2026-02-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det är det inte.
Däremot RÄCKER det, SKA det räcka, med att försvaret visar att metaboliten rimligen KAN ha kommit från annat håll.
Det kan också räcka för försvaret att väcka rimligt tvivel kring om Katja var medveten om att hon hade fått i sig kokain.

Men nu börjar det ju dröja så länge för åklagare bäver-anders att presentera framsteg i utredningen och ett beslut i ärendet, att man börjar tvivla på att något av det han sagt tidigare faktiskt stämmer.

Skulle den här advokaten vara den första i sitt slag då menar du? Ja säger lycka till !
Citera
2026-02-19, 19:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tja, hon sa väl att hon hade druckit "kvällen innan". En kväll med sprit kan ofta sträcka sig över midnatt. Så om hon slutade dricka någon gång runt 1-2 tiden eller för all del ännu senare, och hon inte förbränner alkohol särskilt snabbt, så är det inte alls säkert att hon hade "ens" 2 promille som mest.
Har själv inte räknat på det. Men har förstått det som att kokain tillsammans med alkohol bildar en metabolit som gör att förbränningen går mätbart långsammare, inte snabbare.

Men jag tror vi båda nog förstår att hon antagligen drack kort inpå att hon satte sig bakom ratten. Hon försöker bara passa ihop allting med att hon "var på fest" för att hon ska kunna förneka uppsåt. Klassiskt försvar som sällan går hem. Förutom ifall man dricker flickvännens piss. Då köper domstolen det (se tidigare inlägg)
Citera
2026-02-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hej,

Tack för ditt inhopp. Jag ser att du inte riktigt hängt med i vad som diskuteras. Och det är riktigt att ingen, inte ens jag, som påstått att det inte är en rest från kokain. Därav min position att det bör finnas utrymme för att dömas för (ringa) narkotikabrott, men inte rattfylleri.

Min position är vidare att rattfylleri och narkotikabrott inte går hand-i-hand. Vilket framgår i inlägget du citerar? Vet inte hur jag ska förklara det tydligare för dig.

Varken försvaret eller åklagaren ska bevisa hur domstolen ska tolka lagen. Därav jura novit curia. Vilket gör att jag ifrågasätter att RMV går ut i media med sin PR-avdelning bestående av lobbyister. Varför behöver man ens PR om man inte bedriver en politisk linje?

Därmed ifrågasätter jag att RMV säger hur domstolen ska tolka någonting som inte uttryckligen framgår som förbjudet. Normalt ska man förklara omständigheter och visa stöd för en viss slutsats. Inte säga åt domstolen hur de ska döma.

Att bevisföringen är fri betyder bara att domstolen fritt får värdera om ett bevis är äkta. Det ger dem inte rätt att fritt tolka om lagboken. Fri bevisprövning upphäver inte legalitetsprincipen. Beviset (BZE) visar att kokain har brukats, vilket ingen (förutom Katja) förnekar (hon hävdar att hon förbrukat BZE, inte Kokain, vilket är... Ehm. "Intressant" invändning). Men det bevisar inte att rekvisitet för rattfylleri var uppfyllt under körfärden.

För övrigt är det Åklagaren som ska bevisa att narkotika har intagits innan eller under färden och därmed att detta fanns i blodet under eller efter färden. Det är inte Katja som ska motbevisa åklagarens påstående.

Det handlar om kokain i blodet, och en påse med 2 gram av okänt innehåll. (troligtvis kokain)
Drograttfylla och narkotikabrott är väl det mest rimliga .Det finns massor av gökar som hittat på att dom druckit urin och bla bla, men domstolarna har ju sågat invändningarna jäms fotknölarna.
Försvaret kan för all del ta in annan expertis som påvisar något annat än RMV.
Citera
2026-02-19, 19:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det handlar om kokain i blodet, och en påse med 2 gram av okänt innehåll. (troligtvis kokain)
Drograttfylla och narkotikabrott är väl det mest rimliga .Det finns massor av gökar som hittat på att dom druckit urin och bla bla, men domstolarna har ju sågat invändningarna jäms fotknölarna.
Försvaret kan för all del ta in annan expertis som påvisar något annat än RMV.
Och varför är drograttfylleri det mest rimliga om det inte finns narkotika i blodet?

Brukar du äta potatis? Ska du dömas för att ha druckit brännvin för att det finns potatismos i din magsäck?
Citera
2026-02-19, 19:50
Medlem
Citat:
Och varför är drograttfylleri det mest rimliga om det inte finns narkotika i blodet?

Brukar du äta potatis? Ska du dömas för att ha druckit brännvin för att det finns potatismos i din magsäck?

Metaboliten Bensoylekgonin (narkotikaklassat) kommer ligga till grund för att hon blir fälld för just kokain. Nolltolerans när det gäller drograttfylla- Körkortet taget på plats med spärr på 12 månader.
Tror inte vi kommer längre men det hade varit intressant att se någon förklara hur metaboliten kommit från något annat än just kokain.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffratt/invandning-om-spetsad-drink-haller-inte-tidigare-friad-falls/
Senast redigerad av Browser 2026-02-19 kl. 19:54.
Citera
2026-02-19, 19:59
Medlem
Emma18s avatar
Citat:

Konstig fråga. Om det inte funnits narkotika i blodet så hade rattfylleri såklart varit orimligt. Men nu fanns det ju det.

Du måste väl förstå att domstolar förhåller sig till lagstiftning och föreskrifter och inte vad du personligen tycker är narkotika?

Man kan absolut tycka att ämnen som är narkotikaklassade trots att de inte har någon berusande effekt, för att de antingen är en metabolit eller att de är en del av tillverkningsprocessen, bör undantas för lagarna om rattfylleri. Men så är inte lagen skriven och så har inte domstolen applicerat lagen fram tills nu. Så vi får nog konstatera att Katja troligtvis blir dömd för rattfylleri.
Citera
2026-02-19, 20:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Metaboliten Bensoylekgonin (narkotikaklassat) kommer ligga till grund för att hon blir fälld för just kokain. Nolltolerans när det gäller drograttfylla- Körkortet taget på plats med spärr på 12 månader.
Tror inte vi kommer längre men det hade varit intressant att se någon förklara hur metaboliten kommit från något annat än just kokain.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffratt/invandning-om-spetsad-drink-haller-inte-tidigare-friad-falls/
Nej, vi kommer inte längre eftersom du länkar en artikel som gäller ringa narkotikabrott. Något jag menar att hon kommer med största sannolikhet att bli fälld för. Jag pratar om rattfylleri, vilket jag anser att det inte finns bevis för att hon var påverkad under eller efter färden. Så du förstår inte ens vad som diskuteras

BZE är inte narkotikaklassat. Det är en linje som RMV driver. Inte något som framgår uttryckligen av lagtext, förordning eller föreskrift.
Citera
2026-02-19, 20:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Konstig fråga. Om det inte funnits narkotika i blodet så hade rattfylleri såklart varit orimligt. Men nu fanns det ju det.

Du måste väl förstå att domstolar förhåller sig till lagstiftning och föreskrifter och inte vad du personligen tycker är narkotika?

Man kan absolut tycka att ämnen som är narkotikaklassade trots att de inte har någon berusande effekt, för att de antingen är en metabolit eller att de är en del av tillverkningsprocessen, bör undantas för lagarna om rattfylleri. Men så är inte lagen skriven och så har inte domstolen applicerat lagen fram tills nu. Så vi får nog konstatera att Katja troligtvis blir dömd för rattfylleri.
Vilken narkotika fanns i blodet? Såvitt jag vet är alla överens om att Bensoylekgonin (bze) fanns i blodet. Vilket visar på ringa narkotikabrott eftersom det är en metabolit av kokain. Men det visar inte att kokain fanns i blodet under eller efter färden. Vilket innebär att det inte är rattfylleri.
BZE är inte narkotika, ens på sida 12 i LVFS 2011:10
att domstolar rundar kravet på strikt lagtolkning genom att luta sig mot Läkemedelsverkets luddiga gruppföreskrifter om estrar, gör inte BZE till ett aktivt påverkansämne. Vilket innebär att det principiellt inte är rattfylleri.

Ja, att hon troligen kommer bli dömd för rattfylleri råder ingen tvekan om. Det finns ett par tusen domar som talar i den riktningen. Men jag anser ändå att det är fel, och jag står på solid grund för den positionen.

Du får läsa mina föregående inlägg och bemöta det du känner inte är hållbart. Orkar inte upprepa mig för din skull. Sorry.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-19 kl. 20:18.
Citera
2026-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
Nej, vi kommer inte längre eftersom du länkar en artikel som gäller ringa narkotikabrott. Något jag menar att hon kommer med största sannolikhet att bli fälld för. Jag pratar om rattfylleri, vilket jag anser att det inte finns bevis för att hon var påverkad under eller efter färden. Så du förstår inte ens vad som diskuteras

BZE är inte narkotikaklassat. Det är en linje som RMV driver. Inte något som framgår uttryckligen av lagtext, förordning eller föreskrift.

Detta fallet handlar om att hon satt vid ratten och väjde för något oklart. Enligt henne en viltolycka enligt åklagaren möjligen en råtta eller annat. Vid första anblick uppträdde hon påverkad och ett snabbtest indikerade på narkotika. Körkortet spärrades på 12 mån av Transportstyrelsen.
Sen va min länk en hänvisning gällande metaboliten Bensoylekgonin och domstolens bedömning.
Citera
2026-02-19, 20:17
Medlem
Citat:
Skulle gissa att han är klok nog att han menar att utifrån hur det ser ut i svensk verklighet och med svensk lagstiftning så är det rimligt eftersom det just fanns narkotikaklassad substans i blodet. Alltså rattfylleri och eget bruk utifrån hur domstolarna dömer.
Citera
2026-02-19, 20:20
Medlem
Citat:
Vilken narkotika fanns i blodet? Såvitt jag vet är alla överens om att Bensoylekgonin (bze) fanns i blodet. Vilket visar på ringa narkotikabrott eftersom det är en metabolit av kokain. Men det visar inte att kokain fanns i blodet under eller efter färden. Vilket innebär att det inte är rattfylleri.
Än en gång så spelar det i det här fallet noll roll vad du tycker eller hur du vill att det ska vara. Det är meningslöst att diskutera en verklighet som inte existerar i svenska domstolar.

Du bekräftar ju själv att det ska vara rattfylleri eftersom du håller med om att Bensoylekgonin fanns i blodet och då blir det rattfylleri. Varför skriver du att det inte är rattfylleri när du vet att det är det enligt svensk lagstiftning.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-19 kl. 20:22.
Citera
2026-02-19, 20:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Detta fallet handlar om att hon satt vid ratten och väjde för något oklart. Enligt henne en viltolycka enligt åklagaren möjligen en råtta eller annat. Vid första anblick uppträdde hon påverkad och ett snabbtest indikerade på narkotika. Körkortet spärrades på 12 mån av Transportstyrelsen.
Sen va min länk en hänvisning gällande metaboliten Bensoylekgonin och domstolens bedömning.
Att hon satt vid ratten bestrider ingen. Att hon väjt för något bestrider ingen heller. Det sägs även att hon kört in i en stolpe. Att hon visat positivt vid ett snabbtest bestrider ingen heller. Även analysproverna visar positivt. Det är för att man letar efter bze. Men bze visar enbart att man har tagit kokain vid något tillfälle inom senaste dygnet. Det visar inte nödvändigtvis att man hade kokain i blodet under eller efter färden. Vilket är vad som normalt krävs för en fällande dom för rattfylleri.

Narkotikabrott och rattfylleri går inte hand-i-hand. Bara för du döms för narkotikabrott betyder inte det att du automatiskt döms för rattfylleri. Om så vore fallet skulle konkurrensen normalt innebära att det ena brottet konsumerar det andra. Här kan man dömas för båda brotten. Innebärande att de prövas var för sig. För de bedöms olika. Du bedömer dem som ett och samma. Däri ligger ditt tankefel.

Att körkortet återkallats i 12 månader visar enbart på att det finns fog att anta att Katjas egna utsagor tyder på ett extremt riskfyllt beteende. Inte att hon var påverkad av kokain under färden.

Att vid något tillfälle ha brukat kokain i Sverige på okänd plats är inte samma sak som att under påverkan av narkotika ha framfört ett motordrivet fordon. Det är två skilda saker. Det ena innebär inte det andra.
Alltså: Att ha BZE i blodet visar att man har haft kokain i systemet vid något tillfälle, men inte att man har haft det under eller efter själva färden.

Vad Bensoylekgonin är för något är det ingen som ifrågasätter. Frågan är om det är narkotikaklassat. Jag hävdar att det inte är det eftersom det finns inte uttryckligt skrivet någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in