälften har den inställningen, medan andra hälften istället jobbar alldeles för mycket, vilket naturligtvis inte heller är bra.
Citera
2026-02-20, 14:22
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Precis, han tar död på företaget.

Idag vill folk trivas på sina jobb

På vilket sätt tar han död på företaget? För att du tycker det är för jävligt att du inte kan få slippa köra till jobbet och "jobba" hemifrån?
Citera
2026-02-20, 14:24
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nja... Det hör ju inte direkt till ovanligheterna att folk tycker sig ha "jobbat klart" vid 13-tiden en onsdag, och befinner sig på golfbanan eller hästryggen när man ringer.

Skulle uppskatta att ungefär hälften har den inställningen, medan andra hälften istället jobbar alldeles för mycket, vilket naturligtvis inte heller är bra.

Om man har flextid och arbetsgivaren tillåter det så är det väl helt ok att sluta kl 13 en onsdag, så länge man arbetar den tid man får betalt för.
Citera
2026-02-20, 14:24
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:

Eller på andra ställen där man hör buteljklirr i bakgrunden! Har hänt flera gånger.
Citera
2026-02-20, 14:29
Medlem
Jag jobbar där. Folk är upprörda. Inte för att behöva komma in utan för att man misstros. Om man hade varit ute efter produktivitet så hade man väl kunnat lösa väl att man loggar in sig på nätet hemifrån och således kan bli mätt att man jobbar. Men det är också så att ledarskapet är svagt rent generellt på Cars. Hos oss mäts inget och ingen har monitorerade uppföljningar då spelar det ingen roll att man är inne. Det här har såklart andra skäl. Ekonomiska förstås men vet ej i dagsläget vad det egentliga syftet är.
Citera
2026-02-20, 14:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om man har flextid och arbetsgivaren tillåter det så är det väl helt ok att sluta kl 13 en onsdag, så länge man arbetar den tid man får betalt för.
Jag syftar naturligtvis inte på frånvaro som är sanktionerad om vi säger som så.
Citera
2026-02-20, 14:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag syftar naturligtvis inte på frånvaro som är sanktionerad om vi säger som så.

Ok jag har jobbat på distans i över 10 år tillsammans med ett antal personer, och jag har aldrig någonsin varit med om att någon missbrukat det så gravt att man mer eller mindre skiter i att jobba, då skulle man ju ryka ganska snabbt när det kommer fram.
Citera
2026-02-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Jag jobbar där. Folk är upprörda. Inte för att behöva komma in utan för att man misstros. Om man hade varit ute efter produktivitet så hade man väl kunnat lösa väl att man loggar in sig på nätet hemifrån och således kan bli mätt att man jobbar. Men det är också så att ledarskapet är svagt rent generellt på Cars. Hos oss mäts inget och ingen har monitorerade uppföljningar då spelar det ingen roll att man är inne. Det här har såklart andra skäl. Ekonomiska förstås men vet ej i dagsläget vad det egentliga syftet är.

Det kan ju vara ett sätt att hitta ”rötägg”. Ett företag är ingen demokrati, det kan vara viktigt att komma ihåg.
Citera
2026-02-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det kan ju vara ett sätt att hitta ”rötägg”. Ett företag är ingen demokrati, det kan vara viktigt att komma ihåg.
Nej det är ingen demokrati, men på något sätt tror jag att det handlar om att ändå mäta att folk gör nåt 40h mot det man skriver in i tidinfo. Jag vet många som skarvar och lägger på halvtimmar här och där. Och hur vet man egentligen att de med bortförhandlad övertid de facto gör 40h per vecka och inte bara 32? Sedan har folk samlat på sig mer oceaner av tid i tidbanken och då tror jag att man kommer att utnyttja och börja beta av den tiden för att vara ledig istället nu när man inte kan slappa lite hemma kanske.
Citera
2026-02-20, 15:12
Medlem
bergsdals avatar
konstigt sätt att kvantifiera... prestanda? vad är det man letar efter här. verkar mest för att bestraffa arbetarna när dom verkar inte ha mycket och göra. låtsasjobb much
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in