2026-02-20, 08:34
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vill inte förstöra din illusion men det har visat sig att endast en handfull Robotaxi faktiskt används åt gången. Det du tror är robotaxi är helt vanliga Model Y. Tesla har massvis med osålda MY som ingen vill ha. Istället för att dom ska stå och rosta och hoppas på försäljning så registreras en del som Robotaxi för att lura Tesla stansen. Dom används dock inte i trafik.
Du hittar bara på. Man lyckades tömma lagret i Q3. Därav spiken i kassaflödet.
Citera
2026-02-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
383 Robotaxis idag. 11 st fler än igår. Nu går det undan.

https://robotaxitracker.com
Den siffran aggregerar väl alla bilar som någonsin observerats, inte hur många bilar som är i bruk. Flertalet bilar i Bay Area har inte setts till på flera veckor eller uppemot ett halvår. Ett rätt rimligt antagande är att de inte är i bruk.
Citera
2026-02-20, 09:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Nej missat detta. Vad är tanken att kunden ska göra med den i slutet av året? Eller ska man sätta dit ratt? Unsupervised FSD för privatpersoner kommer ju troligen bli ett regulatoriskt steg efter robotaxi-flottan får lättnader tänker jag.

Tror inte de kommer sälja till vanliga konsumenter i första hand utan entreprenörer som vill sköta om en mindre flotta med Robotaxis, men osvuret är bäst.
Citera
2026-02-20, 10:04
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vill inte förstöra din illusion men det har visat sig att endast en handfull Robotaxi faktiskt används åt gången. Det du tror är robotaxi är helt vanliga Model Y. Tesla har massvis med osålda MY som ingen vill ha. Istället för att dom ska stå och rosta och hoppas på försäljning så registreras en del som Robotaxi för att lura Tesla stansen. Dom används dock inte i trafik.

Du förstör ingenting, bara roar mig ännu mer med att avslöja att du inte ens kan läsa grafer.
Citera
2026-02-20, 10:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Den siffran aggregerar väl alla bilar som någonsin observerats, inte hur många bilar som är i bruk. Flertalet bilar i Bay Area har inte setts till på flera veckor eller uppemot ett halvår. Ett rätt rimligt antagande är att de inte är i bruk.

Orimligt korkade björnar kan inte göra rimliga antaganden. Det finns en graf på sidan som visar hur många procent av flottan som är tillgänglig för stunden. Aldrig 100%, men ofta ganska nära.
Citera
2026-02-20, 10:18
Medlem
Citat:
Orimligt korkade björnar kan inte göra rimliga antaganden. Det finns en graf på sidan som visar hur många procent av flottan som är tillgänglig för stunden. Aldrig 100%, men ofta ganska nära.
Procentuell tillgänglighet i den befintliga flottan är inte detsamma som att flottan växer, hur mycket du än önsketänker eller misstolkar statistiken.

Du får kolla på Fleet Growth och filtrera på Active, inte Total. Återkom när du gjort det och berätta vad du såg.
Citera
2026-02-20, 10:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Procentuell tillgänglighet i den befintliga flottan är inte detsamma som att flottan växer, hur mycket du än önsketänker eller misstolkar statistiken.

Du får kolla på Fleet Growth och filtrera på Active, inte Total. Återkom när du gjort det och berätta vad du såg.

Jag ser att så gott som varenda bil var aktiv i November och December med en tillfällig dipp i Januari som nu växer igen. Vad ser du?
Citera
2026-02-20, 10:36
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Tror inte de kommer sälja till vanliga konsumenter i första hand utan entreprenörer som vill sköta om en mindre flotta med Robotaxis, men osvuret är bäst.
Tror det blir svårt i det här skedet pga juridiken. Tillhandahåller Tesla en tjänst kan de ha robust support och ansvariga som gör det lättare att få igenom. Överlämna ansvaret är nog för tidigt.

Men sätt dit ratt och gaspedaler tillsvidare så kan inte björnarna beklaga sig över att det aldrig kommer nya modeller längre Skämt åsido vet jag inte vilka volymer Tesla planerar med den här linan men förhoppningsvis så kommer robotaxi behöva alla som produceras tillsvidare
Citera
2026-02-20, 10:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Tror det blir svårt i det här skedet pga juridiken. Tillhandahåller Tesla en tjänst kan de ha robust support och ansvariga som gör det lättare att få igenom. Överlämna ansvaret är nog för tidigt.

Men sätt dit ratt och gaspedaler tillsvidare så kan inte björnarna beklaga sig över att det aldrig kommer nya modeller längre Skämt åsido vet jag inte vilka volymer Tesla planerar med den här linan men förhoppningsvis så kommer robotaxi behöva alla som produceras tillsvidare

Jag tror ändå inte upprampningen av produktionen kommer ske än på ett tag, så en hel del kan förändras tills det tar ordentlig fart 2027, men jag tror också på en version med ratt för vanliga konsumenter tills dess.
Citera
2026-02-20, 10:55
Medlem
Citat:
Jag ser att så gott som varenda bil var aktiv i November och December med en tillfällig dipp i Januari som nu växer igen. Vad ser du?
Jag ser en tydlig graf med en topp i november, då det uppskattades finnas totalt 155 aktiva robotaxis. Den siffran är nu nere på 72.

Sektionen ”Fleet Growth”, välj ”Active” och historik ”All”.
Citera
2026-02-20, 11:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag ser en tydlig graf med en topp i november, då det uppskattades finnas totalt 155 aktiva robotaxis. Den siffran är nu nere på 72.

Sektionen ”Fleet Growth”, välj ”Active” och historik ”All”.

Känns som en repetition av karusellen med att försäljningen skulle haverera i Kina varannan månad beroende på hur mycket som går på export och hur mycket som säljs inhemskt.

Är det denna typ av diskussion vi kommer ha medan Robotaxi-nätverket växer? Så fort Tesla tar en klump bilar ur bruk av oklar anledning, kommer björnarna gorma "titta, RåBåtAxiVÄrksAmHetEn kRaScHaR!!!111", oavsett om den växt till flera tusen och dippar ett par hundra tillfälligt?

Efterfrågan på billig pålitlig taxi är i princip obegränsad, så det finns ingen anledning att ta tillbaka bilar om det inte krävs reparation, service eller uppdatering av mjukvara. Säkert flera andra anledningar också som jag inte känner till., men som inte innebär att Tesla minskar storleken på flottan eller inte kan kränga av bilarna.

Den här religiösa tron bland björnarna att allt som vi inte vet måste tolkas som något som tyder på Tesla misslyckas kommer vi antagligen alltid få dras med.
Citera
2026-02-20, 11:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du hittar bara på. Man lyckades tömma lagret i Q3. Därav spiken i kassaflödet.
Q3? Produktionsöverskottet i Q4 då? Du inser väl att när Tesla överför en av sina osålda bilar till Robotaxi så registreras den som såld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in