Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag nämner Stockholm som exempel eftersom jag bor där. Du kommer med siffror som inberäknar Kina och Indien som varken du eller jag känner till. OK. jag står nog för min synpunkt, som bygger på vad jag ser med egna ögon. Så kan du bygga din världsbild på chatgpt.
Skulle du vilja säga att det är typiskt Stockholmare att leva i en bubbla frånkopplade från resten av världen?
Men intressant info kommer fram om man gör en till enkel googling:
"Taxiverksamheten i Stockholm har minskat jämfört med tiden före pandemin, med en kraftig nedgång 2020 och en långsam, osäker återhämtning under efterföljande år. Nedgången beror främst på en akut förarbrist, ökad konkurrens från app-baserade tjänster, samt minskad efterfrågan under restriktionsperioder.
Orsaker till minskningen i Stockholms taxibransch:
Akut förarbrist: Branschen upplever en stor brist på förare, med uppskattningar om att tusentals saknas nationellt, vilket påverkar tillgängligheten och servicekvaliteten.
App-baserade tjänster och konkurrens: Internationella aktörer och nya digitala plattformsföretag har tagit marknadsandelar, vilket förändrat konkurrenssituationen.
Pandemins effekter: År 2020 innebar en tioprocentig minskning av antalet taxifordon. Trots återhämtning har omsättningen för vissa aktörer varit lägre än under 2019.
Svarttaxi och konkurrens: Svarttaxi har tagit marknadsandelar, vilket slår mot de seriösa bolagen.
Kompetenskris: Det råder en kompetenskris där det är svårt att rekrytera och behålla personal"
Verkar ju som en lysande möjlighet för autonoma tjänster om politiker bara får huvudet ur röven?