2026-02-20, 13:20
Medlem
Kul att alla denna kinesiska övervakning som finns i produktion nu senaste åren sakta men säkert kommit upp till kontoren.
Citera
2026-02-20, 13:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward
Jag jobbar i en stor svensk bank.

De vill att personalen att jobbar minst 3 dagar i veckan från kontoret. Vilket låter praktiskt möjligt. Men det är inte det. Vi har för få platser i förhållande till hur många vi är.

”Bortskämd” i hur man man jobba hemifrån är inte ens frågan. Vi har inte ens tillräckligt med platser. Vi har inte ens skrivbord till alla. Än mindre platser till alla i samma team.

Hoppas du lär dig något om att verkligheten inte är så enkel.

Ett obligatoriskt krav från dig är att inse att du inte vet nåt. Ödmjukheten från den insikten kan göra dig mottaglig för verkligheten.

Mitt enkla exempel från vardagen borde få dig att bli mer ödmjuk i hur lite du vet.
Citera
2026-02-20, 13:38
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
I vissa fall på en del företag har det fungerat lika bra eller kanske t.o.m bättre, men det har varit precis tvärtom i andra fall. Blir det bestämt att folket ska vara på kontoret så är det så det får bli. Pandemin är liksom över. Kan man inte acceptera det så får de skaffa andra jobb någon annanstans.

"Dom bara ska vara på kontoret, punkt!"
Varför har vi slängt sakliga motiveringar ut genom fönstret? Bara för du kan tvinga folk som arbetsgivare så är det förkastligt om det egentligen gynnat företaget rent finansiellt att låta dom arbeta hemma. Drivs företagare inte längre av maximera vinst och minimera förlust? Vad säger ledningen om att vinsterna sänks för chefen tycker inte om att det ser tomt ut?

Säg bara "Det har gått åt helvete sen folk började jobba hemma, det har vi siffror på under flera års tid sen pandemin. Den individuella arbetsinsatsen har blivit betydligt sämre. Dags för folk att komma till kontoret igen".
Citera
2026-02-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Förmodligen handlar det i mångt och mycket om ett förtäckt sparprogram.

Företaget ifråga har brottats med svaga ekonomiska resultat sedan 2023. Aktiekursen är ned ca 18% i år och ca 61% ned sedan toppen.

Med den här auktoritära ledarstilen så lär vissa frivilligt lämna företaget.
Jag tänker som du. Plus att färre än 5 medarbetare inte mäts för närmsta chef utan på agrreherad nivå. Man tog bort stämpelklockor och nu kan de inte se vad de betalar för.
Citera
2026-02-20, 13:52
Avstängd
Fan vad löjligt. De agerar som om alla har Volvo cars som sin drömarbetsplats. Jag vet de facto att man tappat massor av viktig personal med både kontorstvånget och detta lär vara spiken i kistan. Spetskompetent personal orkar inte med sån här skit, och det är de som enklast byter jobb, så de byter. Vem tror Håkan att han är? Total hybris. Är glad att jag inte jobbar där längre, vilket jävla trams. Det finns massor att göra utan att vara uppkopplad mot wifi. Ibland kollade jag inte laptopen på en hel dag för jag höll på med praktiska tester, ska jag då ha straffats? Igen sitter de i sina styrelserum med egen parkering och minimal laptop och tar beslut som ingen som gör grovarbetet i RND kan ens relatera till. Om inte kineserna tar död på Volvo Cars, så gör Håkan det.
Citera
2026-02-20, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De tillsätter en gammal gubbe som genomför detta. Säger mer om honom än verkligheten.
Precis, han tar död på företaget.

Idag vill folk trivas på sina jobb
Citera
2026-02-20, 13:59
Medlem
Karmans avatar
Jag tycker det är ett ganska rimligt krav att anställda befinner sig på sin arbetsplats på sin arbetstid...
Citera
2026-02-20, 14:02
Medlem
Inte undra på att aktien blöder och kommer att gå mot avgrunden.
Citera
2026-02-20, 14:04
Medlem
Sinnessjukt. Han måste hata sin personal? Är det här ett sätt att få folk att frivilligt säga upp sig istället för att sparka? Nedskärningar med andra ord. Kan inte tolka det på annat sätt.
Citera
2026-02-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tycker det är ett ganska rimligt krav att anställda befinner sig på sin arbetsplats på sin arbetstid...

Som hjärnkirurg eller zoo-skötare kanske. Handlar det om kontor går det alldeles utmärkt för de flesta att ett par dagar i veckan sköta arbetet hemifrån. Hört talas om att man numera kan ha internet hemma??
Citera
2026-02-20, 14:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Verkligen! Om viss närvaro är policyn så är det väl bara att acceptera det kan jag tycka.
Om inte galoscherna passar är det ju bara att mönstra av.
Citera
2026-02-20, 14:14
Medlem
guderis avatar
Citat:

Finns det någon som inte befinner sig på sin arbetsplats när man jobbar? Arbetsplatsen är väl per definition den plats man befinner sig på när man jobbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in